مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایهگذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
ناشران همچنان نگران امنیت فضای مجازیاند
حمیدرضا احمدیان گفت: بسیاری از ناشران زنجیره ارزش بازار جدید را نمیشناسند و اگر این زنجیره بهدرستی تدوین و منتقل شود؛ ترس ناشران از حضور در فضای مجازی کمتر میشود.
احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایهگذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم، درباره توجه به عدالتمحوری در اداره امور جامعه گفت: یکی از مسائل امروز وزارت آموزش و پرورش، عدالت آموزشی است و دسترسی عادلانه به منابع اطلاعاتی از مصادیق آن محسوب میشود. محتوی، منابع و اسناد کافی در مناطق دور افتاده به اندازه کافی نیست و بستر فضای مجازی، عدالت را بههمراه خواهد داشت.
وی فرهنگسازی در عرصه فضای مجازی را از ضروریات دانست و ادامه داد: امروزه در فضای مجازی با چالش فرهنگسازی مواجه هستیم؛ بنابراین فضای دیجیتال ایران در عرصه بینالمللی موفق عمل نمیکند. نمیتوانیم در استفاده از فضای مجازی حساسیتهای بیجا داشته باشیم. ناشران ما امروزه کمتر به سراغ فضای مجازی میروند چراکه از نبود امنیت حقوق مالکیت در این فضا نگران هستند. البته بسیاری از ناشران زنجیره ارزش بازار جدید را نمیشناسند و اگر این زنجیره بهدرستی تدوین و منتقل شود؛ ترس ناشران از حضور در فضای مجازی کمتر میشود.
احمدیان با اشاره به چالشهای پیشروی ناشران در کشور چون گرانی کاغذ اظهار کرد: با توجه به محدودیتهای موجود، نمیتوانیم کتاب کاغذی را حذف کنیم و کتاب دیجیتال را بهجای آن در دسترس مخاطب قرار بدهیم؛ بلکه باید از این فضا برای توسعه بیشتر بازار نشر در فضای مجازی و دسترسی راحتتر به منابع اطلاعات استفاده کنیم.
وی افزود: مشکل این است که ما به چارچوبهای مدل ملی برای تولید محتوا توجه نکردهایم. مسأله اصلی ما، تولید محتوا است و ما در فضای مجازی همیشه با بحث بیاعتمادی و بیاطمینانی از محتوا مواجه هستیم.
احمدیان بیان کرد: با توجه به مکانیزمهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر، تهدیدهای پیشروی ناشران کمتر شده است و میتوانیم برای آمادهسازی و انتشار محتوای مناسب تلاش کنیم؛ البته امروزه در فضای تولید محتوا برای فضای مجازی به تئوریهای مختلف نیاز داریم.
وی با بیان این مطلب که فضای کسب وکار امروز بر تعامل استوار است، اشاره کرد: باید بتوانیم در فضای کسبوکار با مخاطب خود ارتباط برقرار کنیم. موسساتی مانند خانهکتاب باید به شکلگیری خلاقانه و نوآورانه تولید محتوای کمک کنند.
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایهگذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ستادهای ملی مانند ستاد اقتصاد خلاق باید نقش گسترده و پررنگی در این بخش داشته باشند تا تئوریهای مورد نیاز تولید محتوا براساس تعامل و مشارکت شکل بگیرد. صنعت نشر و تولید محتوا برپایه اقتصاد استوار است و اگر اقتصاد بر مبنای درستی شکل بگیرد، تولیدکننده و مصرفکننده را متقاعد میکند. ما به خلاقیت نیاز داریم و هدف، صرفا دیجیتالی کردن یک کتاب فیزیکی نیست؛ بلکه باید تعامل محکمی میان مصرفکننده و تولیدکننده شکل بگیرد.
احمدیان با تاکید بر اهمیت تعامل بین تولیدکننده محتوا و مخاطب عنوان کرد: هر فعالیتی که قرار است در فضای تولید محتوا انجام شود، متعلق به مردم است و باید به تعامل میان تولیدکننده محتوا و مخاطب اهمیت بیشتری داده شود. نمیتوان مردم را بهعنوان رکن اصلی فضای دیجیتال نادیده گرفت.
احمدیان با بیان اینکه باید از برگزیدگان دومین جشنواره کتاب در فضای مجازی حمایتهای مستمر صورت بگیرد، گفت: بهعنوان کارشناس حوزه دیجیتال توصیه میکنم به برگزیدگان دومین جشنواره کتاب در فضای مجازی توجه شود و از تجلیلشدگان این جشنواره برای موفقیت در عرصه تولید محتوا کتاب در فضای مجازی کمک گرفته شود.
وی ابراز امیدواری کرد، بهزودی شاهد حضور فعال ایران در مقوله تولید محتوا در حوزه نشر دیجیتال در عرصه بینالملل باشیم.
در این مراسم نیکنام حسینیپور، مدیرعامل موسسه خانهکتاب؛ محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس؛ امیر خوراکیان، معاون امور فرهنگی مرکز ملی فضای مجازی؛ ایوب دهقانکار مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا زائری؛ عضو هیأت مدیره موسسه خانهکتاب حضور داشتند.
نظر شما