مجموعه «وقتی من این شکلیام» نوشته معصومه یزدانی داستانهای کلاسیک فارسی را با هدف آموزش مهارتهای اجتماعی برای کودکان نقل میکند.
وی زبان ادبیات کلاسیک را یکی از دلایل مهجور ماندن این منابع غنی ادبی برای کودکان خواند و بازآفرینی را بهترین شیوه برای حفظ و بقای این آثار دانست و گفت: ما هم که از نظر گوناگونی داستان و متنهای قوی و خوب کم و کاستی نداریم. تنها مانع برای گذاشتن این داستانها در اختیار مخاطبان امروزی علی الخصوص کودکان و نوجوانان وجود دارد زبان و بعضا پیامهایی است که به دلیل تغییرات زیادی که از دیدگاه روانشناسی در تربیت و آموزش پیش آمده است بیان آنها برای کودکان نامناسب به نظر میرسد. اگر ما بتوانیم ضمن حفظ چهارچوبهای اصلی داستان که مهمترینشان قهرمانان و شخصیت های اصلی داستان است، آنها را از نظر ماجرا، فضا و پیام بازآفرینی کرده و حتی اتفاقات و پیامهای نو برایشان خلق کنیم نه تنها داستانهای کلاسیک ما مهجور نمیمانند بلکه شاخ و برگ گرفته و تازهتر میشوند.
نویسنده «ماجراهای شوتک» در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت آموزش مهارتهای رفتاری و اجتماعی پرداخت و گفت: ریشه بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی و مشکلات شخصی جامعه را در عدم آموزش مهارتهای رفتاری است.
یزدانی ادامه داد: من فکر میکنم کتابهای کودک، مخصوصا کتابهایی که برای گروههای سنی «الف و ب» که پدر و مادر در خواندن آنها با کودکشان مشارکت دارند کاربرد دوگانه دارند. هم باعث میشوند این مهارتها در سنین پایین کودکی در مخاطب ایجاد و تثبیت شود و هم به ما بزرگترها کمک میکنند تا مرور دوبارهای بر این مهارتها داشته و بعضی از رفتارها را که به خاطر عدم وجود نگاه تربیتی صحیح در جامعه کودکیمان، ایجاد شده را اصلاح کنند.
نویسنده مجموعه «وقتی من این شکلیام» در مورد آثار جدید خود گفت: تاکنون دو عنوان از این مجموعه توسط انتشارات فنی ایران منتشر شده است. «گاوی و تله موش»، «خروسه و روباهه». در ابتدای هر کتاب به منبع و داستان اصلی اشاره شده است و پس از آن روایت جدیدی از نگاه نویسنده نقل شده است. داستانها به دوستی، تعاملات اجتماعی، وظایف اجتماعی و... می پردازند.
براساس خبر روابط عمومی انتشارات فنی ایران (کتابهای نردبان)، این داستانها مناسب گروه سنی ۶ تا ۹ سال اند و تصویرگری آنها را طراوت جلالی فراهانی و پگاه رخشا برعهده داشتهاند.
نظر شما