شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
برگزاری نمایشگاه مجازی تجربه عبور از دوره گذار است

احمد تهوری، ناشران بزرگ را به‌دلیل تجربه فروش آنلاین، حتی پیش از شیوع ویروس کرونا و همچنین تعداد قابل توجه عنوان کتاب مشارکت‌کنندگان موفق نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌داند و معتقد است، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، مصداق تجربه عبور از دوران گذار است.

احمد تهوری، مدیر انتشارات آفتابکاران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: نمایشگاه‌های مجازی کتاب، هیچگاه جایگزین نمایشگاه‌های فیزیکی نمی‌شود و به‌نظر می‌رسد، ناشران بزرگ که تولید انبوه دارند در نمایشگاه‌های مجازی کتاب حضور موفق‌تری خواهند داشت؛ علاوه‌بر تجربه فروش آنلاین در روز‌‌های کرونایی و چه پیش‌ از آن، تعداد قابل توجه  کتاب‌، زمینه موفقیت این ناشران را فراهم می‌کند.
 
وی، با بیان این مطلب که نمایشگاه مجازی کتاب، نقطه عطفی در حوزه نشر محسوب می‌شود، ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا و توجه بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها به ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی و البته تمایل مردم به خرید‌های آنلاین، موجب شده تا ناشران نیز از این نوع فروش، تجربه خوبی به‌دست آورند و انواع و اقسام کتاب،‌ شامل کاغذی و الکترونیکی عرضه و فروش هم دارند؛ بنابراین برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، نقطه عطفی خواهد بود. فروش آنلاین نشر آفتابکاران نیز از شهریور‌ماه تا حدودی، افزایش پیدا کرده‌‌است.
 
تهوری تامین مناسب زیرساخت، از‌جمله اینترنت را مولفه مهم برای موفقیت نمایشگاه مجازی ارزیابی کرد و درباره اهمیت حفظ و بکارگیری تجربه برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: هرچند که سال‌هاست فعالیت فروشگاه‌های الکترونیکی بزرگ دنیا از‌جمله آمازون توسعه پیدا کرده‌، پدیده شیوع کرونا موجب شد تا ایده‌های جدید و مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی از‌جمله برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در ایران تقویت و یا شکل بگیرد.
 
مدیرانتشارات آفتابکاران افزود: هرچند‌که معتقدم ضرورت فروشگاه‌های آنلاین ناشران و حفظ ساختار فروش مجازی نمایشگاه وجود دارد، اما به‌نظر می‌رسد، با پایان شیوع ویروس کرونا، مجدد شاهد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی و استانی کتاب، به‌صورت فیزیکی خواهیم بود. با وجود همه این مسائل، اگر دست‌اندکاران برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و همچنین گردانندگان فروشگاه‌های الکترونیکی کتاب به حرکت در مسیر فعلی ادامه دهند، می‌توان به تحولات در این حوزه امید‌وار بود. اینکه علاوه برمردم ناشران عمدتا بزرگ تمایل دارند نمایشگاه در قالب فیزیکی حفظ شود، متاثر از فرهنگ شفاهی و گفت‌وگوی مستقیم با مخاطب و مشتری است.
 
تهوری در پاسخ به این پرسش که آیا اتصال کتاب‌فروشی‌ها به سامانه فروش نمایشگاه مجازی کتاب، امکان مناسبی برای پیشگیری از کاهش رونق آن‌‌ها بعد از روز‌های نمایشگاه نیست؟ بیان کرد: کتاب‌فروشی‌ها باید در نمایشگاه مجازی کتاب، حضور داشته باشند. با شیوع ویروس کرونا، کتاب‌فروش‌ها از قابلیت‌های فضای فیزیکی استفاده و حتی شیوه تعاملی را ایجاد کردند اما با توجه به فلسفه وجودی کتاب‌فروشی‌ها، که مبتنی بر ارتباط رو‌دررو است، باید به حیات خود به‌صورت فیزیکی ادامه دهند.   

وی با بیان این مطلب که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، مصداق تجربه عبور از دوران گذار است، بیان کرد: دوران گذار، دارای سختی‌ها و خصوصیات منحصر به‌فرد است؛ به هرحال قرعه این دوران گذار، فعلا به روزگار کرونا و پساکرونا خورده، بنابراین باید برای ورود به این دوران جدید آماده شویم. کرونا تهدیدی بود که مجبورمان کرد به فرصت تبدیلش کنیم. از همین زاویه است که باید، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را به فال نیک گرفت؛ هرچند فروش آنلاین رویکردی است که زودتر باید در فضای تجاری تجربه می‌کردیم، اما هنوز دیر نیست.

مدیرانتشارات آفتابکاران، فروش آنلاین را با برگزاری نمایشگاه‌های مجازی متفاوت ارزیابی کرد و افزود: نمایشگاه مجازی با فروش آنلاین متفاوت است اما می‌تواند بخش فعال و جذابی ازاین  گونه نمایشگاه‌ها برای شرکت‌کننده‌ها و بازدیدکننده‌ها باشد.

تهوری تجربه خرید و یا مشارکت در نمایشگاه مجازی، به‌خصوص در حوزه کتاب و کالاهای فرهنگی را مثل بازدید از یک فروشگاه بزرگ اینترنتی دانست و گفت: بازدیدکننده با ورود به نمایشگاه مجازی،  پنجره‌های مختلفی از عنوان‌ها‌ را مشاهده می‌کند و امکان انتخاب و خرید دارد؛ حالا اگر دست‌‌اندرکاران به مرور، به بخش نمایشگاهی بیشتر توجه کنند تا فروشگاهی، قاعدتا به استانداردهای برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها نزدیک‌تر می‌شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط