جایگاه کتابفروشیهای آنلاین در صنعت نشر/ 3
کتابفروشان دل خوشی از تخفیفهای چشمگیر فروشهای اینترنتی ندارند
مدیر نشر حوض نقره با اشاره به هزینههای بالای اداره یک کتابفروشی، گفت: کتابفروشان آنلاین با هزینههای پایین، تخفیف بالایی میدهند که موجب میشود یک بازار نابرابر بهوجود بیاید.
مدیر نشر حوض نقره گفت: با اینکه با سایتهای معتبر و معروفی در حوزه فروش کتاب کار کردهایم و معتقدم گروههای متخصصی پشت برخی از این سایتها و فروشگاههای اینترنتی هستند اما متاسفانه این موضوع برای ما بهعنوان ناشر، تجربه موفقیتآمیزی نبود.
آتشین جان بیان کرد: ما در نشر حوض نقره، سنتی عمل نمیکنیم اما هنوز هم برایمان این موضوع جا نیفتاده است که فروش اینترنتی را نسبت به فروش فیزیکی ارجح بدانیم. از طرفی دلیل این موضوع را نیز آزموده نبودن این راه میدانیم و اگرچه باور داریم طبیعت مدرنیته ایجاب میکند که به سمت روشهای نوین برویم اما هنوز اعتماد کامل نداریم.
رقابت نابرابر کتابفروشیهای حقیقی و مجازی
مدیر نشر و کتابفروشی حوض نقره با اشاره به اینکه کتابفروشیها حقیقی قدرت رقابت با کتابفروشیهای مجازی را ندارند بیان کرد: ما در کتابفروشی نمیتوانیم بیشتر از ۱۰ تا 15 درصد تخفیف بدهیم زیرا اختصاص درصدی بیشتر از این، بههیچ عنوان منطقی نیست.
آتشین جان ادامه داد: در حال حاضر کتاب را با 25درصد سود از توزیعکننده دریافت میکنیم که پس از اعمال 15درصد تخفیف، سود ما به 10 درصد از قیمت پشت جلد کتابها میرسد و این میزان سود، کفاف هزینههای کتابفروشی را نمیدهد.
وی افزود: من بهعنوان یک کتابفروش، هزینههای زیادی را بابت اجاره، مالیات، تامین نیروی انسانی، بیمه و ارزش افزوده پرداخت میکنم و با هزار قائلهای که به چاپ فیزیکی کتاب چسبیده است، دست و پنجه نرم میکنم اما کتابفروشیهای آنلاین با این موارد روبهرو نیستند. این موضوع که کتابفروشان آنلاین، تخفیف بالایی میدهند، موجب میشود یک بازار نابرابر بهوجود بیاید.
این فعال حوزه نشر گفت: من با فعالان صنف کتابفروشی، ارتباط نزدیکی دارم و میدانم که کمتر کسی دل خوشی از وضعیت تخفیفهای بالا و چشمگیر در حوزه فروش اینترنتی دارد. شاید من بهعنوان ناشر از هر مجرایی برای معرفی کتابهای خودم استفاده کنم و از توسعه کتابفروشیهای اینترنتی، ضرری نبینم اما بدون شک کتابفروشیها از گسترش بیقاعده و بینظم کتابفروشیهای آنلاین متضرر میشوند.
وی گفت: در این شرایط نباید توقع داشته باشیم که کتابفروشان حقیقی از جریان فروش اینترنتی کتاب حمایت کنند؛ هرچقدر هم رفتن به سمت فروش اینترنتی اجتنابناپذیر باشد.
قاچاق کتاب؛ مار هفتسر صنعت نشر
آتشین جان گفت: ما امروز وضعیت عجیبی در حوزههای مختلف کتاب داریم که دلیل این وضعیت فعالیتهای تقلبی و قاچاق کتاب است. این موضوع مانند ماری هفتسر است که از هر طرف فعالان را میگزد. همین کتابهای قاچاق هم این اجازه را به برخی سایتها میدهد که تخفیفات نجومی بدهند.
وی ادامه داد: شک نکنید کتابی که با تخفیفهای خیلی بالا به مخاطب ارائه میشود، از منِ ناشر تهیه نشده است. اساسا حاشیه سود یک تولیدکننده اینقدر نیست که بخواهد تخفیف بالا بدهد.
آتشین جان اضافه کرد: برخی از قاچاقچیهای کتاب، بدون پروا و بهصورت علنی درخواستهایی را به ما – به عنوان کتابفروش – میدهند بهنحوی که حاشیه سود 70 درصدی برایمان فراهم میآورد. شاید برخی مثل ما با این کار به شدت مخالفت کنند اما بسیاری نیز ممکن است تطمیع شوند آن هم در شرایطی که حاشیه سود چشمگیری وجود ندارد و هزینهها نیز هر روز بیشتر و بیشتر میشوند.
وی گفت: با توجه به بیقیدیها و بیفرهنگیهایی که در حوزه فروش بیپروای کتابهای قاچاق وجود دارد من ترجیح میدهم به درخت چاپ دیجیتال، آبی ندهم. چون همانطور که ممکن است درخت پرباری شود همانقدر هم ممکن است میوههای سمی بدهد.
آتشین جان بیان کرد: باز کردن روزنهای دیگر برای رشد قاچاقچیان کتاب، کار درستی نیست و فکر میکنم توسعه بیقاعده و قانون کتابفروشیهای اینترنتی، به قدرت گرفتن فعالان قلابی تا حدی دامن میزند. در همین نشر مکتوب که بهنظر قاعدهمندتر از نشر دیجیتال است، همچنان شاهد کتابسازی و تقلب هستیم؛ حال خودتان بگویید، چه انتظاری میتوان از بخش دیجیتال داشت؟
نظر شما