این مترجم همچنین گفت: به عنوان نمونه برای روایت شخصی در ساخت فیلم یا اثر باید بدانیم رنگها چه کاربردی دارند. شاید به ظاهر و وقتی بدون دقت به رنگها نگاه کنیم معانی خاصی را القا نکنند؛ اما در بحث روانشناسی و در میان عموم مردم نیز برخی رنگها معانی مختلفی را منتقل میکنند همانند این که رنگ قرمز نماد عشق و زرد نشان دهنده تنفر یا انرژی است. اگر بخواهیم از رنگ قرمز در اثر خود استفاده کنیم میتوانیم بیشتر کار را به این رنگ درآوریم که به عنوان نمونه عشق جاری شده را به خوبی نشان دهیم.
وی در ادامه اظهار کرد: خطوط نیز معانی مختلفی را القا میکنند؛ به عنوان نمونه اگر در اثر خود از خطوط عمودی بیشتری استفاده کنیم انرژی بیشتری را به مخاطب منتقل میکنیم. این موارد و موارد دیگر باید در هر نما و سکانس به دقت بررسی شده و با تفکر مورد استفاده قرار بگیرند تا آن معنی و مفهوم مورد نظر ما را به مخاطب منتقل کنند.
بروس بلاک
او در پاسخ به این سوال که شناخت این عناصر چه کمکی به سازنده یا مخاطب اثر میکند عنوان کرد: ما باید شناخت اولیهای از همه این عناصر داشته باشیم. اما لزومی ندارد بیننده یا مخاطب این موارد را به جز و به تفکیک بشناسد و به عنوان نمونه بداند چرا فیلمساز در صحنهای از رنگ آبی بهره برده است؛ اثری که در استفاده از آن عنصر بر مخاطب بر جای میگذارد کفایت میکند.
کشاوری افزود: اما فیلمساز یا سازنده اثر باید این عناصر را به تفکیک و با جزئیات بشناسد و با تمرین اهیمت و کارکرد این موارد را در هر صحنه بداند. با تمرین میتواند از این عناصر بهره ببرد تا بتواند به اهداف خود رسیده و بر مخاطب اثر بگذارد؛ این کار بدون تمرین و ممارست امکان پذیر نیست.
او درباره عدم لزوم شناخت مخاطب از عناصر بصری داستانگویی گفت: این امر دقیقا تفاوت مخاطب منفعل و فعال است؛ اگر کسی این عناصر را بشناسد و نوع کارکرد آن را بداند دیگر مخاطب عادی نیست و نوع لذت و بهرهای که از اثر میبرد متفاوتتر از کسی است که این عناصر را نمیشناسد.
وی در باره مخاطبان «داستانگویی بصری» بیان کرد: این اثر کتابی عمومی است که هم عموم مردم میتوانند آن را مطالعه کرده و از آن بهره ببرند و هم افرادی که به صورت حرفهای در این حوزه کار میکنند. درواقع این اثر برای همه کاربرد دارد.
الهام کشاوری در پایان گفت: بروس بلاک در کتاب «داستانگویی بصری» برای توضیح هر مفهوم و عنصری از نماها و صحنههایی از فیلمها استفاده کرده تا بتواند به مخاطب نوع کاربرد هر عنصر را به راحتی نشان دهد.
نشر ساقی کتاب «داستانگویی بصری: خلق ساختار بصری فیلم، تلویزیون و رسانه دیجیتال» نوشته بروس بلاک و ترجمه الهام کشاوری را در 344 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 41000 تومان منتشر کرده است.
نظر شما