سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
تدوین بیش از 4000 اثر جدید در قلمرو علوم اسلامی و انسانی و ارائه آن در مجموعه‌ای 30 جلدی

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در اختتامیه همایش بین‌المللی «بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران» گفت: بیش از چهار هزار اثر جدید در قلمرو علوم انسانی - اسلامی تدوین و در مجموعه‌ای 30 جلدی عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی «بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران»، به همت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی جامعةالمصطفی‌ (ص) العالمیه دوشنبه (26 فروردین ماه)، در مجتمع امین قم و با سخنرانی آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی رئیس جامعةالمصطفی‌ (ص) و با تقدیر از برگزیدگان همایش برگزار شد.
 
در بخشی این مراسم، آیت‌الله اعرافی، ضمن گرامیداشت فرارسیدن ماه شعبان گفت: در میان ظرفیت‌های بزرگ این ماه مبارک، صلوات شعبانیه و مناجات شعبانیه جایگاه بلندی دارد و همچنین اگر مناجات شعبانیه، ابوحمزه ثمالی، دعای کمیل و مناجات خمس عشر جزء ذات و هویت طلبه شود، آن طلبه دارای هویت واقعی طلبگی می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با بیان اینکه تحول علمی، بنیادی و معرفتی اساس تحول صحیح است، تصریح کرد: اگر تحولات بر پایه بنیان معرفتی استوار شود و کاروان علم را به حرکت درآورد، موفق خواهد بود، لذا اگر انقلاب‌ها بر پایه تحولات معرفتی بنا شوند و موتور قوی داشته باشند که بتوانند حرکت به سوی این تحولات را رونق بخشند، به مقصود می‌رسند.

امام جمعه قم ادامه داد: انقلاب اسلامی از این دو مؤلفه یعنی بنیان تحولات صحیح علمی-معرفتی و حرکت به سوی این تحولات برخوردار است و ارکان اصلی تحولات علمی این انقلاب، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه هستند که الحمدالله طی چهل سال عمر، انقلاب اسلامی، با تمام سختی‌ها، موانع و سنگ‌اندازی دشمنان توانسته است موتور حرکت و پیشرفت علمی را پیش براند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، در ادامه به برخی از تحولات و پیشرفت‌های دانشگاه‌ها نیز در حوزه علوم انسانی و اسلامی پس از انقلاب اشاره کرد و افزود: افزایش تعداد دانشجویان، افزایش استاتید و اعضای هیأت علمی، افزایش فضاهای علمی دانشگاهی، افزایش زیرساخت‌های آزمایشگاهی، گسترش تحصیلات تکمیلی، گسترش عدالت جنسیتی و همچنین عدالت منطقه‌ای، ارتباط دانشگاه و جامعه با صنعت و معدن، گسترش نهادهای پژوهشی، توسعه مقالات علمی و مجلات دانشی، گام نهادن در مسیر بومی‌سازی فناورهای جدید و همچنین حرکت علوم دانشگاهی به سمت معارف اسلامی، از جمله پیشرفت‌های حاصل شده در این عرصه است.

وی پیشرفت‌های حوزه‌های علمیه پس از انقلاب را نیز مورد توجه قرار داد و بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی، در محورهای حوزوی نیز تحولی در تعدد و تنوع ساختاری حوزه‌ها صورت گرفته است به‌طوریکه تنها در شهر مقدس قم حدود 300 مجموعه کوچک و بزرگ از نهادها و مؤسسات علمی و پژوهشی حوزوی تأسیس شده است.
 
آیت‌الله اعرافی، جامعةالمصطفی‌ العالمیه را از پیشگامان حرکت در مسیر تنوع‌بخشی به رشته‌ها و گرایش‌های علمی در حوزه‌های علمیه عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد بیش از 200 رشته و گرایش، بیش از 10 هزار استاد و  همچنین بیش از 2 هزار پژوهشگر در مجموعه نهادهای حوزوی از رویکردهای جهشی حوزه‌های علمیه در زمینه‌های علمی و دانشی، پس از انقلاب اسلامی است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با اشاره به افزایش نشریات حوزوی و تولید هزاران مقاله و کتاب در عرصه‌های بین‌المللی تصریح کرد: در حوزه فقه، اصول، فلسفه، حدیث، قرآن و ادیان و مذاهب نیز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری هستیم، از جمله اینکه در عرصه فقه، ضمن عرضه هزاران مسئله نوپدید، شاهد تدوین کتب نو و جدیدی در عرصه فقهی بوده‌ایم.

