مدیر نشر سفیر اردهال درباره ضرورتهای نمایشگاه کتاب تهران گفت: اطلاعرسانی زودتر موجب میشود ناشران بتوانند برای انجام امور تبلیغاتی فعالتر عمل کنند؛ برنامههای میهمان ویژه هم باید زودتر اعلام شود.
وی با ذکر مثالی در این زمینه توضیح داد: یکی از این موارد، جانمایی ناشران است؛ یک فرصت هفت یا هشت روزه باید به ناشران داده شود تا بتوانند علاوه بر غرفهسازی، برای معرفی تازههای کتاب و نشانی غرفه خود به مخاطبانشان فرصت کافی داشته باشند؛ نه اینکه همزمان با روزهای نمایشگاه این کار را انجام دهند.
عابدینی با تاکید بر آغاز سریعتر اطلاعرسانی بخشها، اظهار کرد: اطلاعرسانی و جانمایی زودتر ناشران موجب میشود ناشران بتوانند برای انجام امور تبلیغاتی نیز بهتر و فعالتر عمل کنند؛ زیرا تجربه نشان میدهد مساحت و مکان و نقشهها هر سال مشخص است و با تغییرات جزئی در دوره بعد تکرار میشوند.
مدیر انتشارات سفیر اردهال همچنین لزوم اطلاعرسانی گسترده درباره برنامهها و نشستهای فرهنگی نمایشگاه در اسرع وقت را یکی دیگر از ضرورتهای نمایشگاه پیش رو دانست و یادآور شد: هر سال مجموعهای از نشستها و همایشها همزمان با نمایشگاه برگزار میشود که اطلاعرسانی درباره این برنامهها بهنظرم باید گستردهتر باشد تا مخاطبان و مردم بتوانند قبل از حضور در نمایشگاه به تناسب علاقهای که دارند آنها را دنبال کنند.
عابدینی همچنین درباره ایجاد فرصت برای دیده شدن کتابهای برگزیده و فاخر ناشران نیز گفت: باید برای کتابهای خوبی که طی یکسال از سوی ناشران مختلف منتشر شده، فضا و غرفهای اختصاص داده شود تا این آثار بهتر دیده شوند؛ زیرا نمایشگاه کتاب تهران فرصتی برای معرفی این کتابها به مخاطبان واقعیشان است.
وی با بیان اینکه اطلاعات کتابها در بانک اطلاعاتی نمایشگاه وجود دارد و مسئولان میتوانند در ارتباط با ناشران زمینه ایجاد این غرفه مجزا را ایجاد کنند، عنوان کرد: ناشران در روزهای نمایشگاه درگیر حمل و نقل کتابها و فروش آثارشان هستند و اگر این کتابها انتخاب شده و به فراخور حضور ناشران معرفی شود، میتواند در معرفی تازههای نشر موثر باشد.
عابدینی درباره امکان برگزاری جلسه هماندیشی با ناشران خارجی در ایام نمایشگاه نیز گفت: این موضوع از جمله ضرورتهایی است که بهنظرم در بخش بینالملل میتوان دنبال کرد. در نمایشگاه سیودوم کشور چین برنامهریزی وسیعی برای معرفی ناشران و کتابهایش به صنعت نشر ایران و استفاده از این بازار انجام داده بود.
وی یادآور شد: در این زمینه برای نمایشگاه پیشرو بهتر است اطلاعات میهمانان ویژه (که امسال ترکیه است) و ناشران آنها زودتر اعلام شود تا ناشران داخلی بتوانند برای ارتباط بهتر و موثرتر با نمایندگان این کشور برنامهریزی داشته باشند.
عابدینی در بخش پایانی مطالبات خود از نمایشگاه سیوسوم درباره لزوم توسعه ارتباطات ناشران با مراکز و موسسات علمی نیز گفت: معرفی آثار ناشران برای تجهیز کتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی همچنین موسسات و مراکز فرهنگی ازجمله ضرورتهایی است که ناشران و برگزارکنندگان نمایشگاه در برنامهریزیها باید به آن توجه کنند. برخی ناشران بهصورت موردی ارتباطاتی دارند که بهنظرم این برنامهها باید بیشتر شود.
نظر شما