کارگاه آموزشی دوروزه چهارمین جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان اصفهان با هدف تربیت مربیان از امروز سهشنبه 26 تیرماه در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان آغاز شد.
مختاری با اشاره به اینکه سال گذشته در استان اصفهان شاهد تشکیل بیش از دو هزار و ۵۰۰ باشگاه کتابخوانی بودیم که منجر به کسب رتبه نخست در کشور شد، ادامه داد: رتبه نخست کشوری حاصل زحمات مربیان و تسهیل گران استان اصفهان است. مربیان پس از عزیمت به شهرهای خود برای اجرای جام باشگاههای کتابخوان اقدام به برپایی کارگاه آموزشی و آموزش تسهیلگران این طرح میکنند.
وی یادآور شد: در این کارگاهها شرکتکنندگان توسط استادان با مباحث اجرایی طرح جام باشگاههای کتابخوان آشنا میشوند و به عنوان مربی شروع به فعالیت میکنند.
معاون فرهنگی و رسانهای ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در پایان گفت: پس از آموزش، مربیان به مدارس و مراکز کودکستان میروند و تیمهای ۱۴ نفره تشکیل میدهند و به خوانش، تجزیه و تحلیل کتابها میپردازند و پس از آن کودکان را برای رقابتهای کشوری آماده میکنند.
در ابتدای این کارگاه، مربیان خود را معرفی و هدف از آمدن به این دوره را بیان کردند و سپس فرحناز علیزاده، مدیر جام باشگاههای کتابخوانی کودکان اصفهان در رابطه با این طرح گفت: جام باشگاههای کتابخوانی طرحی بسیار هیجانانگیز و از بهترین طرحها برای کتابخوانی است که میتواند در کل کشور و روستاها فراگیر شود.
وی ادامه داد: ما امسال در چادگان، شهرضا، نائین و نطنز نیز دوره تربیت مربی را برگزار کردیم. در یک شهر یا روستا میبینیم یک تسهیل گر پس از آموزش دورههای جام باشگاههای کتابخوانی یک خانه ساده یا مکان امن ایجاد کرده و 10 نفر را برای کتابخوانی دور هم جمع کرده است.
علیزاده تصریح کرد: کار مربیان توانمند کردن کودکان برای کتابخوانی است و قرار نیست ما مثل معلم بر سر کلاس برویم و کتابخوانی را آموزش بدهیم. در این جام رابطه مربی باید رابطه ی تعاملی و گفت و شنودی باشد.
فرزانه آقاپور، مربی این طرح نیز گفت: کتابخوانی و گفتگو خلا جامعه ما است. در کنار کتابخوانی برای کودکان، باید با آنها گفت و شنود داشته باشیم.
وی ادامه داد: اینکه تنها مربی کتاب را بخواند و کودکان شنونده باشند کافی نیست. ما در جام باشگاههای کتابخوانی به دنبال تقویت قدرت نقد کردن کودکان و نوجوانان هستیم.
نظر شما