صدیقه ببران معتقد است رسانهها میتوانند با تکیه بر نظریه برجستهسازی، کتاب و کتابخوانی را در جامعه تبلیغ کنند؛ ضمن اینکه آشنایی ناشران با شیوههای بازاریابی کتاب نیز ضرورت دارد.
وی ادامه داد: اساسا فرهنگ بازاریابی بهعنوان یک ضرورت کاری بهشمار نمیآید و توجه زیادی به آن نمیشود. این موضوع در حوزه نشر و کتاب پررنگتر دیده میشود.
ببران با بیان اینکه ناشران و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی باید بازاریابی در حوزه کتاب را بیاموزند، عنوان کرد: بهنظرم ناشران برای اینکه تبلیغات کتاب به شکل کاربردی و حرفهای انجام شود باید شیوههای بازاریابی به شکل حقیقی و الکترونیک را بیاموزند و سپس آن را در کار خود اجرایی کنند.
نظریه برجستهسازی در تبلیغات کتاب بهکار گرفته شود
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین به نظریه برجستهسازی اشاره کرد و گفت: بر اساس این نظریه، رسانهها به شناخت و نگرش جامعه و تعیین اولویتهای ذهنی با بزرگ کردن بعضی از رویدادها در قالب خبر و گزارش میپردازند و این کار در رسانههای مختلف دیداری و شنیداری و مکتوب انجام میشود.
وی افزود: در این شیوه رسانهها تلاش میکنند با تمرکز روی بعضی از رویدادها بر آگاهی و اطلاعات مردم تأثیر بگذارند، در این حوزه نیز آنها میتوانند زمینهای ایجاد کنند که کتاب و مطالعه بهمرور جزو نیازها و خواستههای جامعه قرار گرفته و در سبد کالایی مردم قرار گیرد.
ببران با توضیحاتی درباره این نظریه و لزوم بهکارگیری آن در تبلیغات کتاب، عنوان کرد: اساسا در حوزه رسانه یکی از تئوریها این است که چهکار کنیم تا موضوعی به خواسته و نیاز مردم تبدیل شود و کارشناسان از نظریه برجستهسازی بهره میگیرند تا موضوعی را در جامعه برجسته کنند.
وی تاکید کرد: برای اجرایی شدن این نظریه در حوزه کتاب لازم است که ناشران در حوزههای مختلف در رسانههای مختلف دیداری و شنیداری و مکتوب استفاده کنند، ما کارشناسان رسانه زیادی داریم که در این بخش میتوانند به ناشران کمک کنند.
اختصاص یارانه دولتی برای تبلیغات کتاب
ببران همچنین بر لزوم اختصاص یارانه برای آگهی و تبلیغات کتاب نیز گفت: به نظر من دولت میتواند برای آگهیهای فرهنگی بهخصوص در حوزه کتاب، یارانه در نظر بگیرد تا ناشران بتوانند به کمک این یارانهها کتابهای خود را در رسانههای مختلف تبلیغ کنند.
وی با بیان اینکه آگهیهای فرهنگی باید مشمول یارانه قرار گیرند، ادامه داد: تبلیغات کالایی مانند کتاب در رادیو و تلویزیون همانند سایر کالاها نیست و از آنجایی که بحث فرهنگی مطرح است؛ نه تبلیغ بازرگانی، این امکان باید برای ناشران فراهم باشد.
ببران همچنین دو راهکار مهم در این زمینه ارائه داد و گفت: نوع بازاریابی کتاب باید از سوی ناشران مورد آسیبشناسی و ارزیابی قرار گیرد؛ چگونه است که مردم از سراسر جهان از سایت آمازون کتاب خریداری میکنند و تبلیغات کتاب به شیوههای مختلف مرسوم است اما در ایران چنین چیزی وجود ندارد؟
وی افزود: نکته دیگر این است که ناشران در مشورت با اهالی رسانه و روابطعمومیها باید بیاموزند چطور بازاریابی الکترونیکی را به بازاریابی حقیقی اضافه کنند و میزان فروش خود را افزایش دهند.
فرهنگ کتابخوانی باید تقویت شود
این استاد ارتباطات و رسانه بر لزوم تقویت فرهنگ کتابخوانی بر جامعه تاکید کرد و گفت: در ایران اساسا بحث فرهنگ مطالعه پایین است و خانوادهها هنگام خرید سایر کالاهای روزانه، مجله و روزنامه خریداری نمیکنند؛ درحالیکه نیاز به مطالعه باید میان آنها تقویت شده و جابیفتد.
ببران یکی دیگر از وجههای کمرنگ بودن تبلیغات کتاب در کشور را پایین بودن درآمد فعالان نشر دانست و تاکید کرد: نکته بعدی به وضعیت فرهنگی جامعه برمیگردد. اساسا مشتری در حوزه کتاب کم است و ناشران مشتری زیادی ندارند که بتوانند کتاب زیادی تولید کنند.
به گفته وی، صنعت نشر مثل بسیاری از صنایع سودده نیست و کم بودن نقدینگی ناشران و بالا بودن هزینه تبلیغات موجب شده است که ناشران نتوانند در رسانههای کشور تبلیغات انجام دهند.
ببران یادآور شد: در این زمینه رسانهها باید روی این موضوع کار کنند تا ناشران به سمت بازاریابی کتاب سوق پیدا کرده و کتاب بیشتری تولید و در جامعه عرضه کنند تا کتابخوانی در جامعه رونق پیدا کند؛ زیرا وقتی مشتری بیشتر باشد، رقابت در میان ناشران ایجاد میشود.
وی با بیان اینکه رقابت در حوزه نشر محدود به ناشران کنکور و آموزشی شده است، گفت: اکنون در میان ناشران کتابهای آموزشی و کنکور این رقابت و تبلیغات به شکل پررنگ در حال انجام است اما در کتابهای عمومی که مورد نیاز جامعه است چنین چیزی دیده نمیشود و این روند باید اصلاح شود.
نظر شما