کارشناس تکنیکهای بازاریابی در یادداشت خود اعتقاد دارد نویسندگان باید علارغم توجه به محتوا کمی هم به فکر مسائل بازاریابی و کسب جذابیت در فضای مجازی باشند.
«کریس پورتئوس» کارشناس ارشد بازاریابی دیجیتال شش نکته برای بالا بردن کیفیت این بهینه سازی در موتورهای جستجو پیشنهاد میکند. وی اعتقاد دارد این روزها متاسفانه محتوای کتاب یک بخش از فروش بالای کتاب است و عوامل دیگر نیز در پرفروش شدن کتاب نیز تاثیر دارد. شش نکته پورتئوس برای بالا بردن قابلیت دیده شدن مطلب در موتورهای جستجو موارد زیر هستند:
1. به کلیدواژهها توجه کنید.
بهتر است با وجود شرایط انتشاراتی دنیای امروز حتی قبل از نوشتن مطلب یا داستان به انتخاب کلیدواژههایی برای معرفی آن فکر کنید. کلیدواژهها در گوگل یا سایر موتورهای جستجو برای معرفی اثر ادبی شما حیاتی هستند. موتورهای جستجو دارای الگوریتمهایی هستند که تنها بر اساس کلیدواژه مطالب و محتواهای فضای مجازی را جستجو میکنند. اگر داستانی عاشقانه نوشتید از کلیدواژههای علمی استفاده نکنید و اگر مطلبتان احساسی بود، کلمات منطقی به کار نگیرید. به عبارتی باید محتوا با کلیدواژه همخوانی داشته باشد.
2. مشکل مخاطب خود را حل کنید.
شاید این قضیه ارتباطی به تکنیکهای بهینهسازی نداشته باشد، ولی شاید مهمترین نکته در انتشار مطالب در فضای مجازی است. توجه به نیاز روز مخاطب و آیندهنگری برای نویسنده مهم است. مردم علاقه دارند مطالبی را بخوانند که نیازهای آنها را برطرف میکند یا حداقل احساس کننده مطالب مفیدی خواندهاند. بهتر است داستانی بنویسید که با حوادث روز مطابقت داشته باشد.
3. محتوا را بر اساس مخاطب عام تنظیم کنید.
شاید این موضوع کمی تعجب برانگیز باشد ولی توجه و حافظه کوتاه مدت انسان کمتر از ماهی قرمز است. وقتی نوشته شما در همان نگاه اول نتواند مخاطب را جذب کند، بهتر است خوانده شدن آن را فراموش کنید. نوشتههای شما باید آنقدر ساده و جذاب نوشته شود که توسط عامه مردم فهمیده شده و برای آنها جذابیت داشته باشد. به عبارتی باید نوشتههایتان علیرغم صحت و دقت از جذابیت کافی برای این مخاطبان برخوردار باشد.
4. مخاطب را بیسواد فرض نکنید.
متاسفانه بعضی از نویسندگان با روشنفکری محض زیادی مخاطب خود را عام در نظر میگیرند و در نوشتن داستان و مطالب خود خیلی از واژههای تخصصی استفاده نمیکنند. یادتان باشد شخصیتها و حقایق داستان شما اگر عمق کافی نداشته باشد به همان اندازه توسط مخاطب سطحی در نظر گرفته خواهد شد.
5. از ابزارهای جذابکننده استفاده کنید.
امروزه بیشتر سایتها و روزنامهها برای جذب مخاطب بیشتر برای مطالب خود از تصاویر جذاب استفاده میکنند. بارها مشاهده شده حتی مطالب محتوای خوبی ندارند ولی تصاویر جذاب موجب علاقه مخاطب شده است. نویسندگان نیز در کتابهای خود بهتر است از تصاویر جذاب استفاده کنند. امروزه ناشران و نویسندگان تصویرگران ماهری استخدام میکنند تا جذابیت آثار ادبی بالا برود.
6. برای انسانها بنویسید.
بعضی از داستانها و رمانها به خصوص داستانهای ژانر علمی تخیلی طوری نوشته میشوند که گویا مخاطب آنها فرشتگان و جن و پری هستند. یادتان باشد مخاطب شما انسان است و در دنیای واقعی زندگی میکند. شخصیتها و حوادث داستان باید با زندگی انسانی تطابق داشته باشد.
نظر شما