ناصر فیض در نشست تخصصی سالانه مسئولان واحدهای آفرینشهای ادبی مراکز استانی حوزه هنری گفت: استانهایی که تا به حال به دلایلی همچون بسته بودن فضا و سختیهایی از این دست در زمینه طنز کار نکردهاند، در مورد موانعی که در ذهن دارند بازنگری کنند. کار طنز در استانها همانقدر دشوار است که در تهران اینگونه است.
ناصر فیض، مدیر دفتر طنز حوزه هنری، با بیان اینکه این دفتر سالها قبل به پیشنهاد ابوالفضل زرویینصرآباد راهاندازی شد، اظهار کرد: در ابتدا کسی تصور نمیکرد «طنز» دفتر و تشکیلاتی داشته باشد، طنز در گذشته هویت مستقلی نداشت و تشکیل این دفتر با این هدف بود که طنزپردازان دارای جایگاه و هویتی مستقل باشند.
وی ادامه داد: در ابتدا قرار بر این بود که در تمام بخشهای هنری فعالیت داشته باشیم، اما به مرور زمان دیدیم که بخش های دیگر مانند سینما، تئاتر، کاریکاتور و ... متولی دارند و ما بر روی طنز مکتوب و نوشتاری تمرکز کردهایم.
فیض با تاکید بر اینکه در طول این سال ها ارتباط اداری و دستوری با دفاتر طنز و مراکز آفرینشهای ادبی استانها نداشتهایم، عنوان کرد: هرگاه حرکتی صورت گرفته از آن حمایت کردهایم. مانند جشنواره خارستان کرمان یا جلساتی همچون قمپز قم، چولپا ارومیه، زنجفیل تبریز و شهرهای دیگر. تمام این محافل ادبی طنزپردازان که در مراکز استانی حوزه هنری شکل گرفته است نام و شخصیت منطقهای خود را دارند.
مدیر دفتر طنز حوزه هنری همچنین گفت: امروز آن نگاه وجود دارد که از استانی که ظرفیت طنز را کشف کرده است حمایت کنیم. آمادگی این را داریم که از فعالیتهای طنزپردازان در استانهای کشور حمایت کنیم. استانهایی که تا به حال به دلایلی همچون بسته بودن فضا و سختیهایی از این دست، در زمینه طنز کار نکردهاند، در مورد موانعی که در ذهن دارند بازنگری کنند. کار طنز در استانها همانقدر دشوار است که در تهران اینگونه است.
استانها متاسفانه از ظرفیتهای ادبی خود استفاده نمیکنند
علی داوودی، مدیر دفتر شعر حوزه هنری، نیز در بخشی از این نشست با بیان اینکه به اتوماسیون و ارتباط اداری در رابطه با مراکز استانی حوزه هنری اکتفا نمیشود، اظهار کرد: با خیلی از شاعران و مسئولان مراکز آفرینشهای ادبی مراکز استانی حوزه هنری به شکل مستقیم ارتباط داریم.
وی در رابطه با ارسال آثار و کتابها از سوی مراکز استانی برای کارشناسی در دفتر شعر گفت: قرار بر این است که مراکز استانی اولویتهای استان خود را در انتشار یک اثر تعیین کنند.
مدیر دفتر شعر حوزه هنری همچنین گفت: باید ظرفیتهای استان هم دیده شود. خود استانها متاسفانه از ظرفیتهای ادبی خود استفاده نمیکنند و گاهی تصور میکنند اگر شخصیت ادبی از تهران به برنامههایشان دعوت شود اتفاق بهتری است.
از ترجمه غفلت نشود
ساسان ناطق، قائم مقام مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، نیز با بیان اینکه موفقیت ماحصل استقرار و استمرار جلسات و کارگاههای آموزشی است، اظهار کرد: در این سیر، تعریف خوب و درست اهداف سازمانی ما را به نتیجه مطلوب و مقصد نزدیکتر میکند. باید کارهایمان را برای کارآمدی تولیدات و برنامهها ارزیابی و کنترل کنیم.
وی افزود: در کنار اقتضائات استانی بهویژه استانهای مرزی، باید کماکان به فکر تولید رمان خوب باشیم. دفاع مقدس جزو اولویتهایمان است و باید در رمان به این بخش توجه ویژه داشته باشیم. کویت در عرض یک ساعت به اشغال عراق درآمد و ما باید حماسه ملت ایران را برای ایستادگی 8 سالهاش، در قاب رمان نشان دهیم.
ناطق گفت: نباید از ترجمه بهعنوان دروازه انتقال معانی و مفاهیم و فرهنگ یک ملت غفلت کنیم؛ البته این توجه به ترجمه باید با پرهیز از شعار و کلیشه و با نوآوری و خلاقیت باشد.
این نویسنده کشور تصریح کرد: مراکز استانی پایگاههای مطمئنی برای تولیدات است. باید با یک برنامه و سیاست مشخص، دورنمای هدفهایمان را تعریف کنیم و گرنه با تکرار گذشته به جایی نخواهیم رسید.
در این نشست شخصیتهای دیگری همچون علیرضا قزوه، خسرو آقایاری، کمال شفیعی، سعید بیابانکی و ... حضور داشتند.
نظر شما