وی افزود: ادبیات، در تاریخ هر ملتی بیانگر حقایق، رخدادها، خوشیها، ناخوشیها و حماسههای انکارناپذیر آن کشور است. ادبیات دفاع مقدس که بر آمده از تاریخ معاصر ایران است، دربرگیرنده دوره درخشانی از عصر ماست. البته این ادبیات هنوز نوپاست اما نه به معنای ناکام بودن، و برای رسیدن به دوران بلوغ باید ادوار و زمانهای طولانی را سپری کند. نویسندگان مطرحی در زمینه ادبیات دفاع مقدس قلم زده و تلاش میکنند تا بر غنای آن بیفزایند؛ که البته آثار خلق شده، نشان از موفقیت این گروه دارد؛ هرچند هنوز علیرغم اینکه دفاع مقدس ما، سوژههای ناب و قابل پرداخت زیادی دارد و یک گنج ناب و هنوز بکر مانده است، متأسفانه در حوزه داستان کوتاه و رمان دچار نقصان هستیم و نیاز به رمانهای ماندگار و خواندنی در این حوزه کاملا مشهود است و هنوز مانده است تا شاهکاری نوشته شود.
حسینیپور ادامه داد: به راستی قاسمعلی فراست از نویسندگان خلاقی است که اغلب کتابهایش در حوزه انقلاب و دفاع مقدس است و بُنمایههای دینی و اجتماعی در این آثار وجود دارد. او با رمان «نخلهای بیسر» از آغازگران جدی ادبیات دفاع مقدس است.
فراست با کتاب زندگی میکند و کتابهایش پاره تن او هستند و نقش فرزندانش را دارند. تاکنون حدود 4522 صفحه کتاب نوشته است. کتاب گلاب خانم با 9 نوبت چاپ بیشتر خوانده شده است و روزهای برفی با 8 نوبت و افطار با 5 نوبت چاپ در جایگاههای بعدی قرار دارد.
وی ادامه داد: بیراه نیست اگر بگوییم آقای فراست و کارنامه ادبی و فعالیتهای فرهنگیاش سندی است برای بررسی آنچه که از آن به عنوان داستان دفاع مقدس و داستان انقلاب اسلامی و ادبیات دینی میتوان نام برد. آثار این نویسنده پیشکسوت، آیینهای از روزگاری است که او تجربهاش میکند و همانا نوشتههای درخورش، تجربه زیستی نویسنده است و نشان از حضورش در بزنگاههای مهم انقلاب اسلامی است. «نخلهای بیسر» فراست گزارشی داستانی است از مقوله تجاوز دشمن بعثی و ویرانی حاصل از حمایتهای استکبار جهانی علیه انقلاب نوپای ایران اسلامی به تاریخ. و مهم این که «نخلهای بیسر» به نوعی آغازی برادبیاتی است که راوی دفاع و حماسه و مظلومیت خرمشهر است.
مدیرعامل خانه کتاب در ادامه از تجربه زیسته فراست در داستانهایش گفت و افزود: فراست در 23 سالگی «نخهای بیسر» را با لمس جنگ و ویرانی و دفاع از نزدیک مینویسد و از آن تاریخ تا به امروز، آثارش همواره نمود و بازتاب اتفاقات مهم تاریخ انقلاب اسلامی است. حتی در آثاری نیز که جنبههای اجتماعی دارند، دردمندانه و متعهدانه و نقادانه بوده است. در رمان نوجوان «فصل جوانی» گزارشی در قالب داستان از یاران امام خمینی و شهید چمران به مخاطبان کم سن و سالتر میدهد تا تصویری بیروتوش از مردان راستین انقلاب بدهد. رمان «عشق مانعی ندارد» را باید خواند تا درکی از انسانی پیدا کرد که عاشق امام خمینی است و به راستی کمتر متنی مستند و نقلی میتواند تا این اندازه عاشقان بنیانگذار انقلاب اسلامی را در دل تاریخ زنده نگه دارد. او خود به آنچه نوشته است، باور داشته و اهل تزویر و ریا و ناراستی نبوده است و همین مولفهها آثار او را تاریخ مصرفدار نکرده است. به همان اندازه که شیوا مینویسد صریح هم هست و این دو ویژگی، به ماندگاری و تاثیرگذاری آثارش کمک شایانی میکند.
