معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد:
مردم وقتی کتاب میخوانند که احساس کنند، برایشان لازم است
محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم وقتی کتاب میخوانند که احساس کنند کتاب برایشان لازم است و میتواند در تصمیمگیری، رشد اندیشهورزی و تفکر انتقادی تاثیرگذار باشد.
محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با طرح این سوال که چرا مطالعه در کشور وضعیت مطلوبی ندارد؟ گفت: علاوه بر ترویج برنامههایی مانند گسترش علاقهمندی به کتاب در روستاها و راهاندازی باشگاههای کتابخوانی در سراسر کشور معیارهای دیگری وجود دارد که کمتر به آن پرداخته شده و مهدی محسنی در کتاب «مدلهای فرهنگ کتابخوانی در اروپا و آمریکای شمالی» بر این عوامل دست گذاشته و آن هم این است که مردم وقتی کتاب میخوانند که احساس کنند کتاب برایشان لازم است و میتواند در تصمیمگیری، رشد اندیشهورزی و تفکر انتقادی تاثیرگذار باشد.
او افزود: این همان معیاری است که کمتر در برنامههای ترویج کتابخوانی مدنظر قرارگرفته درحالی که کشورهای دیگر در این زمینه از ما جلوتر حرکت کردند و لازم است با استفاده از تجربیات مدلهای فرهنگی کتابخوانی در سایر کشورها این تجربهها بومی شود.
جوادی در پایان تاکید کرد: باید برای ترویج کتابخوانی مبتنی بر رشد تفکر انتقادی فکری کنیم و آن را بومی سازیم.
سیدآبادی با اشاره به فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج کتاب و کتابخوانی گفت: گسترش کتابخوانی و ترویج آن نباید محدود به یک وزارتخانه شود و تمامی وزارتخانهها و سازمانهای دولتی و غیردولتی میتوانند کتاب را گسترش دهند. از ابتدای اجرای برنامههای ترویج کتابخوانی در وزارت ارشاد نیز مبنا بر این بوده که محور فعالیتها، ادارات ارشاد نباشد.
او ادامه داد: از همین جهت برنامه پایتخت کتاب ایران در هر شهر با امضای شهردار و رییس اداره ارشاد و برنامه جشنواره روستاها و عشایر نیز با امضای دهیارها، رییس کتابخانهها و غیره برگزار میشود تا بدین شکل مشارکت همگان در ترویج کتابخوانی به وجود بیاید.
به گفته مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزان کتابخوانی در اقلیمهای متفاوت ایران نشان میدهد که علاوه بر دلایل جهانی که بر سر راه ترویج کتابخوانی قرار میگیرد، مسایل ملی مانند نگاه خانوادهها به امر کتابخوانی و نیز عوامل منطقهای در توسعه کتابخوانی تاثیرگذار است بنابراین نمیتوان از یک برنامه متمرکز ملی حرف زد. بلکه باید برنامه انعطافپذیری را طراحی کرد که ناظر به رفع موانع جهانی، ملی و منطقهای برای ترویج کتابخوانی باشد. از سوی دیگر نمیتوان تنها بر مبنای تهران برای این امر برنامهریزی کرد.
سیدآبادی با تاکید بر گردآوری مدلهای کتابخوانی بومی در ایران یادآور شد: لازم است تا با تجربههای جهانی آشنا شویم اما از تجربههای بومی غفلت نکنیم.
مهدی محسنی در ادامه این نشست از برگزاری نمایشگاه «مدلهای فرهنگ کتابخوانی در اروپا و آمریکای شمالی» در دو نقطه کشور خبر داد و افزود: آگاهی، اخلاق شهروندی و چگونه اندیشیدن باید مبنای طراحی برنامههای فرهنگساز قرار گیرد. این کتاب نیز برای بسط آگاهی از طریق راههای ترویج کتابخوانی تدوین شده و براین اساس 27 مدل توسعه کتابخوانی مطرح و 20 معیار مشترک استخراج شده و در بخش پایانی کتاب گنجانده شده است.
او با اشاره به بومیسازی این معیارها و طراحی پیشنهادهایی برای بخش دولتی و خصوصی در دو فصل مجزای کتاب عنوان کرد: راهاندازی فروشگاههایی برای کتاب و کتابخوانی از سوی بخش حاکمیتی، اختصاصی مستقیم یارانه و... از جمله عواملی است که باید برای توسعه کتاب و کتابخوانی بررسی شود. از سوی دیگر بسیاری از برنامههای مروج کتابخوانی مانند شبکههای اجتماعی کتابخوانی، فستیوال کتابخوانی و .... وجود دارد که ما از آن آگاهی نداریم و میتوانند به صورت موردی بررسی شوند.
محسنی در پایان از تدوین دو اثر جدید دیگر در این حوزه خبر داد و افزود: کتاب تفکر انتقادی برای مدیران فرهنگی و تفکر انتقادی از سقراط تا دلفی دو اثر در دست انتشار است.
ابراهیم حیدری نیز در بخش پایانی این نشست به نویسنده کتاب پیشنهاد کرد تا از ظرفیتهای بومی کشور برای طراحی مدلسازی استفاده کند.
نظر شما