چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۰
پژوهش‌هاي نظامي جنگ با مصلحت‌جويي تحت تاثير قرار مي‌گیرند

يكي از داوران دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس معتقد است: يكي از آفت‌هاي حوزه پژوهش نظامي، انحصاري بودن آن در دست سازمان‌هاي دولتي و نظامي است. اين سازمان‌ها، بر حسب مصلحت‌هاي خود، مباحث استراتژيكي مورد نظر نويسنده را تحت تاثير قرار مي‌دهند./

مجيد مختاري،‌يكي از داوران گروه تحقيق نظامي،‌ سياسي دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: گروه‌هاي داوري دوره‌هاي قبل كتاب سال دفاع‌مقدس، با حضور افرادي معين و ثابت تشكيل مي‌شدند. ‌اما مسوولان اين جشنواره،‌ امسال در تركيب گروه‌ها تغييراتي ايجاد و علاوه بر حفظ داوران با تجربه گذشته،‌ داوران جديد و متخصصي وارد اين عرصه كردند.

وي اين تحول را مثبت ارزيابي كرد و افزود: داوران تازه‌نفس با حضور در جشنواره كتاب سال دفاع‌مقدس، روش‌هاي نوين داوري را در حوزه قضاوت، دخيل كردند و داوران با نگاه تخصصي‌تر به انتخاب كتاب برتر دفاع‌مقدس پرداختند.

اين پژوهشگر نظامي، انتخاب موضوع، وجود حد و حصر منطقي در كتاب، استفاده از منابع متعدد و دست اول، رعايت چارچوب‌هاي تحليلي و توصيف مبتني بر واقعيت را از جمله معيارهاي انتخاب كتاب برتر تحقيقي، نظامي دانست و گفت: متاسفانه امسال با كاهش سطح كمي و كيفي كتاب‌‌هاي تحقيقي،‌ پژوهشي داوري شده در دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس مواجه بوديم.

مختاري با اشاره به عدم گسترش گونه پژوهش نظامي در بين نويسندگان و ناشران خصوصي تصريح كرد: يكي از آفت‌هاي حوزه پژوهش نظامي، انحصاري بودن آن در دست سازمان‌هاي دولتي و نظامي است. اين سازمان‌ها، بر حسب مصلحت‌هاي خود، مباحث استراتژيكي مورد نظر نويسنده را تحت تاثير قرار مي‌دهند.

وي تاكيد كرد: اسناد مرتبط با جنگ‌‌هاي دنيا، پس از گذشت 20 تا30 سال، در اختيار عامه قرار مي‌گيرند. اما متاسفانه در ايران چنين نيست.

نويسنده كتاب " گفتمان امنيت ملي، جهاني شدن" خاطرنشان كرد: وظيفه اصلي نيروهاي مطالعاتي نظامي، انتشار اسناد مرتبط با جنگ تحميلي است. اما به جاي اين كار، به تحليل اسناد مي‌پردازند و از وظيفه اصلي خود باز مي‌مانند. در نتيجه، اسناد جنگ منتشر نمي‌شوند و پژوهشگران به اين منابع دست پيدا نمي‌كنند و نويسندگان و ناشران خصوصي از ادامه اين فعاليت منصرف مي‌شوند.

مجيد مختاري، از كتاب "درس‌هايي از جنگ‌هاي مدرن" نوشته آنتوني كردزمن ياد كرد و گفت: اگر اسناد مربوط به جنگ عراق علیه ایران كه از نظر امنيتي مشكل‌ساز نيستند،‌ از طريق اينترنت در اختيار محققان و دانشگاهيان قرار گيرد، پژوهش‌هاي نظامي اين حوزه، با رعايت چارچوب‌هاي تحقيقي، تدوين و بخش‌هاي خصوصي هم براي حضور در اين صحنه،‌ تشويق خواهند شد.

وي بر لزوم آسيب‌شناسي پژوهش در جنگ تاكيد كرد و افزود: سازمان‌هاي مرتبط با دفاع‌مقدس مانند بنياد حفظ آثار،‌ نبايد به صورت مستقيم در زمينه انتشار كتاب فعاليت كنند. بلكه بايد با سياست‌گذاري، حمايت و نظارت بر نهادهاي خصوصي فعال در حوزه دفاع‌مقدس،‌ به انجام وظيفه بپردازند.

اين محقق، در پايان از تدوين كتابي با موضوع جنگ عراق علیه ایران در حوزه خليج فارس خبر داد و گفت: اين اثر، در دست ارزيابي توسط محققان موسسه مطالعات سياسي، فرهنگي انديشه ناب است.

مجيد مختاري، ‌متولد سال 1338 در آذرشهر تبريز و داراي مدرك دوره عالي جنگ است. وي در حال حاضر، در موسسه مطالعات سياسي، فرهنگي انديشه ناب، مشغول پژوهش‌هاي نظامي است.

‌از جمله آثار مكتوب مجيد مختاري مي‌توان به "گفتمان امنيت ملي، جهاني شدن"، "چند مساله راهبردي" و "تجزيه و تحليل جنگ ايران و عراق: تنبيه متجاوز"، اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط