دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هیچ کمکی برای تجهیز کتابخانه مدارس دریغ نکرده است

مشاور معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت آموزش و پرورش در زمینه تجهیز کتابخانه‌های مدارس داشته است که حتی در برخی موارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بند‌هایی بیش از موارد تفاهم‌نامه‌ها را به عمل رساند.

مهدی علی‌اکبر‌زاده مشاور معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره راهکارهای تجهیز کتابخانه‌های مدارس گفت: طبیعتا یکی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و تجهیز کتابخانه‌های آموزشگاهی است که برای این منظور برنامه‌های متفاوتی را در طول سال برگزار می‌کند.
 
وی افزود: در حال حاضر معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش سعی می‌کند با برگزاری جشنواره‌های مختلف، دانش‌آموزان را درگیر کتاب و کتابخوانی کند و یا اینکه با مشارکت ارگان‌های مرتبط با موضوع که در زمینه تولید و خرید و نشر کتاب می‌توانند فعال باشند، کتابخانه‌ها را تجهیز کند. برای مثال زمانی که نمایشگاه کتاب برپا می‌شود وزارت آموزش و پرورش با مشارکتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد تعداد مشخصی از کتابخانه‌های مدارس را با کتاب‌های نمایشگاه تجهیز ‌می‌کنند.
 
علی‌اکبرزاده با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش سعی در تجهیز کتابخانه‌های مدارس با کتاب‌های غیردرسی دارد، گفت: اعتقاد من این است که سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها حتی خانواده‌ها باید با وزارت آموزش و پرورش همکاری داشته باشند و این همکاری باید در زمینه‌های گوناگونی انجام شود. اگر آموزش و پرورش احساس تنهایی کند و سایر ارگان‌ها کمکی نکنند پیشرفتی در این امر حاصل نمی‌شود. بنابراین وزارت آموزش و پرورش نیازمند کمک دیگر ارگان‌ها است.
 
وی در این‌باره افزود: یکی دیگر از این مشارکت‌ها می‌تواند در زمینه تهیه و تجهیز کتابخانه‌های مدارس باشد. اگر پدر مادرها و مسئولان که در بخش‌های دولتی و غیردولتی فعالیت دارند، به این امر معتقد باشند که کتاب باعث بالندگی و ایجاد حس کنجکاوی در دانش‌آموزان خواهد شد، طبیعتا اشتیاق به تجهیز کتابخانه‌ها به وجود می‌آید و خواهان این امر پسندیده می‌شوند.
 
به گفته این کارشناس، برای فرهنگ‌سازی در زمینه کتاب‌خوانی، تجهیز کتابخانه‌های مدارس یکی از راهکارهای موثر و مفید به شمار می‌آید؛ البته به نظر می‌رسد برای توسعه و تجهیز کتابخانه‌های مدارس باید فرهنگ تجهیز کتابخانه‌ها فراگیر شود. وی در این باره گفت: اگر می‌خواهیم فرهنگ کتابخوانی را رواج دهیم ابتدا باید فرهنگ تجهیز کتابخانه‌ها را جا بیاندازیم.
 
مشاور معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: معمولا خیرین مدرسه‌سازی که در این زمینه تلاش‌های فراوانی می‌کنند، می‌توانند با رواج فرهنگ مدرسه‌یاری، تبدیل به مدرسه‌یار شوند و یکی از ابعاد مدرسه‌یاری تجهیز کتابخانه است. با قرار دادن کتاب خوب در کتابخانه مدارس برای دانش‌آموزان می‌توانیم آنها را به تربیت اجتماعی صحیح سوق دهیم و با افزایش علاقه به مطالعه کتاب‌های غیرآموزشی در دانش‌آموزان آن‌ها را خلاق‌تر بار بیاوریم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا چه حد می‌تواند در زمینه تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس کمک حال وزارت آموزش و پرورش باشد، گفت: در سال‌های گذشته وزارات آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کنار خود دیده است. همچنین در سال‌های اخیر این وزارت‌خانه از هیچ کمکی درباره ارتقای کتاب‌خانه‌های مدارس دریغ نکرده است و تفاهم‌نامه‌هایی را هم در این زمینه به اجرا رساندند که حتی در برخی موارد بند‌هایی بیش از موارد تفاهم‌نامه‌ها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عمل رساند.
 
علی‌اکبرزاده افزود: این امر برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبیین شده است اما فقط این وزارتخانه را نباید در امر تجهیز کتابخانه‌های مدارس دخیل دانست بلکه نهاد‌های دیگر هم می‌توانند در این امر کمک بسیاری کنند؛ مانند سازمان تبلیغات اسلامی، و حتی بخش‌های غیر دولتی هم می‌توانند یار‌ی‌رسان خوبی در این امر باشند.

علی‌اکبرزاده گفت: مباحث فرهنگی را نمی‌توان از یک ساختار نظامی و اقتصادی جدا کرد بنابراین همه نهاد‌های دولتی و غیر دولتی می‌توانند کمک حال مدارس و فرهنگ‌سازی در بستر مدارس باشند.
 
وی با اشاره به اینکه مدارس هم باید راهکارهایی را برای داشتن کتابخانه غنی در پیش گیرند، گفت: در برخی موارد طرح‌هایی کوچک اما موثر از سوی معلمان و اولیای دانش‌آموزان می‌تواند اجرا شود که در برخی موارد نمونه‌هایی را شاهد بودیم. برای مثال اگر در یک کلاس درس هر دانش‌آموز یک کتاب به قفسه کتابخانه کلاس خود بدهند کتاب‌های بسیاری جمع می‌شود که دانش‌آموزان دیگر می‌توانند کتاب‌های همکلاسی‌هایشان را به امانت ببرند و بخوانند.
 
علی‌اکبرزاده در ادامه افزود: این عمل می‌تواند به آموزش فرهنگ کتاب‌خوانی و امانت صحیح آن به دانش‌آموزان کمک کند و فرهنگ ایجاد و ترویج کتابخانه را می‌توان با این روش در بچه‌ها ایجاد کرد. در واقع دانش‌آموزان را باید به نوعی کتابخانه‌بازی تشویق کرد. این عمل دانش‌آموزان را اجتماعی‌تر بار می‌آورند و آن‌ها را از انزوا خارج می‌کند. بنابراین با اجرای طرح‌های تقریبا بی‌هزینه و کم‌مقیاس می‌توان نویسنده‌ها و قصه‌گوهای چیره دستی را تربیت کرد.
 
وی در انتها خاطر نشان کرد: یکی از راه‌های بسیار مهم ایجاد کتابخانه در مدارس و آموزشگاه‌ها، مشارکت بین اولیا و دانش‌آموزان است. به عقیده من باید این مشارکت مداوم باشد تا کتاب‌های به روز در قفسه کتاب‌ها قرار بگیرند باید وجود کتاب در زندگی بچه‌ها و بزرگ‌ترها یک فرایند مداوم باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها