جمعه ۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
کتاب‌های درسی بچه‌ها را به کتابخوانی تشویق نمی‌کنند

نویسنده «تصمیم کبری» معتقد است کتاب‌های درسی خیلی بهتر از این می‌توانند باشند و می‌گوید: این کتاب‌ها بچه‌ها را به کتابخوانی تشویق نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «تصمیم کبری» از داستان‌های کتاب فارسی اول دبستان است که هیچ‌گاه از یاد و خاطره کودکان دیروز پاک نمی‌شود. دختری که به دلیل اتفاقی که برایش رخ می‌دهد، تصمیم می‌گیرد همیشه منظم و مرتب باشد. عبدالرحمن صفارپور، نویسنده این داستان است که حدود 50 سال از عمرش را صرف آموزش مهارت زبان‌آموزی و نوشتن کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی برای دانش آموزان کرده است. این مرد لاغراندام 77 ساله اولین بار در روستایی واقع در شهر ری به استخدام آموزش و پرورش در آمده و اکنون بیش از 200 عنوان کتاب در کارنامه‌اش دارد.
 
صفارپور درباره فعالیت‌هایش به ایبنا می‌گوید: من از سال 1340 تا به‌حال در خدمت معلمان و دانش‌آموزان هستم. کل کار من در حوزه زبان‌آموزی است و کتاب‌های فراوانی در این زمینه نوشته‌ام. آخرین کتابم که از کلاس اول تا کلاس ششم است «باران فکری» نام دارد که در ارتباط با آموزش گفتن و نوشتن یا همان انشاء به معنای  آفریدن است.
 
 

صفارپور درباره تاثیر کتاب‌های درسی بر کتابخوان کردن بچه‌ها توضیح می‌دهد: کتاب‌های درسی خیلی بهتر از این می‌تواند باشد اما هنوز روی روال گذشته حرکت می‌کند. اگر روی این کتاب‌ها کار شود خیلی بهتر می‌شوند.

این نویسنده با بیان اینکه کلاس‌های اول و دوم و سوم ابتدایی فوندانسیون آموزش و پرورش است، می‌افزاید: دانش‌آموزان باید در مدرسه تمام ریزه‌کاری‌های خط و خواندن را یاد بگیرند. متاسفانه هیچ وقت به افرادی که درس می‌خوانند، گفته نشده خط و زبان دو مبحث جدا از هم هستند؛ خط نشانه‌های نوشتاری است و زبان نشانه‌های گفتاری.
 
 

صفارپور با تاکید بر اینکه معلمان ما آموزش نمی‌بینند به لزوم به‌روز شدن اطلاعات معلمان اشاره می‌کند و می‌گوید: شما هرجایی بروید باید سواد و دانش‌تان را به روز کنید و نسبت به مسائل مختلف روز دنیا اطلاعات داشته باشید. براین اساس معلم‌ها مخصوصا پایه‌های اول، دوم و سوم باید مدام آموزش ببینند و به‌روز باشند. آموزش سبب زایش فکری در معلم‌ها و موفقیت‌شان می‌شود اما معلمان هم آموزش نمی‌بینند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها