سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
کتاب‌فروشی در پارک غافلگیر‌کننده است

حامد سلیمانی ضمن تشریح فعالیت‌های مختلف «کتاب پارک» گفت: باید شرایط برای فعالیت کتاب‌فروشی‌های تخصصی در محله‌ها ایجاد شود.

حامد سلیمانی؛ مدیر کتاب‌فروشی «کتاب پارک» در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره فعالیت این فروشگاه کتاب بیان کرد: محور اصلی فعالیت این کتاب‌فروشی 200 متری با سه‌هزار عنوان کتاب عرضه کتاب‌های کودک و نوجوان است؛ بنابراین تلاش کردیم تا طی یک‌سال گذشته که از عمر این فروشگاه می‌گذرد، رویکرد تخصصی را دنبال کنیم.
 
«کتاب پارک»؛ کتاب در کنار بازی
وی با اشاره به بخش‌های مختلف «کتاب پارک» ادامه داد: کتاب، مکان بازی و سرگرمی برای کودکان صفر تا 15 ساله و همچنین محل ویژه بازی والدین با کودکان از بخش‌های مهم فروشگاه «کتاب پارک» است. بخش ویژه پدر و مادر‌ها هم پیش‌بینی شده که مباحث تربیتی با برگزاری دوره‌های تخصصی ارائه می‌‌شود. برگزاری مسابقه قصه‌گویی پدر و مادر‌ها را نیز پیگیری می‌کنیم.
 
سلیمانی افزود: علاوه بر کتاب کودک به موضوعات مد و لباس کودک و نوجوان که چندان مورد توجه نبوده، در کتاب پارک توجه شده است. کارگاه‌های آموزشی مانند قصه‌خوانی،‌ کارگاه نمایش و مهارت‌های زندگی، کارگاه بازی مادر و کودک و پدر و کودک برگزار می‌شود. معتقدیم که برپایی این دست از فعالیت‌ها تلاش به سوی تخصصی‌تر شدن فروشگاه است.
 
«کتاب پارک» مدلی از کتاب‌فروشی تخصصی است
مدیر کتاب‌فروشی «کتاب پارک» درباره کتاب‌فروشی تخصصی و مدرن گفت: معتقدم که در آغاز این فعالیت هستیم؛ مشق می‌کنیم تا به مدل جدیدی در اداره کتاب‌فروشی تخصصی کودک و نوجوان بر اساس فرهنگ کشورمان برسیم. فکر می‌کنم در ایران این نوع کتاب‌فروشی وجود ندارد، البته در مجموع فروشگاه تخصصی در کشور اندک است.
 
سلیمانی با اشاره به فعالیت مجموعه شهر کتاب ادامه داد: رویکرد مدیریت شهر‌ کتاب‌ها عمومی و حتی می‌توان گفت به هدف عرضه کتاب‌ بزرگسال است. در حالی‌که فروشگاه «کتاب پارک» در فضای سبز پارک ایجاد شده که مولفه مهمی برای جذب مخاطب کودک است. تلاش می‌کنیم از این فضا استفاده کنیم به بازی و سرگرمی‌های فکری نیز بپردازیم اما تاکید دارم که محور اصلی فعالیت ما کتاب است.
 
کتاب‌فروشی در پارک غافلگیر‌کننده است
این فعال فرهنگی بیان کرد: برنامه‌های سرگرمی زمینه‌ای را برای توجه کودک به کتاب را فراهم می‌کند. فعالیت کتاب‌فروشی در پارک غافلگیر‌کننده است، علاوه براین تلاش داریم تا با تزئینات و همچنین رنگ و لعاب مورد پسند کودکان در جذب مخاطب بیشتر، موفق عمل کنیم. کتاب‌ها نیز رو به جلد چیدمان شده تا علاوه بر والدین مخاطب کودک و نوجوان سریع‌تر و آسان‌تر با کتاب آشنا شوند.
 
