در امضای تفاهمنامه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی:
بی اعتبار کردن رسانههای تقلبی در فضای مجازی اجتناب ناپذیر است
درجلسه مشترک، کارگروههای استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی در استانها با تفاهم مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شد و این تفاهمنامه به امضای سیدعباس صالحی و سیدابوالحسن فیرزوآبادی رسید.
وی در عین حال تصریح کرد: در فضای مجازی از لحاظ ساختار، نوع مواجهه و ... نسبت به تحولات این حوزه با تاخیر حرکت شده؛ بنابراین این نکته قابلتوجه است که در همه وزارتخانهها بهویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تغییرات بنیادین نیاز داریم که بر این اساس رویه و ساختار موجود متناسب با تغییرات جدید حکمرانی تغییر کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با این نگاه در ٢٠ ماه گذشته تلاش کردیم در این مسیر گام برداریم و اقدامات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است.
وی افزود: گام نخست در این حوزه این بود که ما از لحاظ شرایط زیرساختهای دولت الکترونیک و هوشمند فاصله داشتیم و بخش قابلتوجهی از اقدامات و خدمات این وزارتخانه بهصورت سنتی انجام میشد ولی در یک سال گذشته همه فعالیتها از طریق سامانهها صورت میگیرد.
صالحی ادامه داد: پروژههای هوشمندسازی با سیستم دادهکاوی در ارتباط است از اینرو تلاش کردیم حضور موثر در فضای مجازی براساس داده کاویهای مطالعاتی همراه باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از برنامههای ٩گانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره هوشمندسازی است که مقدمه آن دولت الکترونیک و سپس تبدیل به دولت هوشمند است.
وی تصریح کرد: با این نگاه اقداماتی از مسیر سنتی به سوی الکترونیکی شدن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است که اگرچه با مطلوب فاصله داریم ولی در ٤ حوزه تولید محتوا، رصد و پایش، آموزش و پژوهش و ارتقای سواد رسانهای در فضای مجازی اقداماتی انجام شده که میتواند به حضور موثرتر و مدیریت مطلوب فضای مجازی بینجامد.
صالحی ادامه داد: امسال مقرر شده معاونتهای این وزارتخانه میزان قابلتوجهی از بودجه خود را صرف حوزه فضای مجازی کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از دیگر اقدامات این وزارتخانه در این حوزه مسالهشناسی و آسیبشناسی در این زمینه است که مجموعهای از اقدامات در این زمینه صورت گرفته است و بر این اساس امسال ٢٩ اقدام در این زمینه در نظر گرفته شده که در ٥ کارگروه اقدامات اجرایی آن دنبال میشود.
صالحی ادامه داد: ما در حوزه فضای مجازی نیار به یک مرکز پیشران داشتیم و مرکز رسانههای دیجیتال با این نگاه فعالیتهای خود را ادامه میدهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فضای مجازی به اعتبار اینکه فردمحور است زمینههای تقلبی در آن بالا است. در شرایط اضطراری کشور، رشد رسانههای تقلبی نیز بالاتر میرود. بنابراین چگونگی برخود با تخلفات در این حوزه، چگونگی پیشرانی و تقویت رسانههای رسمی و بیاعتبار کردن رسانههای تقلبی در فضای مجازی اجتنابناپذیر است.
وی در ادامه افزود: تفاهمنامهای که امروز امضا خواهد شد باعث میشود ما در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها را در فضای مجازی فعالتر کنیم.
صالحی در پایان گفت: امیدوارم با همکاریهای مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی ارتقا یابد.
در راستای مدیریت محتوای فضای مجازی؛ سال گذشته ٣میلیون هلوگرام در حوزه تکثیر صادر شده است
در ادامه این جلسه محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از مجموعه اقدامات بخش های مختلف این وزارتخانه در حوزه فضای مجازی ارائه داد.
وی گفت: اقداماتی با هدف ارتقای نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی صورت گرفته است که دو بخش آنچه در حال رخ دادن است و آنچه برای ارتقای این نقش در حال تدارک است را در برمیگیرد.
شناسایی ٣٢هزار سایت و دریافت کد شامد
بهمنی افزود: مجموعه فعالیت های مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فضای مجازی در بخش های صدور مجوز فعالیت ها، ثبت، ساماندهی و ... است. در سال ٩٧ بیش از ٣٢هزار سایت شناسایی و کد شامد گرفته است که این آمار علاوه بر ٢٤هزار سایتی است که قبلا ثبت شده است و مجوز گرفتهاند.
رئیس مرکز رسانههای دیجیتال ادامه داد: در این بازه زمانی همچنین ١٧٠٠ کانال و ٢هزار دامنه ir ثبت شده است.
وی ادامه داد: در فضای رسانههای هوشمند و همراه نیز سامانه های پیامکی مانند مسابقه پیامکی ، آواهای پیشواز، بازی های موبایل، نرم افزارهای موبایل، تلویزیون هوشمند و ... ثبت شده است.
بهمنی افزود: در محور مجوزهای ثبت تعداد ١٥٠، در بخش انتشار بالغ بر ٢٣٠٠ و در بخش تکثیر ٥٠٠ مورد به ثبت رسیده است. همچنین در سال ٩٧ در حوزه تکثیر بالغ بر ٣ میلیون هلوگرام صادر شده است.
