مبین اردستانی در محفل «اتفاق ترانه»:
«نیلوفرانه» قیصر امینپور سرشار از دریافتهای تازه است/ آسیبشناسی ترانه در روزگار معاصر
مبین اردستانی در چهل و یکمین محفل «اتفاق ترانه» گفت: «نیلوفرانه» قیصر امینپور هر بار دریافت تازهای برای مخاطب به ارمغان میآورد.
پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، میلاد عرفانپور، مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری که به دلیل حضور حامد عسگری در سفر حج اجرای این برنامه را برعهده گرفته بود، گفت: محفل «اتفاق ترانه» اختصاص به ترانه و تصنیف دارد و با توجه به این که، این روزها ترانهها و تصنیفهای زیادی با موضوعات مختلف سروده میشوند و مخاطبانی را جذب میکنند، بررسی و ارزیابی آنها یک ضرورت است و برگزاری محفلی تخصصی همچون «اتفاق ترانه» میتواند در این بازار پر زرق و برق، بر عالم شعر و ترانه تاثیرگذار باشد.
بعد از این مقدمه، مداح چند رباعی را تقدیم حاضران کرد. مبین اردستانی، شاعر و غزلسرا که مهمان ویژه این برنامه بود، درباره رباعیهای او بیان کرد: رباعیهای مداح همواره رو به رشد و در پی کشف فضاهای تازه بوده است.
عرفانپور نیز درباره ویژگی های این قالب شعری عنوان کرد: رباعی ویژگیهای ساختاری متفاوتی حتی از دوبیتی که شبیهترین قالب به آن است، دارد. شناخت این ساختار و ظرفیتهایش قطعا به آسانی به دست نمیآید.
در ادامه هدایتی و حسن خسروی وقار به شعرخوانی پرداختند و مبین اردستانی که از شاگردان زنده یاد قیصر امینپور بوده است، درباره تجربه همراهی با این شاعر فقید گفت: هر بار مجال صحبت کردن درباره قیصر امینپور ایجاد میشود به این که من یک از بیشماران دوستداران وی بودم، اشاره میکنم. او بی دریغ با نسل جوان برخورد میکرد. ما نیز سعی میکردیم مراعات اوضاع جسمیاش را بکنیم.
وی افزود: خاطرات زیادی با مرحوم امینپور دارم. یادم است با دوست شاعری میدان هفت تیر را به سمت میدان ولیعصر قدم میزدیم که وی در تماسی پیگیر بود که یک نوجوان 15 ساله که میخواسته با وی صحبت کند، چه کسی بوده است و چه کمکی میتوانند به او داشته باشند. مهمترین مشخصه این شاعر بزرگ مراقبه رفتاریاش بود که در کلام و رفتارش آشکار بود.
این شاعر خاطر نشان کرد: با این که سالها از سرودن «نیلوفرانه» از سوی قیصر امینپور میگذرد، اما آنقدر دقایق و ظرایف در این اثر طبیعی و خوب رعایت شده است که همچنان که از ملودی آن لذت میبریم و هر بار دریافت تازهای از مضمون شعر داریم. این اثر دقتهایی لفظی دارد که از بین نمیرود؛ بی آن که حواس مخاطب را از جان کلام پرت کند.
اردستانی با آسیبشناسی ترانههای معاصر عنوان کرد: به نظر میرسد عجله یکی از آفتهای ترانهسرایی در روزگار کنونی است. ملودیها زود دریافت میشود تا به آهنگساز برسد اما اساتیدی همچون قیصر امینپور مدتها شاید نزدیک به یک سال این ملودیها را با خود داشتند و بعد از آن به آهنگساز و خواننده تحویل میدادند.
وی ترانههای افشین یداللهی، عبدالجبار کاکایی، اهورا ایمان، روزبه بمانی و... را از جمله آثار درخور در این حوزه توصیف کرد و ادامه داد: دو گروه ترانه را زیر مجموعه شعر نمیدانند. یکی ترانهسرایان و دیگری شاعران. شاعران از این نظر که بیم دارند ترانههای زرد و نامطلوب به پای شعر نوشته شوند و ترانهسرایان نیز به این دلیل که میخواهند حوزهای انحصاری برای خود تعریف کنند که نیازمند تخصص است و در این نوع نگاه رابطه ترانهسرا به مرور با پیشینه شاعری قطع میشود.
حسین حقیقی از خوانندگان جوان نیز در ادامه با خبر دادن از انتشار قطعه جدیدش که عاشقانهای به روایت یک همسر شهید است، دو قطعه «خلوت خوب» با شعری از حامد عسگری و «تماشایی» با شعری از محمدمهدی سیار را در «اتفاق ترانه» اجرا کرد.
سروش بخشش، اشکان کمانگری و مهدی سینایی نیز از مهمانان این نوبت از «اتفاق ترانه» بودند. این محفل شعر و موسیقی اولین شنبههای هر ماه از ساعت 18 در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار میشود و شرکت در آن برای عموم آزاد و رایگان است.
نظر شما