یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه نورثایسترن با بررسی فهرست کتابهای پرفروش نیویورکتایمز، فرمول کلی برای آثار پرفروش ارائه داده است.
پروفسور آلبرت باراباسی، رئیس تیم تحقیقات دانشگاه نورثایسترن به همراه همکارانش پس از بررسی 2468 عنوان کتاب داستانی و 2025 عنوان کتاب غیرداستانی از فهرست پرفروشهای نیویورکتایمز به این نتیجه رسیدهاند که هر کدام از این کتابها شیوههای تقریباً مشترکی برای حضور در این فهرست داشتهاند.
تیم باراباسی بر اساس دادههای خود به این نتیجه رسیده که اکثر این کتابها سه شاخص را برای فروش بالا رعایت کردهاند که شامل؛ مخاطب، نویسنده و زمان بعد از انتشار میشود. طبق نتایج تیم تحقیقاتی اکثر کتابهای پرفروش شامل کتابهای داستانی و بیوگرافی میشود درحالیکه احتمال ماندن کتابهای غیرداستانی در فهرست کتابهای پرفروش نسبت به کتابهای داستانی بیشتر است.
در گزارش منتشر شده توسط دانشگاه نورثایسترن این مسئله قید شده که نویسندگان داستانهای عاشقانه نسبت به دیگر داستانها از اقبال بیشتری برای ماندن در جمع پرفروشها برخوردار هستند. البته در گزارش تیم دانشگاهی آمده که این فرمول در برخی موارد؛ برای مثال در مورد کتابهای برنده جوایز معتبر صدق نمیکند. به گفته آنها عواملی مانند کسب جایزه یا ساخت فیلم از روی کتاب، تاثیر قابل توجهی در فروش کتاب میگذارد.
نظر شما