فائزه تقیپور، مدرس علوم ارتباطات و رسانه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان هم در این آئین، گفت: کتاب در فرهنگ مطالعه، رسانه گرم محسوب میشود چراکه توان خلاقیت و قدرت تحلیل و تفکر مخاطب را بالا میبرد این ویژگی را جز مطبوعات و کتاب هیچ رسانه دیگری ندارد. شبکههای اجتماعی نمیتوانند مانند کتاب بر تغییر نگرش جامعه اثر بگذارند.
وی ادامه داد: کلمات و تصویر کلمات در مطالعه با چشم ما ارتباط برقرار میکند و پیامی که چشم به مغز میفرستد، در حافظه بلندمدت انسان ماندگار میشود. تحقیقات نشان داده که مطالعه کتاب بر تقویت حافظه بسیار اثرگذار است.
این مدرس ارتباطات گفت: کتاب بخشی از زندگی روزمره است و باید ساختارهای فیزیکی را پیش از آنکه به دنبال مولفههای سواد رسانهای باشیم، تقویت کنیم.در هر خانهای باید مکانی مناسب برای انواع رسانه از جمله کتاب داشته باشیم.
وی افزود: جای کتاب در انباری نیست، کتاب باید در دسترس باشد تا برای افراد انگیزه مطالعه ایجاد کند. هزینه خرید یک کتاب در مقایسه با هزینههای روزمره زندگی زیاد نیست اما وقتی کتاب جایگاهی در اقتصاد خانودهها ندارد از نظر فرهنگ مطالعه جامعه دچار آسیب میشود.
نظر شما