سیدمهرداد سیدعلیخانی درباره نحوه بپایی سالن نشر دیجیتال گفت: امسال فقط اجازه برپایی غرفه به ناشرانی را دادیم که در حوزه نشر خودشان به تولید محتوا میپرداختند و دیگر فعالان این نشر که فقط تکثیر میکردند اجازه برپایی غرفه در نمایشگاه را نداشتند.
وی افزود: امسال در انتخاب ناشران حساسیتهای به جایی خرج داده شد و از روش فیلتر تولید محتوا استفاده کردیم. درواقع درخواست ناشران برای برپایی غرفه بر اساس تولید محتوا بررسی شد و هر ناشری که به نوعی در یک زمینه به تولید محتوا پرداختهاند انتخاب شدند.
به گفته سیدعلیخانی بسیاری از افرادی که در حوزه نشر دیجیتال فعال بودند اما فقط به تکثیر آثار میپرداختند و توزیعکننده محتوا بودند اجازه برپایی غرفه به آنها داده نشد و آن دست از ناشرانی که خود به تولید محتوا میپرداختند در نمایشگاه سیویکم غرفهدار شدند.
رئیس بخش نشر دیجیتال گفت: خوشبختانه امسال تنها فرقی که با دیگر ناشران در نمایشگاه سیویکم داریم در نوع ارائه محتوا است. محتوا از سوی دیگر ناشران به صورت مکتوب ارائه اما از سوی ناشران دیجیتال به صورت داده و یا در غالب سیدی و در فرمت دیجیتالی عرضه میشود. در نتیجه امسال در نوع ارائه خدمات جدا از ناشران مکتوب نیستیم.
وی درباره جانمایی سالن دیجیتال گفت: متاسفانه پیگیری کمیته نشر دیجیتال برای برپایی سالن و غرفههای ناشران این صنعت با تاخیر انجام شد. علارغم جلساتی که با مسئولان برگزاری نمایشگاه سیویکم درباره برپایی غرفههای نشر دیجیتال در بخش عمومی داشتیم، به علت تاخیر در این پیگیریها و رزو شدن بخش عمومی از قبل نتوانستیم در کنار ناشران مکتوب غرفهدار شویم.
سیدعلیخانی درباره ویژگیهای سالن ناشران دیجیتالی اظهار داشت: مزیتی که سالن ناشران دیجیتالی امسال نسبت به دورههای پیش در نمایشگاه کتاب دارد، باز بودن فضای غرفهها است که شرایط را برای تردد افراد راحتتر کرده است. طبق همکاریهایی که مسئولان برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب با کمیته ناشران دیجیتالی داشتند، همانند ناشران مکتوب تعرفه ثبتنام داشتیم و بنها از روز اول برای ناشران و غرفه داران وصل شد.
به گفته سیدعلیخانی لازم به ذکر است که آن دسته از ناشرانی که ارائه کننده محتوا در قالب اپلیکیشن باشد که اصلا نیازی به انتقال بن نداشتند.
وی درپاسخ به این پرسش که چرا در نمایشگاه امسال نشر دیجیتال در کنار ناشران آموزشی و یا دانشگاهی غرفهدار نشدند، گفت: با توجه به اینکه برخی از ناشران که باید در حوزه رسانه دیجیتال دارای مجوز باشند از حوزه ناشران مکتوب مجوزشان را دریافت کردهاند، به همین دلیل توانستند در کنار ناشران مکتوب قرار گیرند اما ازآنجاکه بسیاری از ناشران دیجیتال به صورت کامل زیر نظر مرکز رسانههای دیجیتال هستند نتوانستند امکان حضور در کنار ناشران مکتوب را پیدا کنند.
سیدعلیخانی از جانمایی ناشران دیجیتال در حوزههای مربوط خودشان خبر داد و گفت: بنابر درخواستهایی که با مسئولان برگزاری نمایشگاه داشتیم قرار شد که در دورههای بعدی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، هر ناشر دیجیتالی در کنار ناشران مکتوب مربوط به حوزه خود جانمایی شود. برای مثال ناشر دیجیتال کودک در بخش کودک و ناشر دیجیتال عمومب در بخش عمومی جانمایی شود.
نظر شما