مراسم رونمایی از کتاب«اسرار فتح قله گوگل» برگزار شد
از گوگل غافل نشوید؛ در تولید محتوا اصلا کپی نکنید
«اسرار فتح قله گوگل» عنوان کتابی است که به بررسی اهمیت بازاریابی محتوایی میپردازد. در مراسم معرفی و بررسی این کتاب کارشناسان معتقد بودند که بازاریابی محتوایی نقش پررنگتری از تبلیغات مستقیم دارد و اغلب شرکتهای بزرگ بازاریابی محتوایی را نوعی سرمایهگذاری میدانند.
در این مراسم علاوه بر معرفی، نقد و بررسی این کتاب، کارشناسان به بررسی جامعه بازاریابی محتوایی و تاثیرات آن بر کسبوکارها پرداختند.
محسن عقبایی درباره اهمیت بازاریابی محتوایی گفت: اهمیت تولید محتوا و سیو برای همه ما واضح و روشن است. ابتدا میخواهم کمی درباره نویسنده این اثر بگویم؛ برایان دین تخصص زیادی درباره تولید محتوای بازاریابی دارد. وی با توجه به شکستهایی که در حوزه کسبوکار آنلاین داشته وبسایتی را راهاندازی کرد که به شرکتهای بزرگ خدمات بازاریابی محتوایی ارایه میداد. این بود که تصمیم بر آن شد تا این کتاب را ترجمه کنیم.
وی با اشاره به تفاوتهای کتاب با نسخه اصلی آن گفت: اگر بخواهید اصل این کتاب را بخوانید با دنیایی از اصطلاحات روبهرو میشوید. این بود که قالب و شکل کتاب با نسخه اصلی تفاوت زیادی دارد. شکلهایی که در کتاب آمده است اطلاعات جامعتری را به خوانندگان ارایه میدهد.
این مترجم افزود: ما در این کتاب تلاش کردیم خوانندگان درگیر اصطلاحات پیچیده نشوند. نسخههای بعدی این اثر مفصلتر و کاربردیتر خواهد بود.
محتوای خوب تولید کنید تا گوگل طرفدار شما باشد
نیما محسنی نیز درباره روند بازاریابی محتوا گفت: بازاریابی محتوا و سیو فرآیندهایی در هم تنیدهاند. اصولا وقتی با گوگل کار میکنید باید محتوای خوبی داشته باشید در دنیای امروز روند تولید محتوا تغییرات زیادی داشته و در این راستا مارکتینگ اهمیت زیادی هم پیدا کرده است.
وی افزود: حال میخواهم به این سوال پاسخ دهم که چرا بازاریابی محتوایی در ایران مهم است؟ همانطور که میدانید تا پیش از این دسترسی محتوایی در ایران سخت بوده است. محتوا اغلب به صورت چاپی بوده اما امروزه دسترسی عموم مردم به اینترنت راحتتر و در همین راستا محتوا متنوعتر هم شده است. در سالهای اخیر وجود موبایلهای هوشمند این فرآیند را بسیار راحتتر کرده است.
محسنی با اشاره به تولیدکنندگان محتوا گفت: امروزه افراد دیگر رابطه یکسویه ندارند و همه ما به نوعی از تولیدکنندگان محتوا به حساب میآییم؛ چراکه انتقال میدهیم، نقد میکنیم و نقش پررنگی در این زمینه داریم و حتی محدودیت زمانی هم نداریم. امروزه چیزی که نمود زیادی پیدا کرده است شبکههای اجتماعی است که در آنها خودتان به عنوان رسانه شخصی مطرح میشوید.
به گفته محسنی تمام این شرایط باعث شده بازاریابی محتوایی جزو برندهای روز دنیا باشند و همه شرکتها و افراد برای توسعه تجارت شخصی از آن بهره بگیرند.
محسنی درباره موارد با اهمیت برای این نوع فعالیتها گفت: مهمترین چیزی که در سالهای اخیر مهم شده است راهبردهای موجود در بازاریابی است. هر فردی باید استراتژی خود را در این زمینه داشته باشد. این موضوع باید جدی گرفته شود و نکته مهم دیگر که در سراسر دنیا به آن توجه زیادی میکنند این است که بازاریابی محتوایی یک فعالیت بلند مدت است و نیاز به سرمایهگذاری بلندمدت هم دارد و اگر خوب پیش بروید زمان میبرد تا به جذب مخاطب بینجامد.
وی افزود: در بازاریابی محتوایی باید تفکر بلندمدت داشته باشید و همیشه کار خود را ارزیابی کنید. گام بعدی در تولید محتوا مخاطبشناسی است. این مهم است که شما بدانید محتوایی که تولید میکنید برای چه افرادی است و بعد نیازها را خوب بشناسید چرا که افراد در هر زمینه نیاز به محتوای خاص دارند. مورد بعدی این است که باید بدانید کاربران مدنظر شما در چه کانالهایی بیشتر فعالیت دارند. برای مثال کتاب، تلویزیون، اینترنت یا فضای مجازی.
