نسترن خسروی میگوید: آرمان نهایی آرنه نیس این است که انسان، به عنوان هوشمندترین گونه زمین، به آنچنان خردمندی برسد که بستر را برای بالفعل شدن پتانسیلهای تک تک افراد، گونهها، فرهنگها، زبانها و سبکهای مختلف زندگی مهیا کند.
در ابتدا بگویید چرا این کتاب را به عنوان یک منبع در حوزه مطالعاتی فلسفه ترجمه کردید؟
آرنه نیس در کتاب «فلسفه زندگی» از زندگی به عنوان یک کل صحبت میکند و وارد جزئیات مباحث فلسفی نمیشود. او به شکلی صمیمی از تجربیات فردی خود میگوید و سعی میکند مخاطب عام را تشویق کند پیش از آن که فرصت کوتاه زندگی از دست برود، تعادلی میان خواستههای قلبی و منطقی خود ایجاد کند. این کتاب را برای ترجمه انتخاب کردم، چون فکر میکنم موضوعاتی که نیس در این کتاب مطرح میکند برای همه ما مهم است. او باور داشت ضروری است که تک تک ما قدمی به عقب برداریم و زندگی را به شکلی کلیتر پیشِ روی خود قرار دهیم و بپرسیم آیا همانی است که باید باشد؟ اگر نه، آیا میتوان راهی پیدا کرد و آن را به سویی که باید هدایت کرد؟ نقش دیگران، انسان یا موجودات دیگر، در زندگی ما چیست؟ آیا زیست جمعی ما به عنوان جامعه بشری، زیستی عقلانی است؟ به نظر من پرسشهایی که نیس در این کتاب ما را وادار به پرسیدن از خود میکند میتواند نقطه شروع تحولی بزرگ در زندگی فردی و جمعیمان باشد.
فلسفه نیس در این است که رشد احساسات در امور انسانی و ستایش هم زمان استدلال در زندگی ضروری است. علت او برای این اظهار نظر چیست و اساسا چگونه میتوان این دو را با یکدیگر ادغام کرد؟
نیس فلسفه خود را بر پایه تفکرات فلسفی قرن هفدهم بنا میدهد که بر مبنای آنها عقل و احساس دو امر مستقل از هم نیستند. همانطور که در کتاب به این موضوع میپردازد، عقل اسپینوزایی به معنای هماهنگی استدلال با ژرفترین بخشهای وجود آدمی است که نمیتوان احساس را از آن حذف کرد. تجربه زندگی نیس هم او را به همین نتیجه میرساند. او دکترایش را در حوزه فلسفه علم میگیرد و طی مشاهداتش متوجه میشود که حتی در کار علمی هم احساسات دخیل هستند.
نیس در این کتاب به دنبال این است که نشان دهد کارکرد داشتن صرف به عنوان یک انسان و درک اینکه زندگی همین اکنون است تفاوت دارد. با توجه به درگیریها و تنشهایی که جهان مدرن برای انسان امروزی به وجود آورده و به گونهای شده که انسان از رویاهایش دست کشیده، چه قدر درک مرز بین این دو میتواند در حل مشکلات انسان امروزی کارگشا باشد؟
به نظر نیس ما نیز مانند هر موجود زنده دیگری لذتهای کوچک آنی داریم که باعث میشوند زندگی ارزش زیستن داشته باشد اما تاکید بسیاری بر آیندهنگری دارد. او قرن بیست و یک را زمان به اوج رسیدن تضادها و مصائب بشری میداند و امیدوار است که تجربه این قرن، انسان قرن بیست و دوم را خردمند بار بیاورد. دیدگاههای نیس بسیار واقعبینانه و زمینی است و رویا در آن جایی ندارد. او از پتانسیلها حرف میزند. پتانسیلهایی که تک تک موجودات زنده و هر گونه از موجودات دارای آن هستند. آرمان نهایی نیس این است که انسان، به عنوان هوشمندترین گونه زمین، به آنچنان خردمندی برسد که بستر را برای بالفعل شدن پتانسیلهای تک تک افراد، گونهها، فرهنگها، زبانها و سبکهای مختلف زندگی مهیا کند یا دستکم مانع بالفعل شدن این پتانسیلها نشود.
معیار نیس برای سنجش عقلانی و منطقی بودن یک پدیده در این کتاب چیست؟ به عبارت دیگر از نظر او استدلال را در چه مواقعی میتوان به کار برد که به آن خیانت نشود؟
نیس از ما میخواهد به ژرفترین ارزشهایمان که بنیاد فکری و احساسی ما را تشکیل میدهد برگردیم. قرار نیست این ارزشها در همه کاملا مشابه باشد اما قطعا میتوان روی شباهتها به توافق رسید. تنها پس از پشت سر گذاشتن مرحله بازگشت به ارزشهای غایی است که میتوان به عقلانیتی که او بر آن تاکید دارد دست یافت. در نظر گرفتن آینده دور در تصمیمات کلی، تکثرگرایی و باور به این که آینده لزوما مانند گذشته نخواهد بود، دید عقلانی متفاوتی به ما میدهد.
