مدیرمسئول انتشارات «فرهنگ ایلیا» در گفتوگو با ایبنا:
بحران فعلی فرصت خوبی برای شناسایی ناشران واقعی است
شادی پیروزی، ضعف پخش کتاب و نبود چاپخانه را از مشکلات اصلی ناشران گیلانی دانست که در بحران فعلی بیشتر خود را نشان داده است.
ناشران گیلانی به بازگشت سرمایه امیدوار نیستند
وی نبود معیار مشخص تعیین قیمت کتاب را یکی از مشکلات فعلی نشر دانست و افزود: پیش از این، تغییر قیمت بعد از عقد قرارداد در موارد بسیار اندکی اتفاق میافتاد، حتی برای کتابهای پژوهشمحور مانند «دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان» سفارش کار میدادیم. اما طی سه ماه گذشته درحالی که 68 مجلد از این مجموعه 100 جلدی منتشر شده، فعالیتها را متوقف کردهایم.
پیروزی با تاکید بر ضعف سیستم پخش کتاب در استان گیلان ادامه داد: استان گیلان، همانند دیگر مناطق کشور از سیستم پخش مناسبی برخوردار نیست، بنابراین چندان به بازگشت سرمایه امیدوار نیستیم.
این فعال حوزه نشر درباره مهمترین نقاط ضعف صنعت نشر که بحران اخیر توجه همگان را به آن جلب کرد، گفت: «فرهنگ ایلیا» 14 سال پیش، یکسال بعد از حذف سهمیه کاغذ فعالیت خود را آغاز کرد. مشکلاتی وجود داشت اما با توجه به ثبات قیمت، فعالیت ناشران ادامه پیدا کرد در حالیکه بحران اخیر با نوسانات شدید قیمت همراه بود.
وی ادامه داد: ناشران گیلانی با توجه به شرایط جوی نمیتوانند مدت زیادی کاغذ را در انبار نگه دارند، بنابراین مجبورند به واسطهها متوسل شوند که هزینه اضافه بر سازمان را برای ناشر به بار میآورد.
گیلان چاپخانه حرفهای ندارد
پیروزی ادامه داد: چاپخانه حرفهای در استان وجود ندارد، بنابراین ناشران مجبورند سفارشات چاپ کتاب خود را به تهران و یا قم ارسال کنند که این مساله هزینههای حمل و نقل را هم بر دوش ناشر میگذارد.
مدیرمسئول انتشارات «فرهنگ ایلیا» گفت:. برنامهریزی چاپ کتابهای پژوهشمحور بیش از یک سال با دریافت عکس و اسناد از خارج کشور طول کشیده است. ادامه این وضعیت موجب میشود تا نمایشگاه بینالمللی کتاب سال آینده هم به شرایط مناسب و کیفیت مطلوب نرسیم.
پیروزی درباره توجه ناشران به کتاب الکترونیکی بهعنوان یکی از راهکارهای برونرفت از بحران بیان کرد: کتاب الکترونیکی راهکار قابلتوجهی است اما باید توجه کنیم که این ابزار هنوز فراگیر نشده. بهعنوان مثال، برای دانشآموزان نرمافزارهای متعدد آموزشی تولید شده اما میبینیم که دانشآموزان اندکی هستند که به این نرمافزارها دسترسی دارند. بنابراین همچنان مساله کاعذ وجود دارد.
به گفته وی، برای گسترش کتابهای الکترونیکی به فرهنگسازی نیاز داریم اما حتی رسانه ملی به اندازه تبلیغ کتابهای کمکآموزشی، به انواع کتابهای الکترونیکی توجه نمیکند.
وی درباره رویکرد برخی از فعالان نشر در تعریف بحران فعلی بهعنوان فرصت بازنگری وضعیت ناشران گفت: اگر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جریان توزیع کاغذ به سمت ناشران فعال و واقعی پیگیری شود میتوان بحران فعلی را به نوعی فرصت تبدیل کرد.
این ناشر توضیح داد: با توجه به اینکه صدور پروانه نشر در استانها انجام میشود، کتابسازی در شهرستانها تشدید شده است. بحران فعلی، فرصت شناسایی ناشران واقعی و دغدغهمند است.
نظر شما