وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وقف از برخی جهات یک مفهوم سیار است نه ثابت و این یکی از ویژگیهای جامعه سازی این مقوله است و واژه هایی که در تعریف وقف در طول تاریخ تغییر کرده، معنادار است.
وی ادامه داد: در نگاه دوم نسبت به وقف وقتی به تفکر اسلامی، دینی و تاریخ تمدن اسلامی مینگریم درمی یابیم که وقف موتور تمدن سازی اسلامی است. با این نگاه، وقف در حاشیه زندگی فردی و اجتماعی نیست بلکه موتور حرکت بخش جامعه سازی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آغاز حرکت وقف در زمان پیامبر (ص)، افزود: وقف تا آن زمان در جامعه جاهلی سابقه نداشت و وقتی پیامبر (ص) به مدینه آمدند سرمایه گذاری تعلیمی و عملی در این زمینه به وجود آمد و این اقدام به مرحله ای رسید که هیچ یک از صحابه حضرت محمد (ص) بدون موقوفه نبود و نماد و نمونه اعلای این اقدام حضرت علی (ع) و موقوفات ایشان در زمینه نخلستانها و چاههای مختلف است.
صالحی تصریح کرد: تمدن سازی اسلامی با موتور تحول وقف به عنوان یک مسیر در تاریخ تمدن اسلامی حرکت میکند و اگر به مظاهر تمدن توجه داشته باشیم در جای جای آن متوجه میشویم که موتور حرکت آن وقف است.
وی در عین حال تصریح کرد: اگر توسعه انسانی را به عنوان کانون تمدن سازی میشناسیم متوجه میشویم که همه بخشها بر محور وقف بوده است. مساجد صرفا پایگاه عبادت نبوده و نقش مهم آن در تعلیم، آموزش و انسان سازی با پشتوانه وقف بوده است. بنابراین مساجد را نباید به عنوان معبد نگاه کنیم بلکه مساجد یکی از پایگاههای مهم توسعه انسانی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: پشتوانه مدارس هم به اتکای وقف بوده است. به عنوان مثال مدرسه نظامیه بغداد یکی از مدارس پرقدرت علمی است که بر پشتوانه وقف استوار است.
وی با بیان اینکه بخش دیگر توسعه انسانی بر عهده کتابخانهها است، ادامه داد: بسیاری از کتابخانهها با پشتوانه وقف حرکت کرده اند. بنابراین اگر تمدن سازی و تمدن گستری را به توسعه انسانی متصل کنیم میبینیم وقف پشتوانه همه اینها است. بخش دیگر در حوزه بهداشت و درمان است. وقتی به تاریخ تمدن اسلامی نگاه میکنیم متوجه میشویم به نحو قابل توجهی پشتوانه بسیاری از درمانگاهها و بیمارستانها به وقف متصل است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بخش دیگری از مظاهر تمدن در تولید و خدمات عمومی است. تمدنها کالاهای عمومی خود را به وفور و ارزانی تولید میکنند که از ویژگیهای تمدن سازی است و بخش قابل توجهی از پشتوانه این تولیدات وقف است. دهها عنوان در تولید خدمات عمومی در تاریخچه وقف داریم. کاشت درختان و وقف فرا انسانی در حوزه حیوانات و ... از جمله این عنوانها است. در حوزه حقوق حیوانات نمونههای قابل توجهی از وقف وجود دارد.
صالحی افزود: یکی دیگر از مظاهر تمدن سازی شهر سازی است. اینکه شهر سازی چگونه باشد که متناسب با تمدن باشد. موتور نقشههای شهری ما بر وقف استوار است و هم قانون شهری و هم پیرامون شهری بر مبنای وقف حرکت کرده اند. وقتی تاریخ شهرها را نگاه میکنیم متوجه میشویم مرکز شهر بر بنیاد وقف شکل گرفته است و چیزی که به حفظ نقشه شهرها کمک میکرد از طریق درآمدهای موقوفه حفاظت میشد و شهرها به سرعت پوسته خود را تغییر نمی دادند زیرا قالبهای مرکزی شهرها از طریق نظام موقوفه حفاظت میشدند.
بخش قابل توجهی از موقوفات ما را زنان انجام داده اند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: تمدن سازی اسلامی با این مبنا و موتور تحرک اینچنینی شروع به حرکت و کار کرد و در این حرکت فقط قشر خاص سرمایه گذار نبود بلکه جامعه اسلامی درگیر وقف بود. نظام جریان وقف در فضای تمدن اسلامی مختص به قشر متمکن و جنسیت خاصی نبود. در تفکر اسلامی زنان حق مالکیت داشتند و بخش قابل توجهی از موقوفات ما را زنان انجام داده اند که یکی از افتخارات تمدن اسلامی است.
وی ادامه داد: بنابراین جریان تفکر اسلامی هم جامعه را فارغ از طبقات اقتصادی، اجتماعی و جنسیتی درگیر خود کرده و این یکی از نکات قابل توجه در مسیر نوع نگاه به مقوله وقف است که با این نگاه اگر به سمت یک جامعه سازی حرکت میکنیم، وقف را باید به عنوان موتور آن بدانیم.
وقف به انسان افق بلند مدت میدهد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جریان عصر مدرن به طرف فردگرایی و منافع کوتاه مدت است، تاکید کرد: وقف به انسان افق بلند مدت میدهد. وقف صدقه جاریه است.
وی گفت: وقف دارای فضای انسان سازی، جامعه سازی و تمدن سازی است و اگر این نگاه را داشته باشیم که چشم اندازها و برنامه ریزی ها، ارتباطات با حاکمیت، بخش عمومی و خصوصی و ... وسیع تر شود دیگر وقف یک عمل حاشیه ای نیست بلکه یک جوهره در حرکت اجتماعی است.
صالحی ادامه داد: وقف فقط دارایی مشهود نیست و داراییهای نامشهود هم میتواند وقف شود.
وی افزود: مدل سازیهای مدیریتی هم در حوزه وقف باید مورد توجه قرار گیرد. هم مدیریتهای موجود تجربه شده و هم مدلهای جدید مدیریت. نظام مدیریت وقف متناسب با زمان خود و الگوهای موجود تنوع پذیری زیادی داشته است و ما به الگوهای مدیریتی وقف تجربه شده و تجربههای جدید نیاز داریم.
صالحی گفت: کشف نیازها، خلق و احساس نیازها هم در حوزه وقف از اهمیت برخوردار است و کشف آنها میتواند جریان وقف را پر شتاب تر کند.
وی در پایان تاکید کرد: حوزههای فرهنگ، هنر و رسانه سه حوزه مهم و اساسی در تمدن سازی انسانی به طور عام، در تمدن سازی اسلامی به طور خاص و در تمدن سازی اسلامی ایرانی به طور اخص است. که وقتی اخص میشود شناسنامه تمدنی ما محسوب میشود. اینکه چگونه میتوانیم جریان وقف را در این سه حوزه با تقویت سرمایههای مادی، معنوی و خلاقانه به کمک بگیریم قابل اهمیت است.
گفتنی است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این همایش از نمایشگاه میراث وقف بازدید کرد.
نظر شما