عضو هیأت انتخاب جشنواره نشان شیرازه گفت: شاخه فرهنگی گرافیک قسمت کمدرآمد حوزه گرافیک است و عدهای به لحاظ سبک کار و فضای ذهنی، این گرایش را نسبت به گرایش تجاری و تبلیغات انتخاب میکنند.
پورحنیفه درباره وضعیت کار طراحان جلد کتاب در کشور افزود: شاخه فرهنگی گرافیک قسمت کمدرآمد حوزه گرافیک است و عدهای به لحاظ سبک کار و فضای ذهنی، این گرایش را نسبت به گرایش تجاری و تبلیغات انتخاب میکنند. از لحاظ درآمد این دو گرایش اصلا قابل مقایسه نیستند. در همین بخش فرهنگی، بخش طراحی جلد کتاب نیز یکی از کمدرآمدترینهاست.
وی ادامه داد: متأسفانه تعداد کتابها و ناشرانی که طراحیهای خاص بخواهند که فارغ از بخش مالی کار بتواند ایده نو و کار جدید ارائه کند، بسیار کم است. به ندرت پیش میآید که سفارشدهنده همه این موارد را با هم بخواهد. چون هزینه این کتابها بیشتر از کتابهایی است که صرفا یک جلد دارد و بقیه آن صفحات متن است. به نظر من شرایط فعلی برای طراحان جلد کتاب چندان قابل قبول نیست.
طراحی ایرانی کمی با شاعرانگی و استعاره همراه است
عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با بیان اینکه طراحان جلد وقت و انرژی بیشتری برای طراحی جلد مصرف میکنند، خاطرنشان کرد: به طراحی جلد یک کتاب آنقدر میشود پرداخت که در ابعاد بزرگتر قابلیت پوستر شدن داشته باشد. در حالی که در طراحی جلد کتاب در کشورهای دیگر ممکن است با یک سری عکسهای مناسب سراغ اصل موضوع بروند. همچنین نوع طراحی ایرانی کمی با شاعرانگی و استعاره همراه است، این موضوع را در اکثرا کارها می توان دید.
وی درباره معیارهای انتخاب آثار گفت: در وهله اول رعایت اصول استاندارد و اولیه مانند ترکیببندی، انتخاب رنگها و انتخاب فونت مناسب مهم است. چیزی که بعد از این مرحله و حتی بیشتر از این مرحله برای من اهمیت دارد این است که کار جدید ببینم، یعنی طبق روالی که اکثر جلدهای کتابهای ایرانی دارند نباشد و چیزی ببینم که سنتشکنی کرده، جدید باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد. شاید یکی از استانداردها را هم رعایت نکرده و در عین حال جلد خوب و کامل و حتی نویی باشد. این برای من میتواند از رعایت استانداردها مهمتر باشد.
پورحنیفه همچنین با اشاره به استقبال بیشتر طراحان جلد در سالهای گذشته جشنواره گفت: فکر میکنم سالهای گذشته فعالیت فعالان این حوزه بخصوص طراحان طراز اول برای شرکت در جشنواره بیشتر بود ولی نمیدانم چرا به مرور، طراحان دیگر اهمیتی نمیدهند که کارهایشان را به این جشنواره یا جشنوارههای داخلی ارسال کنند. یکی از دلایل این امر میتواند دغدغههای کاری، مشغولیت و پروژههای سنگین باشد و شاید تا حدی بتوان این را در نظر گرفت که انگیزه طراحان به مرور با بالا رفتن سن و حرفهایتر شدن، تغییر میکند.
نظر شما