دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
باید سهم فعالان فضای مجازی از بازارهای جهانی افزایش پیدا کند

امیر خوراکیان در اختتامیه دومین دوره جشنواره کتاب در فضای مجازی باعنوان «صفحه خیال» سهم فعالان ایرانی فضای مجازی از بازارهای جهانی را یک درصد اعلام و بر افزایش این میزان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه دومین جشنواره کتاب در فضای مجازی با عنوان «صفحه خیال» با حضور محمدتقی احمدی؛ رئیس دانشگاه تربیت مدرس، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب، امیر خوراکیان؛ معاون امور فرهنگی مرکز ملی فضای مجازی، ایوب دهقانکار؛ مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا زائری؛ عضو هیأت مدیره موسسه خانه‌کتاب عصر امروز دوشنبه (25 آذرماه) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
 
خوراکیان با اشاره به نگاه‌های متفاوت به فضای مجازی بیان کرد: به نظر می‌رسد نگاه غالب به فضای مجازی نگاه ابزاری است به عبارت دیگر بیشتر کاربران تصور می‌کنند فضای مجازی یک وسیله است به‌عنوان مثال اهل رسانه فضای مجازی را رسانه فعالان حوزه نشر ظرفیتی برای تولید کتاب و دیگر فعالان این موقعیت را ابزار و عرصه‌ای در کنار دیگر ابزارها می‌دانند البته این نوع نگاه غلط نیست اما نگاه‌های دیگری نیز وجود دارد.
 
وی ادامه داد: دومین نگاه به فضای مجازی که به نظر می‌رسد دقیق و صحیح‌تر است متأثر از نتیجه بررسی آثار فضای مجازی است.
 
خوراکیان ادامه داد: با توجه به نگاه دوم نیازمند ترسیم نقشه زندگی در عرصه تحولات فضای مجازی هستیم به‌عبارت دیگر فضای مجازی نه‌تنها ابزار نیست بلکه تحولات مختلفی را در عرصه اقتصاد، فرهنگ و اجتماع ایجاد کرده است بنابراین مدل زندگی و فعالیت‌ها متحول شده است.
 
معاون امور فرهنگی مرکز ملی فضای مجازی درباره تاثیر فضای مجازی بر جریان نشر کتاب گفت: آیا با توجه به تحولات فضای مجازی بر حوزه تعلیم و تربیت و آموزش نقشه راه ترسیم شده است؟ این موضوع را می‌توان به حوزه نشر کتاب و فرهنگ مطالعه نیز تسری داد. نباید فراموش کنیم در جریان ترسیم نقشه راه همه بازیگران عرصه فضای مجازی دیده شود. علاوه بر این باید به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و همچنین نکات مثبت و منفی فضای مجازی توجه شود.
 
خوراکیان با اشاره به فهم ناچیز فعالان حوزه نشر الکترونیک از بازارهای جهانی بیان کرد: براساس آمارها سهم فعالان ایرانی فضای مجازی از بازارهای جهانی فقط یک‌درصد از که باید افزایش پیدا کند و نیازمند سرمایه‌گذاری است.
 
وی درباره نگرانی ناشران کتاب‌های چاپی از افزایش کتاب‌های الکترونیکی گفت: ناشران سنتی فعال در حوزه تولید کتاب‌های کاغذی از توسعه نشر الکترونیک نگران هستند. این نگرانی به‌خصوص در آستانه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پررنگ‌تر می‌شود اما احساس رقابت و حساسیت در ناشران کتاب‌های چاپی نباید وجود داشته باشد. ناشران کتاب‌های کاغذی به جای نگرانی باید از فرصت‌های فضای مجازی استقبال و منطق کار آن را با برنامه‌ریزی کشف کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها