به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) پیامبر اکرم(ص) همزمان با تعلیم و ترویج قرائت و کتابت قرآن کریم و جمع و تدوین و تنظیم و ترتیب آیات و سورهها در مُصحَف، نظام آموزش قرآن را با هدف فهم و بکارگیری زبان آن بنیانگذاری کردند.
بر اساس زمینههای صدور حدیث «نزول قرآن بر هفت حرف»، رسول خدا هم قرائات برآمده از اختلافهای لهجهای و زبانی مسلمانان را تجویز کردند، و هم از گسترش تصریفات قرآنی در سه حوزه کلمات، آیات و سورهها استقبال کردند؛ قرائات تصریفی نماد پویایی و زایایی زبان قرآن و فهم صحابه است که آن را ممزوج با آیات یا به شکلی جدید برگرفته از ساختار زبان قرآن به کار میبردند.
با رحلت پیامبر اکرم(ص) از گسترش قرائات تصریفی و تفسیری جلوگیری و گستره وسیع قرائات به رسم الخط مصاحف امام محدود شد. به این ترتیب، هفت قرائت همسو با قرائت متواتر میان مسلمانان و موافق با رسم المصحف، در آغاز سده چهارم هجری در تألیف ارزشمند ابن مجاهد السبعة فی القراءات تثبیت شد.
این کتاب براساس سرفصلهای مصوب علوم قرآنی در قالب مشارکت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور طراحی و تدوین شده است.
مشخصات کتاب و همچنین فایل ۳۰ صفحه ابتدایی کتاب در سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به آدرس
www.rihu.ac.ir قابل دسترس است.
نظر شما