امام جمعه قم با بیان اینکه منظومه‌سازی و نظام‌سازی در فقه، از رویکردهای جدید حوزه‌های علمیه است، بیان کرد: فقه حوزوی در زمینه مباحث تطبیقی نیز دارای رشد بوده است و همچنین در کنار توجه به ارائه و تدوین قوانین، در حوزه نظارت بر اجرای قانون نیز ورود کرده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به ترسیم 15 تئوری در حوزه علوم انسانی و اسلامی تصریح کرد: بیش از چهار هزار اثر جدید در قلمرو علوم انسانی - اسلامی تدوین شده که در مجموعه‌ای سی جلدی عرضه شده است.

آیت‌الله اعرافی، در پایان، با اشاره به وجود نقص و کاستی در بسیاری از زمینه‌ها تاکید کرد: باید دامنه علوم اسلامی را متناسب با دنیای امروز بسط و گسترش دهیم و این امر، نیازمند حضور و نقش‌ طلاب و دانش‌پژوهان اندیشمند و پژوهشگر است.
 
انقلاب اسلامی ایران یک گفتمان، اندیشه و مکتب فکری است
در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی‌ (ص) با بیان اینکه شکل‌گیری و زوال هر تمدن سیر ویژه خود را دارد، گفت: بر اساس آیات قرآن کریم، جوامع بشری از حیات ویژه‌ای برخوردار هستند و ممکن است برای هر جامعه‌ای رشد، بالندگی و زوال بوجود آید.

عباسی ارائه الگوی تولید علوم دینی را از مهم‌ترین پیش‌نیازهای توسعه تمدن بشری عنوان کرد و افزود: دوره تمدن اسلامی از مهم‌ترین تمدن‌ها در طول تاریخ بوده و آز آنجاییکه خاورمیانه نیز در طول تاریخ، کانون شکل‌گیری تمدن‌های نوین بوده است، قرار داشتن ایران در این منطقه فرصت خوبی برای انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود.

رئیس جامعةالمصطفی‌ العالمیه، دیگر پیش‌نیازهای ایجاد تمدن بشری را نیز مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: سرزمین، جمعیت، فرهنگ عمومی و داشتن نظام معرفتی از دیگر پیش‌نیازهای ایجاد تمدن بشری است، و از این جهت انقلاب اسلامی دارای همه این پیش‌نیازها است و تمام ظرفیت‌های لازم برای رشد و توسعه را دارد که این مهم، مورد تأکید رهبران فکری این انقلاب نیز بوده است.

وی ضمن بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک گفتمان، اندیشه و مکتب فکری است و اندیشه در مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌‌ماند، ادامه داد: ما شاهد توسعه علمی انقلاب اسلامی ایران در رأس تمام جنبه‌های پیشرفت‌ این انقلاب بوده‌ایم که این مهم نشان‌دهنده ظرفیت نهفته درون مسلمانان است که البته در طول تمدن کهن اسلامی نیز شاهد نمونه‌های آن بوده‌ایم.
 
در این مراسم که با همکاری 13 مرکز داخلی و 15 مرکز خارج از کشور برگزار شد، حجت‌الاسلام محسن منطقی از ایران، سیدمهدی دادمرزی از ایران، نصیب‌الله عمراف از تاجیکستان، محمدعلی رضایی اصفهانی از ایران، سیدمبارک حسینی از تایلند، حسین عبدالمحمدی از ایران، سیدعلی عباس رضوی از هندوستان، همچنین فاطمه جهانبخش آزادی‌منش از ایران و زینب جابر از لبنان به عنوان برگزیدگان همایش، مقالات خود را ارائه دادند و در پایان از آنان تقدیر صورت گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها