یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۵
شعر كودك با موضوع‌هاي "دفاع از آب و خاك" و "وطن‌دوستي"  قوي مي‌شود

يكي از داوران بخش شعر كودك دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس معتقد است:‌ شاعران بايد با بيان مسائلي چون "دفاع از آب و خاك" و "وطن‌دوستي"،‌كودكان را به صورت غيرمستقيم و به دور از شعارزدگي با وقايع 8 سال دفاع‌مقدس آشنا كنند._

جعفر ابراهيمي، شاعر در گفت‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار داشت: معمولا" پس از برگزاري هر جشنواره ادبي، حاشيه‌هايي به وجود مي‌آيد و دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس هم از اين دايره مستثني نيست.

وي با اشاره به ضعف قالب‌هاي شعري در بيان ارزش‌هاي دفاع‌مقدس خاطرنشان كرد: نويسندگان با استفاده از فضاسازي در داستان‌هاي مرتبط با 8 سال دفاع‌مقدس، ‌خواننده را به آن دوران نزديك مي‌كنند كه اين اقدام در شعرسرايي بسيار مشكل است. 

خالق كتاب "پروانه در باران" افزود: كودكان درگير جنگ تحميلي، مفاهيم اين واقعه را لمس و اشعار حماسي آن دوران را درك مي‌كردند. اما با فاصله گرفتن از 8 سال دفاع‌مقدس،‌ كودكان هم از اين واقعه تاريخي دور شدند و به همين دليل، شاعران بايد با بيان مسائلي چون "دفاع از آب و خاك" و "وطن‌دوستي"،‌كودكان را به صورت غيرمستقيم و به دور از شعارزدگي با وقايع 8 سال دفاع‌مقدس آشنا كنند.

ابراهيمي با تاكيد بر حمايت از شاعران جوان،‌ بي‌توجهي به شاعران پيشكسوت را يكي از دلايل ضعف كتاب‌هاي كودك دفاع‌مقدس دانست و گفت: ناشران با هدف كاهش هزينه توليد كتاب‌هاي كودك و زير سوال نرفتن كيفيت آثار قبلي خود،  سراغ شاعران برجسته كودك و نوجوان نمي‌روند و همين باعث ضعف كتاب‌هاي كودك دفاع‌مقدس شده است.

وي تازگي و بكر بودن موضوع شعر، نگاه هنرمندانه شاعر و هماهنگي زبان او با گروه سني مورد نظر كتاب را به عنوان معيارهاي انتخاب كتاب شعر كودك برتر دفاع‌مقدس معرفي كرد و گفت: متاسفانه بيشتر اشعار كودك اين حوزه، از نظر تكنيك و اصول شعرسرايي ضعيفند.

جعفر ابراهيمي،‌ در پايان از انتشار دو كتاب جديد خود با عناوين "تاپ تاپ خمير" و "سنگر چوبي" با محوريت 8 سال دفاع‌مقدس خبر داد و افزود: اين دو اثر، توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس در دست انتشار‌ند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها