کتاب «مدیریت تئاتر: روشهای راهبری برای قرن بیست و یکم» منتشر شد
معرفی کمپانی تئاتر در دو ساحت تجاری و غیرانتفاعی
کتاب «مدیریت تئاتر: روشهای راهبری برای قرن بیست و یکم» سعی در معرفی کمپانی تئاتر در دو ساحت تجاری و غیرانتفاعی است و همچنین این اثر به مخاطب میآموزد چگونه میتوان یک نهاد حقوقی هنری تاسیس کرد و چگونه میتوان برای آن نهاد، اهداف، ماموریت، چشمانداز و ارزش تعریف کرد.
این کتاب تلاش دارد اصول بنیادین مدیریت در حوزه کسب و کار را به مدیریت در عرصه هنر پیوند زند و بیاموزد چگونه میتوان یک نهاد هنری همچون کمپانی تئاتر را تاسیس و موفق اداره کرد. برهمین اساس این کتاب میآموزد چگونه میتوان یک نهاد حقوقی هنری تاسیس کرد. چگونه میتوان برای آن نهاد، اهداف، ماموریت، چشمانداز و ارزش تعریف کرد. چگونه میتوان به آن ساختار سازمانی و اداری بخشید. چگونه میتوان برای آن جذب سرمایه کرد. و چگونه میتوان در آن دست به تولید محصول زد، برای محصولش بازاریابی کرد، خدمات مربوط به امور مشتریان در کسبوکارهای تجاری را برای آن نیز طرح و با همه این موضوعات، اصول اساسی علم مدیریت را در تمامی ارکان و بخشهای آن پیادهسازی کرد.
کتاب در پانزده فصل تدوین شده است که در هر فصل برای پژوهش بیشتر خوانندگان، پرسشهایی پیرامون علم مدیریت و تطبیق آن با مدیریت تئاتر طرح شده است و نیز در پایان هر فصل برای تاسیس یک کمپانی تئاتر تکالیفی بهعهده خوانندگان گذاشته شده است. این اثر همچنین با تدارک بخشهایی با عنوان «تفکر انتقادی»، تلاش میکند با خوانندگانش نگاه نقادانه به موضوعات مختلف و دیدگاههای گوناگون مدیریتی در حوزه تئاتر را تمرین کند.
گفتنی است اصل کتاب «مدیریت تئاتر» در هر فصل شامل بخشی باعنوان «نمونه مطالعاتی» است که معضلات کاری یک فرد مثالی در یک کمپانی مثالی را ردگیری میکند؛ با توجه به نامانوس بودن ساختار اداری و اجرایی کمپانی مطرح شده و جایگاه فرد در این کمپانی با فضای اجرایی و اداری تئاتر ایران، از ترجمه این بخش صرفنظر شده است.
این کتاب، کمپانی تئاتر را در دو ساحت تجاری و غیرانتفاعی معرفی میکند و بیشتر تمرکزش بر کمپانیهای غیرانتفاعی است. کمپانیهایی که اولویت نخستشان ارائه خدمات اجتماعی است و کسب سود اولویت بعدی آنها محسوب میشود.
مطالعه این کتاب علاوه بر آنکه خوانندگان را با مباحث مدیریتی در تئاتر آشنا میکند، آنها را صاحب دیدگاههای مدیریتی میکند و تاکتیکهای مدیریتی برای برونرفت از بحرانها و چالشهای مرسوم را نیز مطرح میکند. بنابراین مطالعه این کتاب برای تمامی اقشار فعال در حوزه تئاتر اعم از سیاستگذاران و مدیران نهادهای دولتی، کارآفرینهای هنری نهادهای خصوصی، دانشجویان هنرهای نمایشی و تمام گروههایی که به دنبال ارتقا وضعیت خود و تاسیس یک کمپانی هستند میتواند کاربردی و مفید باشد.
انتشارات نمایش کتاب «مدیریت تئاتر؛ روشهای راهبری برای قرن بیست و یکم» نوشته آنتونی راین با ترجمه حسین ملکی را در 356 صفحه بهبهای 40هزار تومان منتشر کرده است.
نظر شما