سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
رسانه‌ها می‌توانند نقش پررنگی در معرفی آثار فاخر داشته‌باشند

امیدعلی مسعودی؛ استاد علوم ارتباطات درباره اهمیت رسانه در پرفروش شدن کتاب‌ها، معتقد است:‌ رسانه‌های صوتی و تصویری و مطبوعات نقش پررنگی در معرفی و شناساندن آثار فاخر به مردم جامعه دارند، وظیفه‌ای که اغلب جدی گرفته نمی‌شود و مباحث فرعی دیگر جایگزین آن شده است.

امیدعلی مسعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به لزوم توجه رسانه‌ها به موضوع کتاب، عنوان کرد:‌ یکی از رسالت‌های اصلی رسانه ملی این است که بخشی از برنامه‌سازی‌های خود را به موضوع کتاب و کتابخوانی اختصاص دهد و فقط به موضوعات سیاسی یا اجتماعی توجه نکنند.
 
وی ادامه داد:‌ در کنار رسانه ملی، مطبوعات و نشریات نیز این وظیفه را به عهده دارند که با معرفی کتاب‌ها در گام نخست و سپس در مصاحبه با نویسندگان و ناشران نسبت به معرفی کتاب‌ها و آثار خوب اقدام کنند.
 
مسعودی با بیان اینکه نقد و بررسی یکی از نکات کاربردی برای معرفی کتاب‌ به مخاطبان است، گفت: در قالب نقد و بررسی آثار منتشر شده می‌توان نقاط مثبت و ضعف کتاب‌ها را شناسایی و در رسانه‌ها منتشر کرد و از این به بعد مخاطبان هستند که تصمیم می‌گیرند به سراغ این کتاب بروند یا خیر.
 
این استاد حوزه ارتباطات با بیان اینکه روزنامه‌ها اکنون به صورت در زمینه معرفی کتاب فعالیت می‌کنند، یادآور شد: من در مطالعه روزانه مطبوعات کشور فقط دو روزنامه را دیده‌ام که به صورت هفتگی به معرفی کتاب می‌پردازند و در کنار آن به مصاحبه با نویسندگان یا مسائل نشر می‌پردازند.
 
مسعودی تاکید کرد: مطبوعات باید روزانه یک ستون یا بخشی از صفحات روزنامه خود را به معرفی کتاب یا حوزه نشر اختصاص دهند و نسبت به فرهنگسازی در حوزه ترویج مطالعه و کتابخوانی اقدام کنند.
 
وی با بیان اینکه خواندن کتاب و روزنامه مشکل فرهنگی ما است،‌ گفت:‌ ما از دوران مهدکودک تا بزرگسالی در زمینه مطالعه و کتابخوانی با مشکل روبرو هستیم، هرچند اخیراً اقداماتی در زمینه کتابخوانی در مهدکودک‌ها انجام شده است‌، اما معتقدم این کارها باید گسترده‌تر باشد.
 
مسعودی ترویج کتابخوانی از کودکی را ضرورتی برای کار رسانه‌ها دانست و ادامه داد: اگر رسانه‌ها در اقدامی جامع و هماهنگ کتاب را لابلای برنامه‌های تلویزیون یا مطبوعات کودک قرار دهند، موجب می‌شود که افراد از کودکی کتابخوان شوند، زیرا نتایج تحقیقات کارشناسات فرهنگی نشان می‌دهد اگر افراد از کودکی عادت به کتابخوانی داشته باشند، این عادت در بزرگسالی آن‌ها نهادینه می‌شود.
 
وی یادآور شد: کسی که کتاب می‌خواند به مرور متوجه می‌شود که آگاهی و دانشش نسبت به زمان قبل از مطالعه بیشتر شده است،‌ پس تلاش می‌کند این روند را ادامه دهد، البته مطالعه روزنامه،‌ اطلاعات روزمره را ارتقا می‌دهد و طبیعی است به هر میزان که مطالعه می‌کنید، رغبت بیشتری به خواندن کتاب‌های دیگر پیدا می‌کنید.
 
به گفته مسعودی، در این زمینه بخشی از کار بر عهده خانواده و نظام آموزشی و بخش دیگر آن جامعه دانشگاهی است که برنامه‌های فرهنگی مختلفی را برای هدایت رسانه‌ها در این زمینه تهیه و تدوین کنند تا در بازه زمانی مختلف به نتیجه برسد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط