عبدالعظیم فریدون گفت: پیشبینی نمیکردم با توجه به گرانی کاغذ و کتاب، باز هم مردم به نمایشگاه بیایند.
مدیر انتشارات محراب قلم، ادامه داد: در این شرایط باید افرادی در راس کارهای فرهنگی قرار بگیرند که دغدغه کتاب داشته باشند و اهل کتاب باشند و ماهیت این کار را بشناسند و بخشی از ذهنشان را به این سمت ببرند و بدانند کار فرهنگی زمانبر است و در بستر زمان جواب میدهد و در این راستا از کارشناسان خبره استفاده کنند.
وی با اشاره به مشکلات حوزه نشر، توضیح داد: اختلاف در صنف، قیمت کاغذ، زینک و ... سبب شده که کار چاپخانهها بخوابد و ناشران به سختی میتوانند با کاغذ بندی 550 هزار تومان کتاب تولید کنند. بنابراین اگر قبول داریم توسعه، رشد و پیشرفت هر مملکتی در گرو تربیت نیروی ماهر انسانی است باید فکری برای این وضعیت کنیم و به این تربیت و رشد پایبند باشیم.
فریدون در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت غرفه محراب قلم در نمایشگاه سیودوم اشاره کرد و گفت: گرچه جای ما در بدترین جای نمایشگاه امسال بود و این مساله سبب شد فروشمان یک چهارم سال قبل باشد اما واقعا استقبال مردم عالی بود. البته میزان استقبال از غرفهها هم متفاوت است و این مساله در نمایشگاه دو دلیل عمده دارد.
مدیر انتشارات محراب قلم درباره مشکلات نمایشگاه این دوره توضیح داد: نخست اینکه در این سی و دو سال ناشران نمیدانستند جایشان کجاست تا بتوانند برایش برنامهریزی کنند و ممکن است موقعیت مکانی خوب یا بدی داشته باشند. دوم اینکه امروز دیگر نسبت به دهههای گذشته از نظر تبلیغات و اطلاعرسانی تفاوت وجود دارد که اینها هم دو دسته هستند. یک دسته ناشرانی هستند که از بخش کمک آموزشی به کودک آمدهاند و سرمایه آن بخش را به کودک منتقل کردهاند تا کودک قوت بگیرد وگرنه نشر کودک به خودی خود اینقدر ظرفیت برای تبلیغات ندارد و به مرور زمان مشخص میشود که این کتابها به خودی خود میتوانند در جذب مخاطب موفق باشند یا نه. دسته دیگر ناشران قدیمی هستند که از شیوههای سنتی فاصله گرفتهاند و در حال مدرن شدن هستند و بخشی از کتابهایشان هم متناسب با نیازهای بچههای امروز است. طبیعتا این ناشران مخاطب بیشتری را در نمایشگاه جذب میکنند.
نظر شما