در مجموعه «هر قصه یک زندگی است» تصویری از انسان دینی در انقلاب ایران را مکتوب میکند تا امروزه بتوان برای پرسه در آن روزگار با آدمهای این مجموعه همراه شد و این داستانها برگی باشد برای شناخت آن دوران. آثار فراست نشان از دردمندی انسانی میدهد که میانهای با برج عاج نشینی نویسندهاش ندارد و در پس هرکدام حرفی برای گفتن نهفته است.
حسینیپور تشریح کرد: فراست به شهادت، کارنامهاش در تمام این سالها دغدغه دین دارد و آنجا که باید از دینداران مینویسد و در بزنگاهی دیگر در داستانهای اجتماعیاش به آسیبشناسی رفتارهای خارج از آرمانهای انقلاب نیز میپردازد. از همین روی، داستانهای اجتماعی او مجال خوبی برای مطالعات جامعه شناختی خواهد بود. با این اوصاف است که آثار و منش قاسمعلی فراست، تاریخساز و موثر میشود. دردمندی او تنها در متن و آثار منتشر شدهاش مستتر نیست، بلکه هرکجا که یک مدیر فرهنگی بوده است، نیز تاریخساز بوده و نیاز است تا جدای از بررسی آثارش به تحلیل و گزارش نقشمندی او در همراه و همدل کردن اهالی فرهنگ با انقلاب نیز همت گمارد. شمار زیادی از اهل قلم و فرهنگ هستند که بر این رفاقت صحه میگذارند. آنها بیان میکنند که قاسمعلی فراست هرکجا که بوده است، شش دانگ حواسش به نویسندگان و اهالی فرهنگ بوده و مونس و همراه و غمخوار و رفیقشان مانده است. دشوار است که نویسنده باشی و مدیر فرهنگی باشی و اندازه قاسمعلی فراست، در خلوت و جمع دوست داشتنی باشی.
قاسمعلی فراست، یک نویسنده خوب است و آثارش در گذر زمان براهمیت او صحه بیشتری میگذارند. باشد تا بزرگداشت قاسمعلی فراست در عصر کتاب موسسه خانه کتاب در هفته کتاب و کتابخوانی، مقدمهای باشد بربازخوانی روزگار مردی که به مانند دیارش گلپایگان، سرچشمهیی از صفا و خوبیهاست. وچه نام و شهرت با معنایی دارند که در لغت نامه دهخدا گفته است فراست به معنی فهم و ادراک و زیرکی ودانایی است و به قول سعدی علیه الرحمه: عقل وکیاستی و فهم وفراستی زاید الوصف داشت
و توچه دانی که شیر در مقام حیرت است گفت به خرد و فراست خویش
خوش خلقی و رواداری از مشخصههای شخصیتی ایشان است وبه همین دلیل طیف وسیعی از افراد دوستش می دارند و با وی همنشین هستند واز ایشان انرژی میگیرند.
فراست، ساده و صمیمی و دوست داشتنی است و هرکسی که با وی همنشین شده مجذوب شخصیتش شده است. خودش همیشه به من میگوید: ما دوتا روستایی هستیم. تا اینجایش درست گفته است. وجه مشترک هردوی ما همین است. اما او روستازاده دانشمند است. قصهها و داستانهایش گرمی و صداقت سادگی و صمیمیت روستایی را دارد و به دل مینشیند.
وی در پایان ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی برای فراست و همه کسانی که در راه اعتلای فرهنگ ایران میکوشند، از همراهی نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر و خانواده ایشان و اصحاب رسانه تشکر و قدردانی کرد.
نظر شما