احد رضایی با اشاره به نقش رسانهها در فروش بیشتر و بهتر کتابها گفت: یکی از مباحث مهم در زمینه اثرگذاری رسانهها در حوزه کتاب، عدم استقبال رسانهها از فعالان و ناشران بخش خصوصی است به طوری که بیشتر آنها به دید اقتصادی و آگهی تجاری به حوزه کتاب نگاه میکنند و این برخورد موجب دلسردی ناشران میشود.
وی ادامه داد: این موضوع در حالی مطرح میشود که در بسیاری از رسانههای مکتوب، به راحتی برندهای پرفروش در حوزه تلفن همراه، خودرو و ... درج میشود اما وقتی نوبت به کتاب میرسد، درخواست پول میکنند.
رضایی با اشاره به صراحت خبرنگاران بعضی رسانهها مبنی بر عدم درج اخبار بخش خصوصی گفت: ناشران دولتی از سرمایه و درآمد کافی برای فروش و عرضه کتابهایشان برخوردار هستند و این ناشران بخش خصوصیاند که نیازمند حمایت همهجانبه خصوصا از سوی رسانهها هستند اما متاسفانه این کمک از آنها دریغ میشود.
رضایی تاکید کرد: در چندین نوبت که نمایشگاه تخصصی برگزار کردهایم، اما از آنجایی که رسانهها برای انتشار خبر با ما به عنوان بخش خصوصی همکاری نمیکنند، مجبور شدهایم به سراغ فرهنگسرا یا خانههای فرهنگ که نمایشگاه در آنجا برگزار شده است، برویم و از آنها بخواهیم خبر نمایشگاه را از طریق کانال خودشان به رسانهها ارسال کنند و در کمال تعجب میبینیم که این خبر منتشر میشود.
وی با بیان اینکه هیچ ناشر، نویسنده و مترجمی نیست که دوست نداشته باشد کتابش در روزنامهها و رسانههای مختلف معرفی شود، عنوان کرد: در این میان مهمترین مانع این است که صدا و سیما، روزنامهها و خبرگزاریها، رغبتی به انتشار اخبار این حوزه ندارند و ترجیح میدهند برای افزایش بازدیدکننده و رقابت با رسانههای دیگر به سراغ خبرهای سیاسی و اقتصادی بروند.
رضایی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه نقش رسانهها در پرفروش شدن کتابها، ویژه و مهم است، گفت: تا زمانی که معرفی کتاب انجام نشود، زمینه برای نقد آثار وجود ندارد. زمانی که کتابها معرفی شود و مخاطبان به سمت آن روند، پس از آن زمینه برای نقد کتاب به راحتی فراهم میشود.
مدیرمسئول انتشارات «ویژه نشر» از نقد به عنوان کمک مضاعفی بر معرفی بهتر کتابها نام برد و یادآور شد: در گام نخست کتابها باید به جامعه معرفی شوند، موضوعی که در کشورهای دیگر هم انجام میشود و شاهد آثار پرفروشی هستیم که مردم به سراغ آنها میروند.
رضایی با بیان اینکه رسانهها، سهم بهسزایی در معرفی کتابها به مردم دارند، گفت: اگرچه برخی رسانههای تخصصی در سالهای اخیر فعالیت خوبی برای معرفی کتاب داشتهاند اما مساله اینجا است که خبرگزاریها و روزنامهها که حجم مخاطبان آنها بیشتر از رسانههای تخصصی هستند، میتواند خیلی بیشتر و بهتر در این زمینه نقش داشته باشند.
به گفته وی، کتاب محصولی فرهنگی که اصحاب فرهنگ و رسانه باید از آن حمایت کند، بارها دیدهایم که حمایت صداوسیما یا خبرگزاریها از یک یا چند کتاب چقدر به پرفروش شدن یک کتاب کمک کرده است، همین جریانسازی را میتوانیم با اشکال مختلف و در حوزه کتابهای دیگر انجام دهیم تا فعالان نشر با دلگرمی بیشتری به فعالیت در این حوزه ادامه دهند.
نظر شما