تاکید بر محتوامحوری
رئیس مرکز رسانههای دیجیتال ادامه داد: در حوزه تولید انبوه نیز اقداماتی ازجمله شناسایی ظرفیتهای استانی در قالب شبکه ملی فرهنگ، ساماندهی و حمایت از رویدادهای تولد نشر محتوا و حرکت به سوی محتوا محوری و ... داشتهایم.
توانمندسازی فعالان تولید محتوا و خدمات در فضای مجازی
وی توانمندسازی فعالان تولید محتوا و خدمات در فضای مجازی، تولید ١٥٠ بازی در کشور در سال ٩٧ و اعتبار سنجی آنها در جشنواره بنیاد ملی بازیهای رایانهای، تولید و حضر محتوایی در فضای مجازی خبرگزاری ایرنا، تدوین ١٢٠٠ اثر در قالب مقاله در موضوعات مختلف فرهنگی در حال ترجمه به ٧ زبان از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تشکیل کارگروهی در دبیرخانه صنایع خلاق در معاونت امور فرهنگی، طراحی دانشنامه مجازی ادبیات معاصر ایرانی در بنیاد شعر، طرح های پروانه (عرضه و فروش محصولات فرهنگی و رسانهای، پایش (نظارت و رصد فضاهای فرهنگی)، سایه (سامانه اطلاعات هنرمندان) و پردیس (آموزش مجازی فرهنگ و هنر برای مناطق محروم) و ... را دیگر اقدامات این وزارتخانه در حوزه فضای مجازی برشمرد.
گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی امیدوارکننده است/ فضای مجازی باید متناسب با تمام ارکان حاکمیت باشد
در ادامه این جلسه ابوالحسنفیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران گفت: باید فضای مجازی متناسب با تمام ارکان حاکمیت باشد.
وی با اشاره به گزارش ارائه شده مجموعه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فضای مجازی در این جلسه ادامه داد: این گزارش امیدوارکننده است و باید به تحول در حوزه حکمرانی در این حوزه توجه داشته باشیم.
فیروزآبادی در عین حال تاکید کرد: شکل کارکردی حکمرانی جدید نهادها متفاوت شده است و اگر در گذشته در یک نظام نمایندگی بودند در حال حاضر در فضای مجازی و تحولات ایجاد شده که آحاد جامعه در آن مشارکت دارند قرار گرفته اند به نحوی که نهادها به تنهایی نمیتوانند پدیدهها را مدیریت کنند و ما شاهد جهانی شدن هستیم و ورود بازیگران فرامرزی را شاهد هستیم که پیش از این وجود نداشتند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: تولید پلتفرمهای محصولات فرهنگی و هنری، تولید کاربران و ... توسعه یافته است و در حوزه رسانه ای نیز شاهد ظهور رسانه های غیر زسمی در کنار رسانه های رسمی هستیم.
وی تصریح کرد: در این مسیر مشکلات زیادی داریم که از آن جمله میتوان به ناآشنایی با تکنولوژی، نبود امادگی با تحولات و ... اشاره کرد. بازیگران و موثران پر قدرتی در فضای مجاری حضور دارند و ما باید به مردم در این فضا کمک کنیم زیرا فرهنگ را ملتها میسازند نه دولتها.
شناخت ذات فضای مجازی مهم است
فیروزآبادی تاکید کرد: به همین دلیل شناخت تحولات و شناخت ذات فضای مجازی بسیار مهم است. باید بدانیم که چه چیزی ذات این فضا است مثل تعامل داشتن، شبکه ای شدن، جهانی شدن و ... که از جمله ویژگی های ذاتی این فضا به شمار میآید.
وی ادامه داد: تحولات فضای مجازی بر پایه اقتصاد است. در گذشته مدل های اقتصادی در حوزه فرهنگی بسیار ساده بود ولی امروز پیچیده شده است. ما هنوز در مقایسه با دنیا در ابتدای فعالیت در فضای مجازی هستیم. ورود ما به این فضا از حوزه فرهنگ و رسانه بوده است و با نظامهای اطلاعرسانی توسعهیافته است. از طریق فرهنگ و رسانه فضای مجازی به میان مردم آمده و از این طریق اقتصاد اپلیکیشن، مبادله اقتصادی و پولی، دارایی های فکری و معنوی و ... صورت گرفته است.
فیروزآیادی در عین حال تصریح کرد: بنابراین کسانی که این فضا را مدیریت میکنند بر بستر اقتصاد و نگاه فرهنگی باید آنرا توسعه دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید توجه داشته باشد که نوع حکمرانی در این فضا چگونه است و بازیگران این حوزه چه کسانی هستند.
نقش نهادهای حاکمیتی در فضای مجازی بازتعریف شود
وی افزود: باید بازتعریف نقشها در فضای مجازی صورت بگیرد و بدانیم در این فضا دولت و مردم در کجای این فضا قرار دارند و پلتفرها و سیستم عامل آن چگونه است.
فیروزآبادی با تاکید بر اهمیت مالکیت فکری ادامه داد: این مقوله بسیار وسیع است و در آینده شاهد خواهیم بود که عدد داراییهای فکری بزرگتر از داراییهای مادی میشود. بنابراین به این حوزه نیز باید توجه بسیاری شود.
نظر شما