شهرابی، با بیان این مطلب که 90 درصد کتابفروشان به کتابفروشی علاقه ندارند، درباره فاصله تعداد زنان با مردان کتابفروش گفت: طی 20 سال فعالیتم در حوزه نشر، شاید تنها 10 درصد کتابفروشانی که استخدام کردهام خانم بودهاند.
ضرورت اطلاعات نسبی از همه موضوعات
شهرابی افزود: کتابفروش در طول روز با سلائق متنوعی مواجه میشود و باید با همه آنها وارد گفتوگو شود و توصیههایی را ارائه کند؛ بنابراین باید به بازار کتاب اشراف نسبی داشته باشد.
به گفته وی، کتابفروش حرفهای به همان اندازه که باید بازار رمانهای زرد را بشناسد باید درباره شاخههای مختلف فلسفه بداند و بتواند به مشتری کتابهای فلسفی، اثری درباره اگزیستانسیالیسم را هم معرفی کند. این توانایی به معنای مطالعه عمیق درباره فلسفه و شناخت اگزیستانسیالیسم نیست.
شهرابی گفت: تسلط کتابفروش به یک حوزه خاص ویژگی مثبتی به شمار میرود اما تاکید میکنم نخستین ویژگی کتابفروش، آگاهی نسبی به همه کتابهای بازار نشر است.
کتابفروش نباید بداخلاق باشد
مدیر بوکلند روابط عمومی قوی را دومین ویژگی کتابفروش حرفهای دانست و گفت: یکی از مشکلات فروشندگی در ایران، نبود فروشنده خوب است. من فروشنده به معنای عام را در نظر دارم؛ یعنی فردی که از یک سو توانایی برقرار ارتباط داشته باشد و از سوی دیگر در جلب اعتماد مردم موفق عمل کند.
شهرابی افزود: ویژگی دوم در کتابفروشان در مقایسه با ویژگی نخست ضعیفتر است. برخی کتابفروشان بداخلاق و بدبرخورد هستند و متاسفانه این شیوه مواجه با مشتریان موجب شده تا مردم از کتاب زده شوند.
افراد با تجربه یا کتابشناس را استخدام میکنیم
وی درباره معیارهای استخدام کتابفروش گفت: کتابفروشان بوکلند باید از حداقل تجربه در حوزه کتاب برخوردار باشند. ما در بوکلند به افراد مسائل پایه کتابفروشی را آموزش نمیدهیم در حالیکه در بخش نوشتافزار و یا گیفت، فقط کافی است افراد ظرفیت فعالیت در این بخشها را داشته باشند و نیاز چندانی به تجربه نیست؛ آنچنانکه طی چند ماه میتوان یک لوازمالتحریرفروش تربیت کرد.
این فعال حوزه نشر درباره استخدام کتابفروش در مجموعه بوکلند گفت: گاهی نیز پیش آمده که افرادی بدون سابقه کتابفروشی را استخدام کنیم؛ افرادی که هرچند تجربه کتابفروشی ندارند اما کتابشناس هستند. این دسته براساس سلائق شخصی ساعتها در بازار کتاب رفتوآمد داشتهاند و به اصطلاح عشق کتاباند.
کتابفروشان را با معیارهای بوکلند تربیت میکنیم
شهرابی ادامه داد: بعد از استخدام افراد با تجربه، براساس اصول فروشندگی در بوکلند به آنها آموزش میدهیم. مشتریمداری و معیارهای روابط عمومی در بوکلند را تعریف و تلاش میکنیم تا در شناخت بازار کتاب نیز رشد کند.
وی با تایید جمعیت اندک کتابفروشان خانم در مقایسه با کتابفروشان مرد بیان کرد: بهنظر میرسد باید بیشتر به این موضوع و دلایل آن توجه کرد. در بوکلند سه مدیر فعالیت میکنند که دو نفرشان خانم هستند؛ بنابراین از نظر من خانمها حداقل در بوکلند، توانستهاند پیشرفت کنند و اعتماد مرا جلب کردهاند. این وضعیت نشان میدهد که خانمها فرصت رشد داشتهاند.