محسنی ادامه داد: بنابراین باید محتوایی که تولید میکنید شایسته کانال مورد نظرتان باشد و بدانید که چه محتوایی برای کدام کانال مناسب است.
مدیرگروه رسانهای همگردی گفت: موضوع بعدی این است که چگونه باید محتوا تولید کرد. طبیعتا شما با محدودیت منابع روبهرو میشوید. اینکه باید بدانید چه محتوایی به صرفه است.
وی با اشاره به انواع محتوا گفت: در کل دو نوع محتوا داریم یک محتوایی که عمر کوتاهی دارند و دوم محتوایی که عمر آنها زیاد است و تاریخ مصرف ندارد. برای مثال محتوا درباره سلامت و پزشکی.
محسنی درباره اینکه در تولید محتوا چه کارهایی را نباید انجام داد گفت: به یاد داشته باشید که در تولید محتوا اصلا کپی نکنید و برداشت غیرتخصصی هم نداشته باشید به ویژه در حوزههای تخصصی از تولید محتوای ساده و پیش و پا افتاده اجتناب کنید و مورد آخر اینکه محتوای غیرمربوط به کسب و کارتان تولید نکنید.
وی گفت: برای انتشار محتوا لازم است از ابزار به روز استفاده کنید. برای مثال از سلبریتیها و شبکههای اجتماعی استفاده کنید. بازاریابی ویدیویی داشته باشید و در نهایت از گوگل غافل نشوید.
صمیمت با مشتری؛ گذشته و آینده بازاریابی محتوایی
در ادامه این مراسم وحدانی با اشاره به روند اثرگذاری محتوا گفت: اصولا محتوا اثر خود را با آرامی به مخاطبان کسبوکارها نشان میدهد. بگذارید کمی با عدد و رقم سروکار داشته باشیم. در سال 2016، 75درصد کسب و کارها بودجه بازاریابی خود را تا چند برابر افزایش دادند آنها به این نتیجه رسیدهاند که باید به سمت بازاریابی محتوایی روی بیاورند. تجربه ثابت کرده است که این کسبوکارها تا سه برابر مشتریان خود را افزایش و تا سه برابر هم هزینههای خود را کاهش دادهاند این یعنی رشد 6 برابری.
وی افزود: امروزه کسب و کارهای کوچکی که بلاگ دارند به راحتی دوبرابر مشتریان خود را افزایش میدهند. از سوی دیگر 78 درصد مشتریان پیش از خرید داستان مشتریان پیشین را میخوانند. سایتهای اینترنتی یکی از راههای جلب اعتماد مشتریان است تقریبا 95 درصد مشتریان تجاری برای اعتماد به شما سایت یا صفحات شما را میخوانند. به گونهای داشتن سایت و یا صفحات پربازدید مجازی این روزها اعتبار شما برای جذب مشتری به حساب میآید.
وحدانی با اشاره به تاریخچه این جریان گفت: در سال 1984 هر انسان به طور متوسط دوهزار تبلیغ را در طول یک روز میدید. در سال 2017 این تعداد به 5 هزار تبلیغ رسید. مگر نه این است که هدف تبلیغات جذب توجه شما است اما توجه مردم چندان به این تبلیغات جذب نشد و نمیشود. با گذشت سالها شانس اثرگذاری تبلیغات به مراتب کمتر شد.
وی افزود: 70 درصد از مشتریان محتوایی که تولید میکنید را به تبلیغات ترجیح میدهند. در واقع محتوا جای تبلیغات را میگیرد. 47 درصد از مشتریان قبل از اینکه قراردادی را ببندند دست کم 3 الی 5 تکه محتوایی مربوطه را میخوانند و 96 درصد مشتریان قبل از آنکه چیزی بخرند به دنبال اطلاعات بیشتری هستند. نتیجه مهم اینجاست که 61 درصد مشتریان پس از آنکه محتوای مربوط به یک محصول را خواندند آن را خریداری کردهاند.
وحدانی با اشاره به آینده بازاریابی محتوایی گفت: آینده بازاریابی محتوایی مانند گذشته ایجاد صمیمیت با مشتریان است این اتفاق از قبل و در سالهای خیلی دور هم وجود داشته پس میتوان گفت بازاریابی گذشته و آینده یکسانی داشته و دارد. اینکه افراد با مردم باب صمیمت را باز میکنند کاری است که 50 سال پیش هم مردم را خوشحال میکرده است.
نظر شما