یکی از موضوعاتی که مولف کتاب تلاش میکند در موضوع اثر خود به آن بپردازد کمک به حل بحرانهای زیست محیطی است لطفا در این باره توضیح دهید؟
نیس جنبشهای زیست محیطی را به دو دسته سطحی و ژرف تقسیم میکند. البته کلمه سطحی را تنها در مقابل ژرف به کار میبرد و قصد توهین به کنشگران این عرصه، که اکثریت کنشگران حافظ محیط زیست در جهان را تشکیل میدهند، را ندارد. جنبش سطحی در پی حل مشکلات ناشی از بحران انرژی، حفظ گونهها و پاکسازی طبیعت است اما جنبش بومشناسی ژرف، که نیس پدر فکری آن است، به نقد نظام اقتصادی حاکم بر دنی امیپردازد و شیوههای تولید و مصرف کنونی را زیر سوال میبرد. او میگوید دیگر وقت آن رسیده که کشورهای ثروتمند جهان که بیشترین منفعت را از مواهب طبیعت در تمام زمین بردهاند، دِین خود را به کشورهای فقیر که حتی با مصرف تمام منابع طبیعی خود فرصت به دست آوردن استاندارد زندگی در کشورهای ثروتمند را نخواهند داشت ادا کنند. نیس با اشاره به پژوهشهای سازمان ملل بر این باور است که انسانها باید به تدریج و به شکلی انسانی جمعیت خود را کاهش دهند. این تنها راه حفظ طبیعت، که هنوز از نظر عاطفی و روانی به آن وابسته هستیم، و ایجاد برابری طبقاتی در جهان است.
راهحل های نیس در این کتاب برای حل مشکلات جهان امروزی چه قدر با توجه به واقعیات موجود کارامد است؟
نیس در کتاب فلسفه زندگی به دنبال ارائه راه حل نیست، بلکه به گفته خودش در پی ایجاد پرسشهای ژرف و ضروری در اذهان ما است. او در کتاب بومشناسی، اجتماع و سبک زندگی (این کتاب را ترجمه کردهام و نشر بان به زودی آن را منتشر خواهد کرد) به مسائل اقتصادی جهانی و رابطه آن با بحرانهای زیست محیطی میپردازد. او ما را به اقتصاددانانی مانند جرجسکو روگن، فریتز شوماخر و کِنِث بولدینگ ارجاع میدهد و راه رهایی ما از بحرانهای کنونی را تمایز قائل شدن میان استاندارد زندگی و کیفیت آن و انتخاب گزینه دوم میداند. تا زمانی که تعریف دولتها از تولید ناخالص ملی تغییر نکند، مشکلات زیست محیطی اساسی حل نشده باقی خواهند ماند.
یکی از نکات جالبی که نیس در کتاب به آن اشاره میکند این است که با پرورش بلوغ عاطفی فرد میتوان جامعه خردمندی داشت این امر چگونه میتواند محقق شود؟
نیس در کتاب فلسفه زندگی بیشتر به فرد و رابطه او با جهان پیرامونش میپردازد و وارد مباحث اجتماعی نمیشود. او بلوغ عاطفی را به معنای توان فرد در ایجاد هماهنگی میان خود و محیط اطرافش میبیند. خرد نیز به معنای درک بیواسطه و آنی موقعیتها و موجودات و به دست آوردن دیدگاهی درازبلند و پذیرفتن زاویه دید دیگران به پدیدهها است. انسانهایی که متوجه بازتاب اعمالشان در رابطه با محیط و موجوداتی که با آنها در تعامل هستند باشند، همواره منافع طرف مقابل را نیز در نظر میگیرند و کمتر دچار کشمکش یا سرکوب کردن یا شدن میشوند.
اکنون کتاب دیگری در دست تالیف یا ترجمه دارید؟
به جز کتاب دیگر نیس که پیشتر از آن نام بردم، کتابی در زمینه روانکاوی ترجمه کردهام که در حال گذراندن مراحل چاپ با نشر خوب است. مدتی پیش ترجمه یک سری مقاله با محوریت زنان مانوی را نیز به پایان رساندم و دو کتاب، یک زندگینامه و دیگری در حوزه نمایش آموزشی، نیز تالیف کردهام که این سه را هنوز به ناشری نسپردهام. در حال حاضر مشغول ترجمه یک مجموعه شعر هستم و ترجمه چند نمایشنامه برای کودکان را نیز آغاز کردهام.
نظر شما