دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۷
زندگي‌نامه داستاني، به ادبيات نزديك‌‌تر و جذاب‌تر است

محمد ناصري، داستان‌نويس و يكي از داوران گروه زندگي‌نامه داستاني دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس، معتقد است: زندگي‌نامه داستاني شامل تمام عناصري است كه در ساختار روايت زندگي يك شخصيت داستاني مدنظر است. به همين دليل به ادبيات نزديك‌‌تر و جذاب‌تر خواهد بود. /

محمد ناصري، داستان‌نويس و يكي از داوران گروه زندگي‌نامه داستاني دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس، در گفت‌ و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار داشت: زندگي‌نامه داستاني شامل تمام عناصري است كه در ساختار روايت زندگي يك شخصيت داستاني مدنظر است. به همين دليل به ادبيات نزديك‌‌تر و جذاب‌تر خواهد بود.

وي افزود: زندگي‌نامه داستاني با استفاده از منابع معتبر و موثق، قابل استناد است و به دور از تخيل‌پردازي نوشته مي‌شود. در اين گونه تمام عناصري كه مورد داستان‌پردازي قرار گرفته‌اند، مستندند.

ناصري ادامه داد: زندگي‌نامه غيرداستاني به يك نوع روايت خطي ساده، شامل اطلاعات كوتاه و مقطعي از ابتدا تا انتهاي زندگي شخصيت مورد نظر مي‌پردازد. اگر خواننده نسبت به موضوع يا شخص مورد نظر، آگاهي نداشته باشد، اين گونه جذابيتي نخواهد داشت.

دبير كارگاه قصه و رمان دفتر آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري درباره مهم‌ترين ملاك‌ها و معيار‌هاي داوري آثار در گروه زندگي‌نامه داستاني خاطر نشان كرد: استناد به منابع موثق و نزديك بودن به خلاقيت‌هاي ادبي را مي‌توان از ملا‌ك‌ها و معيار‌هاي داوري آثار در گروه زندگي‌نامه داستاني دانست.

وي در باره كيفيت و كميت آثار ارسالي به دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس، تصريح كرد: اين جشنواره با روند معمولي پيش مي‌رود و مي‌توان گفت،‌ در سال‌هاي اخير با افت روبه‌رو نبوده است. 

ناصري در پايان گفت: بهتر است آثار قابل اطميناني كه به دبيرخانه جشنواره‌ها ارسال مي‌شوند، نسبت به نظيرهاي دوره حضور و گاهي با تجديد نظر‌ در ملاك‌هاي داوري سنجيده شوند.‌ سياست‌گذاري مديران و تجزيه و تحليل‌هاي داوران با معيار‌هاي قابل قبول، در انتخاب يك اثر تاثير به سزايي خواهد داشت. 

محمد ناصري سال 1345 در تهران متولد شده و تا‌كنون دبير اجرايي و داوري چندين جشنواره ادبي را برعهده داشته است.
 
وي بيش از 18 اثر داستاني منتشر شده با موضو‌ع‌هاي دين، انقلاب و دفاع‌مقدس دارد و در حال‌ حاضر مشغول تحقيق و پژوهش درباره زندگي امام خميني(ره) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط