چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
طرح‌های فصلی میل خرید کتاب را در مردم چندبرابر می‌کند

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید اجرای طرح‌های اعطای یارانه نشر از طریق کتابفروشی‌ها گزینه بهتر و صحیح‌تری از مصرف یارانه در حوزه نشر محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) علی‌اصغر کاراندیش، در بیان ارزیابی خود از ۹ دوره اجرای طرح‌های اعطای یارانه نشر از طریق کتابفروشی‌ها با عنوان «تابستانه کتاب»، «عیدانه کتاب» و «پائیزه کتاب» گفت: برای نخستین‌بار بعد از انقلاب اسلامی در دولت تدبیر و امید  با اجرای این طرح‌ها یارانه نشر از کانال کتابفروشی‌ها به مصرف‌کننده واقعی کتاب رسید.
 
او ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها، حضور مردم در کتابفروشی‌ها رقم خورد تا کتاب را به صورت مستقیم از کتابفروشان خریداری کنند. این امر کتابفروشی‌ها را به عنوان یک پاتوق فرهنگی در محله‌ها و شهرها در معرض توجه قرار می‌دهد. آماری که از میزان فروش کتاب در این طرح ها منتشر می‌شود نشان‌دهنده تقاضا و میل مردم برای خرید کتاب است که با ارائه یارانه این تقاضا چندبرابر می‌شود.
 
کاراندیش بیان کرد: آنگونه که به نظر می‌رسد اجرای این طرح‌ها گزینه بهتر و صحیح‌تری از مصرف یارانه در حوزه نشر محسوب می‌شوند چرا که صرفا در حوزه خرید کتاب مصرف می‌شوند و موسسه خانه کتاب به عنوان مجری این طرح بر مبالغ یارانه ها نظارت دارد.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: موسسه خانه کتاب همچنین در نهمین دوره اجرای این طرح ها به منظور رعایت اصل شفاف سازی و رعایت قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، مبلغ یارانه‌ای را که به هر استان و کتابفروشی تعلق گرفته در اختیار عموم قرار داده است و این امر از مصوبات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که موسسات زیرمجموعه نسبت به شفاف‌سازی یارانه ها و هزینه ها اقدام کنند.
 
وی ادامه داد: در طرح تابستانه کتاب ۹۷ توجه ویژه‌ای به کتابفروشی‌های مناطق کم برخودار به لحاظ کتاب و کتابفروشی شده و این استان‌ها و کتابفروشی‌ها شناسایی شده و مورد حمایت بیشتری قرار گرفته اند تا از این طریق عدالت فرهنگی از طریق اجرای این طرح‌ها در سراسر کشور محقق شود، این نکته‌ای است که در برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم آمده است. با این شعار که تهران ایران نیست باید به همان کیفیت به مناطق دیگر ایران هم توجه کرد. با این اقدام، کتابفروشی‌های کوچک هم امکان رشد پیدا می کنند. در این صورت ما شاهد کتابفروشان پُررونقی در سطح کشور هستیم و تأثیر آن‌را  بر نشر کشور، پخش، ناشران و پدیدآورندگان خواهیم دید.
 
کاراندیش در پایان گفت: بعد از برگزاری ۹ دوره از این طرح‌ها باید نقاط ضعف و قوت آن‌ها شناسایی و آسیب‌شناسی شوند تا در دوره‌های بعدی بدون عیب و نقص برگزار شوند و همه کتابفروشی‌های کشور با خیالی آسوده در این طرح ثبت‌نام کنند. از دیگر مواردی که کتابفروشی‌ها را برای مشارکت در این طرح‌ها ترغیب می‌کند پرداخت به موقع مطالبات آن‌ها است که باید در این زمینه چاره‌ای اندیشیده شود و ما هم سعی می‌کنیم در این زمینه با حداقل زمان بتوانیم این مطالبات را  پرداخت کنیم.

منبع: ایسنا 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها