داور جایزه مهرگان علم در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد:
هنوز کتابهای حوزه محیطزیست در دایره انتخاب مردم قرار نگرفته است
عبدالحسین وهابزاده معتقد است میل به دانستن مفاهیم علمی به ویژه محیطزیست باید در مردم وجود داشته باشد. در حال حاضر مردم به علت شناخت ناکافی که از محیطزیست به ویژه محیط طبیعی اطرافشان دارند رغبتی هم برای دانستن مفاهیم آن ندارند؛ بنابراین کتابهای محیطزیستی در دایره انتخاب مردم قرار نمیگیرد.
وی در ادامه افزود: برای اینکه مردم کتابخوان حرفهای شوند دو عامل باید وجود داشته باشد یکی وجود کتاب خوب در قفسه کتابفروشیها و دیگری بالا بودن انگیزه لازم برای خواندن.
وهابزاده لازمه توجه مردم و کودکان به کتابهای محیطزیستی را شناخت کافی آنها از محیطزیست اطرافشان دانست و گفت: وقتی جامعه از محیطزیست شناخت محدودی دارد طبیعی است که مردم کمتر به مطالعه کتابهای حوزه محیطزیست میپردازند؛ در نتیجه این کتابها در دایره انتخاب مردم قرار نمیگیرد. در سالهای اخیر کتابهای بسیار خوبی در حوزه محیطزیست تالیف شده است اما انگیزه برای خواندن آن در مردم در این حوزه از علم هنوز وجود ندارد.
این اکولوژیست ادامه داد: انگیزه زمانی به وجود میآید که مردم شناخت کافی از بحث مورد نظر داشته باشند؛ بسیاری از رسانهها درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی صحبت میکنند اما تا زمانی که میل به دانستن در مردم وجود نداشته باشد به نتیجه مورد نظر نخواهیم رسید.
داور جایزه مهرگام علم خاطرنشان کرد: تا زمانی که این میل و رغبت به وجود نیاید فروش کتابها به ویژه کتابهای حوزه محیطزیست همچنان سیر نزولی خود را خواهد داشت. انگیزه در بازی و کنجکاوی کودکان به وجود میآید و چیزهای مختلفی باید در ذهنش علامت سوال شود در این زمان کودک برای رسیدن به جواب سوالهایش به آموزش روی میآورد.
این کارشناس حوزه محیطزیست با اشاره به تاثیری که نحوه تربیت کودکان در علاقه و توجه آنها به کتاب داشته است تاکید کرد: با توجه به اجباری که نظام آموزشی درباره کتاب در برخی موارد به دانشآموزان در مدارس تحمیل شده کتاب در ذهن کودکان به نوعی زجر تبدیل شده است اگر کتاب از مقام زجر بیرون نیاید و جذاب نشود هزاران کتاب خوب هم که چاپ شود، بیفایده است؛ همچنین آموزش در مدارس برای کودکان جذاب نیست و شناخت کتاب برای آنها اشتباه جا افتاده است و متاسفانه ذهن کودک در مدرسه بدون سوال است و به همین دلیل دنبال جواب نمیگردد.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی نفس کتاب برای کودکان پسندیده نیست. نظام آموزشی غلط باعث شده حس کنجکاوی از کودکان گرفته شود. بچهها اول باید بخواهند که بدانند؛ وقتی کودکی خواست درباره چیزی بداند یکی از راههای آن کتاب است در واقع کتاب باید در کنار راههای آموزشی دیگر قرار داشته باشد.
به گفته وهابزاده در کل سرانه مطالعه در جامعه بسیار اندک است و کمتر از آن است که بتوان برای کتابها برنامهریزی کرد. اولین راهکار ایجاد انگیزه به دانستن در انسانها است.
نظر شما