سلیمانی درباره بازخورد مخاطبان از فعالیت  فروشگاه کتاب در پارک ادامه داد: طی یک سال گذشته در جذب مشتری به روش‌های مختلف به‌عنوان مثال در فضای مجازی موفق بوده‌ایم. بسیاری از مشتری‌‌‌ها در فضای مجازی نیز ابراز لطف می‌کنند. یکی از خدمات کتاب‌فروشی کتاب پارک امکان دریافت سفارش است که در جلب نظر مشتری‌ها موثر بوده است. براساس بازخورد‌ها می‌توان گفت که مدل مدیریت کتاب‌فروشی را دوست دارند.     
 
مدیر کتاب‌فروشی «کتاب پارک»  افزود: همچنان در حال مشق کردن هستیم تا به جزئیات بیشتر برای اداره بهتر کتاب‌فروشی تخصصی برسیم و ایده اداره این کتاب‌فروشی را دقیق‌تر دنبال کنیم. تاسیس «کتاب پارک» در فضای پارک، مصداق تقویت فرم و محتواست.    


 
کتاب‌فروشی‌های تخصصی در محله‌ها را تقویت کنیم     
این روزنامه‌نگار پیشین حوزه کودک و نوجوان درباره تاثیر و رویکرد تخصصی باغ کتاب و ترویج مطالعه گفت: به‌نظر می‌رسد که مسافت راه، امکان مراجعه بیش از دو یا سه بار در سال را به خانواده‌ها نمی‌دهد تا از باغ کتاب بازدید کنند. بنابراین باید شرایط را برای فعالیت کتاب‌فروشی‌های تخصصی در محله‌ها ایجاد شود.
 
به گفته وی، مجموعه باغ کتاب برای برگزاری رویداد‌های بزرگ مناسب است. گاهی به مطالبات ناقص پاسخ می‌دهیم. برای پاسخگویی سریع به مطالبات باید با ایجاد کتاب‌فروشی‌ در محله‌ها، کتاب را در دسترس قرار دهیم.
 
سلیمانی درباره آشنایی با حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: کار در حوزه کودک و نوجوان را بلدم، با نویسندگان، تصویر‌گران و روزنامه‌نگاری این حوزه هم در ایران و هم در دنیا آشنا هستم. بنابراین معتقدم که به‌غیر از معدود کتاب‌فروشی‌هایی که براساس خلاقیت فردی موفق بوده‌اند، کتاب‌فروشی تخصصی حوزه کودک در کشور نداریم.
 
وی درباره انتخاب فروشنده برای کتاب‌فروشی کتاب پارک گفت: معتقدم که فروشنده آشنا با کتاب کودک در ایران بسیار اندک است. بنابراین علاقه‌مندان به فروشندگی در کتاب پارک را با برگزاری دوره‌‌های آموزشی تربیت کردیم.
  
مدیر کتاب‌فروشی «کتاب پارک» با تاکید بر اهمیت انتخاب کتاب کودک برای عرضه  در کتاب‌فروشی افزود: سالانه در کشور چند هزار عنوان کتاب در حوزه کودک منتشر می‌شود که البته همه آن‌‌ها با کیفیت نیستند. بنابراین به خانواده‌ها مشاوره می‌دهیم تا انتخاب بهتری داشته باشند.
 
به آینده کتاب‌فروشی‌ها خوشبینم
سلیمانی درباره آینده کتاب‌فروشی‌ها با توجه به وضعیت نشر کشور بیان کرد: اظهار‌نظر درباره آینده کتاب‌فروشی‌ها در شرایط فعلی از‌جمله مباحث اقتصادی و به‌ویژه نوسانات قیمت کاغذ، کار آسانی نیست. شرایط سخت اقتصادی موجب می‌شود تا کتاب نخستین کالایی باشد که از سبد خرید خانوار خارج ‌شود. با وجود همه این شرایط به آینده نشر کتاب خوشبینم. جامعه کتابخوان‌تر خواهد شد و وضعیت صنعت نشر بهبود پیدا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها