کتاب «فرهنگ بصری: شیعیان دوازده امامی در دوره قاجار» جدیدترین پژوهش پروفسور اولریش مارزلف که تا حد زیادی به بیان مفهوم و مصداقهای فرهنگِ بصری مورد توجه شیعیان در حوزههای گوناگون نقاشیهای دوره قاجار اشاره دارد، با ترجمه مصطفی لعل شاطری منتشر شد.
هرچند بررسی هنر دوره قاجار یکی از موضوعاتِ مورد توجه محققین داخلی و خارجی در چند دهه اخیر محسوب میشود، اما تاکنون بهصورت متمرکز به بیان مهمترین ویژگیهای فرهنگِ بصری شیعی در این دوره به شیوه منسجم پرداخته نشده است. در این راستا، اثر پیش رو که یکی از جدیدترین پژوهشهای پروفسور اولریش مارزلف (انتشار یافته در 2019م) محسوب میگردد تا حد زیادی به بیان مفهوم و مصداقهای فرهنگِ بصری مورد توجه شیعیان در حوزههای گوناگون نقاشیهای دوره قاجار اشاره داشته و زمینه لازم برای پژوهشهای بعدی را فراهم آورده است. امید است بامطالعه این اثر و الهامگیری از آن، ایدههای نوینی برای محققین ایجاد شد.
فصلهای این کتاب عبارت است از: گسترش تاریخی فرهنگِ بصری شیعه در دوره قاجار، پرده داستانسرایی (نقالی) و تصوراتشان (شبیهسازی)، کاشیهای مصورِ امامزاده ابراهیم در شیراز، امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) بهمثابه شخصیتهای الگو، تصوراتِ شیعی در کتابهای چاپ سنگی دوره قاجار، تصورات شیعه فراتر از واقعه کربلا.
کتاب «فرهنگ بصری: شیعیان دوازده امامی در دوره قاجار» نوشته پروفسور اولریش مارزلف به ترجمه مصطفی لعل شاطری در قطع رقعی، 100 صفحه(گلاسه و تمام رنگی)، به شمارگان 1000 و به قیمت 25000 تومان از سوی انتشارات مرندیز منتشر و در بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب مشهد (8 لغایت 15 آبان ماه)، رونمایی میشود.
نظر شما