بیژن عبدالکریمی نویسنده کتاب «امکان امر دینی در جهان معاصر» گفت: در روزگار کنونی تحولاتی در جوامع شکل گرفته که تحقق دین بسیار مشکل شده است و دیندارانه زیستن را بسیار ساده گرفتهایم.
بیژن عبدالکریمی نویسنده کتاب «امکان امر دینی در جهان معاصر» در این نشست گفت: ملت و فرهنگ ما به شدت با مقوله دین پیوند خورده و تاریخ 10 هزار ساله کشور همواره با خرد نبوی همراه بوده است. قدرت سیاسی کشور ما نیز با اسلام گره خورده است و جمهوری اسلامی موضوع مهمی است که ذهن ما را به خود معطوف کرده است.
این نویسنده بیان کرد: کسی که در درس دینی دوران مدرسه و یا دروس معارف دانشگاهی نمره 20 میگیرد، این به معنای داشتن تربیت دینی در او نیست و درواقع وی برخی محفوظات را آموخته که این، لزوماً ارتباطی به دین ندارد.
عبدالکریمی بیان کرد: میلیاردها نفر از انسانها در دنیا دینهای مختلفی دارند ولی به این معنا نیست که دین در وجود آنها نهادینه شده باشد. امروز در دانشگاههای مختلف در خصوص دین مطالعه و پژوهش میشود و دانشجوی رشته فلسفه دین الزاما فرد دین داری نیست.
وی تصریح کرد: ما باید در مورد زندگی خودمان در جهان معاصر بیندیشیم و این به معنای پیداکردن نقص در دین نیست بلکه باید در خصوص جهان پیرامون خودمان فکر کنیم.
این نویسنده تاکید کرد: دینداری صرفاً حاصل انتخاب انسانها نیست هرچند انتخاب ما در این حوزه دخیل است و اگر دین را انتحاب نکنیم، دینداری محقق نمیشود و نمیتوانیم بگوئیم امروز میخواهم دیندار بشوم و آن محقق شود.
عبدالکریمی گفت: این غلط است که انسانِ این دوره را اوج بشریت بدانیم و گذشتگان را در دوران سیاهی بدانیم و فکر کنیم گل سرسبد بشریت هستیم زیرا از امکاناتی مانند اینترنت بهره میبریم.
وی یادآور شد: در روزگار کنونی تحولاتی در جوامع شکل گرفته که تحقق دین بسیار مشکل شده است و دیندارانه زیستن را بسیار ساده گرفتهایم. این تفکر اشتباه است، زیرا دین باید در رفتار، اندیشه و همه عرصههای زندگی جاری باشد.
این نویسنده گفت: برای ساخت جامعه دینی قطعاً حکومت دینی نیز لازم است اما قبل از آن باید انسان دینی بسازیم. این روزها میبینیم در میلاد مسیح عدهای برهنه در خیابانهای اروپا میرقصند و آن را به دین ارتباط میدهند در صورتی که اینگونه نیست.
عبدالکریمی تاکید کرد: مردم دنیا برای شناخت جهان متافیزیکی منبعی جز کتب مقدس ندارند و کسانی نسبت به جامعه امروز انتقاد دارند، به دنبال روزنه ای هستند تا بتوانند فضای جدید را تنفس کند و به همین دلیل نباید کتابهای مقدس را تنها فقهی، علمی و یا حقوق بدانیم.
دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی نیز در ادامه این نشست گفت: بین ظهور دین، تثبت متن و تثبیت اعتقادات در یهودیت و مسیحیت فاصله وجود دارد زیرا هنگامی که ادیان در ابتدا ظهور یافتند، تئوری و متن تثبیت شده نداشتند.
منصور معتمدی گفت: در اسلام تفاوت در تثبت متن وجود دارد و نسخههای خطی که موجود است، نشان میدهد این موضوع به سرعت اتفاق افتاده است اما فرآیند اعتقادات کلامی با تاخیر انجام میشود.
وی بیان کرد: هنوز به مباحث الهی و تئولوژیکی در جامعه نیاز داریم و نمیتوانیم این مباحث را یک مرتبه طرد کنیم.
دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی اظهار کرد: وقتی به سراغ متون دینی میرویم، باید به منطق حاکم بر آنها و تفاوتشان با قرآن توجه کنیم زیرا نوع نگاه به این متون در طرفداران ادیان متفاوت است.
نظر شما