علی فریدونی در نشست خبری چهارمین دوره جایزه فیروزه ضمن تاکید بر لزوم توجه صنف به تولید کالاهای فرهنگی درباره آثار ارسالی به این دوره گفت: 50 کتاب به دبیرخانه این دوره ارسال شد که هیچکدام نظر داوران را جلب نکرد.
ارسال 2600 اثر به دبیرخانه جایزه
فریدونی با اشاره به توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقوله فرهنگ به معنای عام و مصرف کالاهای فرهنگی بیان کرد: جایزه فیروزه با دو هدف ارتقای فرهنگ عمومی، استفاده از کالاهای فرهنگی تولید داخل و گسترش همکاری با سازمانها و مجموعههای تولیدکننده کالاهای فرهنگی برگزار میشود.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به ایدهپردازیهای مختلف در حوزه تولید کالاهای فرهنگی ادامه داد: ورود دستگاههای مختلف و دخیل در تولید کالاهای فرهنگی و مشارکت آنها ضروری است.
فریدونی با اشاره به موضوعات چهارمین دوره جایزه فیروزه گفت: براساس تصمیم شورای سیاستگذاری هرساله برای جایزه فیروزه موضوعات عام و خاص مشخص میشود. امسال نیز موضوعات عام شامل اسباببازی، نوشتافزار، هدایای فرهنگی، کالاهای فرهنگ محور خانواده و پژوهش با توجه به ضرورتهای فرهنگی تعیین شده است. علاوه بر این موضوع خاص این دوره به استراتاپهای فرهنگی اختصاص دارد.
دبیر چهارمین دوره جایزه فیروزه ادامه داد: در حوزه نوشتافزار از سوی 75 تولیدکننده 2هزار و 600 اثر ارسال و 700 اثر به مرحله داوری رسیدهاند. در حوزه اسباببازی نیز هزار و 700 اثر که از سوی 105 تولیدکننده عرضه شدهاند شناسایی شده. از بین هزار و 700 اثر 200 اثر به مرحله داوری رسیدهاند.
فریدونی افزود: در بخش هدایای فرهنگی 200 اثر از بین 2هزار و 500 اثر ارسالی برای داوری منتخب شدهاند. علاوه بر این در بخش کالاهای فرهنگمحور خانواده نیز 120 اثر منتخب داشتیم.
دبیر چهارمین دوره جایزه فیروزه بیان کرد: هزار و 241 کتاب، مقاله و پایاننامه برای داوری در بخش پژوهشهای فرهنگی به دبیرخانه ارسال شده است. از بین هزار و 37 پایاننامه، 206 پایاننامه به مرحله داوری رسیدهاند. علاوه بر این 60 مقاله نیز از بین 203 مقاله به این مرحله راه پیدا کردند. اما 50 کتاب بعد از بررسی حائز داوری شناخته نشدهاند.
فریدونی ادامه داد: از بین 111 استارتاپ 50 استارتاپ به مرحله داوری رسیدهاند. در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و بهویژه معاونت امور فرهنگی توجه و تعامل با استارتاپهای فرهنگی یکی از مهمترین ویژگیهای این دوره از جایزه فیروزه به حساب میآید.
مدیرکل مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارتباط اقتصاد فرهنگ با بدنه صنفی و علمی کشور یکی از اهداف جایزه فیروزه است. امسال این تعامل افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این انجمنهای علمی به موضوع اقتصاد فرهنگ ورود پیدا کردهاند. از طریق این انجمنها جایزه فیروزه به دانشگاهها راه پیدا کرده و در چند جشنواره دانشجویی معرفی شده است.
فریدونی درباره حضور صنف در رویداد جایزه فیروزه بیان کرد: ارتباط با صنف امسال نیز در جایزه فیروزه بیش از گذشته تقویت شده است. امسال انجمن اسباببازی در نمایشگاه حضور دارد. از دیگر ویژگیهای این دوره این است که برگزارکننده چهارمین دوره جایزه فیروزه بخش خصوصی است.
دبیر چهارمین دوره جایزه فیروزه گفت: در آئین اختتامیه از سه برگزیده در هر بخش و یک شایسته تقدیر با نظر داوران تجلیل خواهد شد. در این غرفه 100 غرفه و 50 استارتاپ حضور دارند. افتتاحیه نمایشگاه نیز صبح یکشنبه 16 دیماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود.
نظر شما