جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
استقبال مردم از نمایشگاه وظایف ما را سنگین‌تر می‌کند

عبدالعظیم فریدون گفت: پیش‌بینی نمی‌کردم با توجه به گرانی کاغذ و کتاب، باز هم مردم به نمایشگاه بیایند.

عبدالعظیم فریدون، مدیر انتشارات محراب قلم در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره سی‌ودومین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: واقعا استقبال مردم عالی بود و ما را شرمنده خودشان کردند و من خیلی خوشحالم زیرا پیش‌بینی نمی‌کردم با توجه به گرانی کاغذ و کتاب، باز هم مردم به نمایشگاه بیایند. این نشان‌دهنده تعلق ملت ما به کتاب است و مسئولیت‌های ما به عنوان ناشر و وظایف دست‌اندرکاران فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را سنگین‌تر می‌کند زیرا نمی‌توانیم چیزی را که می‌خواهند به آن‌ها بدهیم.

مدیر انتشارات محراب قلم، ادامه داد: در این شرایط باید افرادی در راس کارهای فرهنگی قرار بگیرند که دغدغه کتاب داشته باشند و اهل کتاب باشند و ماهیت این کار را بشناسند و بخشی از ذهنشان را به این سمت ببرند و بدانند کار فرهنگی زمان‌بر است و در بستر زمان جواب می‌دهد و در این راستا از کارشناسان خبره استفاده کنند.

وی با اشاره به مشکلات حوزه نشر، توضیح داد:  اختلاف در صنف، قیمت کاغذ، زینک و ... سبب شده که کار چاپخانه‌ها بخوابد و ناشران به سختی می‌توانند با کاغذ بندی 550 هزار تومان کتاب تولید کنند. بنابراین اگر قبول داریم توسعه، رشد و پیشرفت هر مملکتی در گرو تربیت نیروی ماهر انسانی است باید فکری برای این وضعیت کنیم و به این تربیت و رشد پایبند باشیم.

فریدون در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت غرفه محراب قلم در نمایشگاه سی‌ودوم اشاره کرد و گفت: گرچه جای ما در بدترین جای نمایشگاه امسال بود و این مساله سبب شد فروشمان یک چهارم سال قبل باشد اما واقعا استقبال مردم عالی بود. البته میزان استقبال از غرفه‌ها هم متفاوت است و این مساله در نمایشگاه دو دلیل عمده دارد.

مدیر انتشارات محراب قلم درباره مشکلات نمایشگاه این دوره توضیح داد: نخست اینکه در این سی و دو سال ناشران نمی‌دانستند جایشان کجاست تا بتوانند برایش برنامه‌ریزی کنند و ممکن است موقعیت مکانی خوب یا بدی داشته باشند. دوم اینکه امروز دیگر نسبت به دهه‌های گذشته از نظر تبلیغات و اطلاع‌رسانی تفاوت وجود دارد که این‌ها هم دو دسته هستند. یک دسته ناشرانی هستند که از بخش کمک آموزشی به کودک آمده‌اند و سرمایه آن بخش را به کودک منتقل کرده‌اند تا کودک قوت بگیرد وگرنه نشر کودک به خودی خود این‌قدر ظرفیت برای تبلیغات ندارد و به مرور زمان مشخص می‌شود که این کتاب‌ها به خودی خود می‌توانند در جذب مخاطب موفق باشند یا نه. دسته دیگر ناشران قدیمی هستند که از شیوه‌های سنتی فاصله گرفته‌اند و در حال مدرن شدن هستند و بخشی از کتاب‌هایشان هم متناسب با نیاز‌های بچه‌های امروز است. طبیعتا این ناشران مخاطب بیشتری را در نمایشگاه جذب می‌کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها