بنیاد بوعلی سینا در واکنش به نامگذاری دو شرکت باربری به اسامی بوعلی سینا و بابا طاهر عریان، ضمن تاکید بر ضرورت پاسداشت مفاخر ایران و اسلام، حذف نامهای «بوعلیبار» و «باباطاهر بار» را در همدان، «یک مطالبه عمومی» دانسته است.
توکل دارائی در اینباره افزود: بارها شاهد اعتراض بهحق و از سر تکلیف و وظیفه اهالی علم و فرهنگ و حتی مردم کوچه و بازار نسبت به هتک حرمت بزرگان تمدن اسلامی و ایرانی از جمله بوعلیسینا و باباطاهر در نامگذاری نامناسب اماکن و شرکتها و تبلیغات تلویزیونی بودهایم و بنا به وظیفه فرهنگی بنیاد بوعلیسینا، مکاتبات رسمی با صداوسیما و فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتهایم. اما در مرحله عملی آنچه مشاهده میشود تفوق پولسالاری در تبلیغات بازرگانی صداوسیما و ناتوانی در حوزه نظارت بر نامگذاریها است.
این مقام مسئول در بنیاد بوعلی سینا با اشاره به نامگذاری دو شرکت باربری که از نام دو شخصیت عالیقدر فرهنگی کشور در همدان سوءاستفاده کردهاند، گفت: انتظار میرود برای همیشه و بدون حاشیهسازی، نامهای «بوعلیبار» و «باباطاهر بار» چه در نامگذاری رسمی شرکتها و چه در تبلیغات روزنامه و بدنه خوردروهای باربری، حذف و با این خودزنی فرهنگی برخورد شایسته و عملی انجام گیرد.
وی همچنین در مورد تبلیغات تلویزیونیِ یک برند شامپو که به گفته او از نام و اندیشه بوعلی سینا در تبلیغات «بهصورتی نامناسب» بهره میبرد، گفت: چندبار با مسئولان صداوسیما مکاتبه شده است و برای اینکه تبدیل به مطالبه عمومی استانی شود، لازم است برای توقف چنین توهینهایی مسئولان استان و نمایندگان مجلس در دفاع از هویت و حرمت دانشمندان نامدارمان اقدام کنند.
دارائی با اشاره به نامهنگاری این بنیاد با شورای فرهنگ عمومی استان و پیگیری و مکاتبه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تذکر به شرکتهای حمل و نقل بوعلیبار و باباطاهر بار، افزود: با سپاس از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیگیر حرمتگذاری به علم و ادب است، امیدواریم هر چه سریعتر تغییر نام شرکتهای مزبور با جایگزینی اسامی متنوع دیگر انجام گیرد تا متولیان فرهنگی در منظر میهمانان خارج از استان همدان و اهل ذوق و نکتهسنجی که بارها این موارد را تذکر و یادآوری کردهاند؛ به بیدقتی و بیمهری به مفاخر ملی و استانی متهم نشوند.
نظر شما