شاید 10 درصد کتابفروشانم خانم بودهاند
مدیر بوکلند افزود: با نگاه به 20 سال فعالیتم در حوزه نشر، شاید تنها 10 درصد کتابفروشانی که استخدام کردهام، خانم بودهاند. همیشه مردان را برای فروشندگی کتاب استخدام کردهام و حساب چندانی برای کتابفروشی خانمها باز نکردهایم. بهعبارت دیگر خانمها برای ما گزینههای دوم و سوم بودهاند. البته تقاضای خانمها برای فعالیت در این بخش نیز کم است.
وی بیان کرد: هیچوقت به این موضوع فکر نکردهام که چرا کتابفروشان ما خانم نیستند و بیشتر مردان برای فعالیت در این حوزه استخدام میشوند یا چرا خانمها جزو بهترینها نیستند؛ بنابراین به نظر میرسد این موضوع را میتوان از منظر جامعهشناسی بررسی کرد.
شهرابی درباره معیارهای تعیین دستمزد در مجموعه بوکلند گفت: کارمندان بوکلند و کتابفروشان، براساس قانون وزارت کار، حقوق ثابت دریافت میکنند. علاوهبراین با توجه به عملکردی که از سوی 10 کارشناسان ارزیابی و تعیین میشود، مبالغ متغیری به حقوق پایه کتابفروشان اضافه میَود.
به گفته وی عملکرد با توجه به 10 شاخصه درباره اشراف بر حوزه کاری، خوشبرخوردی، نظم و دیگر مولفهها تعیین میشود.
مدیر بوکلند، درباره تاثیر میزان فروش بر تعیین دستمزد بیان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته معیار میزان فروش بر تعیین دستمزد لحاظ میشود، شیوهای که من نمیپسندم چراکه این روش مبتنی بر نظام سرمایهداری موجب میشود افراد در جنگ فروش بیشتر-حقوق بیشتر قرار میگیرند.
موسسههایی مانند خانه کتاب به آموزش کتابفروش بپردازند
شهرابی در مقوله آموزش برای تربیت نیروی کتابفروش بیان کرد: برای اتصال بازار سنتی و دانشگاه، نهادی برای آموزش سریع، فشرده وتاثیرگذار با هدف ورود افراد به بازار کار وجود ندارد. آموزش در بسیاری از کشورها در کالج اتفاق میافتد اما در غیاب آن، نیاز به یک نهاد ویژه آموزش کتابفروشان در کشور ما احساس میشود.
وی ادامه داد: کالجها در بسیاری از کشورها پیشرفته با ارائه آموزش سه ماهه کتابفروشی را آموزش میدهند و مدرک این دوره آموزشی راهی برای استخدام و ورود به عرصه کتابفروشی است. در این زمینه ضعف وجود دارد و به نظر میرسد موسسههایی مانند خانه کتاب یا با همکاری آن، برای آموزش سریع، فشرده و صحیح کتابفروش میتوانند در این راستا، مثمر ثمر باشند.
90 درصد کتابفروشها به فروشندگی کتاب علاقه ندارند
شهرابی با بیان این مطلب که امیدوارم مساله آموزش کتابفروش برطرف شود ادامه داد: چند سال پیش به یکی از همکاران درباره تاسیس موسسه آموزش فروشندگی پیشنهاد دادم چراکه معتقدم علاوهبرکتابفروشی در شاخههای دیگر فروشندگی نیز ضعف داریم.
مدیر مجموعه بوکلند گفت: یکی از مشکلات در کتابفروشی این است که عدهای به اشتباه وارد این شغل شدهاند. 90 درصد فروشندگان به این شغل علاقه ندارند.
فروشندگی ذوق میخواهد
به گفته وی، فروشندگی ذوق میخواهد؛ بنابراین در جریان مصاحبه استخدام، تلاش میکنم این تمایل و علاقه افراد را کشف کنم. در غیر این صورت بخش عمدهای از فرصت برای آموزش صرف میشود در بسیاری از مواقع نیز بعد از آموزش و صرف وقت، فرد متوجه میشود علاقهای ندارد و کار را رها میکند.
وی درباره تجریه شخصی خود از فروشندگی بیان کرد: من عاشق فروشندگی هستم و علاقه دارم تا کالایی را به مردم معرفی کنم.
نظر شما