کتاب «تاملات و ایده موسیقی از متن مشاهده» نوشته معین کمالی منتشر شده است. در این اثر مؤلف در بخش نخست در باب ایده موسیقی سخن میگوید. از نظر او بین هنرمند و روان کاو اتحادی هستی شناختی برقرار است.
چهارگانه او عبارتند از: ۱- تاملات و ایده موسیقی در متن مشاهده ۲- رساله اپرا ۳- از جایی که هستیم فلسفه ی مشاهده ۴- هست بن و جهت
در این اثر مؤلف در بخش نخست در باب ایده موسیقی سخن میگوید. از نظر او بین هنرمند و روان کاو اتحادی هستی شناختی برقرار است. در بخش دوم که در حکم ستون کتاب است به بحث و مشاهده و فلسفه روانکاوی پرداخته میشود.
«مشاهده» تز اصلی نویسنده است که در آثار دیگر ایشان نیز به نحوی گیرا و چالش برانگیز مطرح شده است. بخش سوم که به لحاظ محتوا و جنبه ادبی تامل برانگیز است، «تاملات … نرگس های سرگردان » نام دارد که شامل تفکرات شخصی مولف در باب موضوعات مختلف است که از این میان بحث «ارتباط و اصالت» و «حریم روانی - حکایتی مهجور » از زیباترین آنهاست.
آنچه این اثر را از آثار دیگر مولف متمایز میکند، قبل از هر چیز جنبه تالیفی اثر است. اثری که در آن ارجاع خاصی نمیبینیم و این نه تنها ضعف نیست بلکه نشانی از قدرت نویسنده است، چرا که اثر پژوهشی دانشگاهی نیست که از شدت ارجاع مؤلف در اثر گم شود در آن مؤلف حضور قدرتمندی دارد.
مسئله بعدی بحث زبان است که روانکاو ما در تلاش است تا بر تک تک کلمات تمرکز کرده و بیندیشد و حتی به شدت نسبت به علائم سجاوندی حساسیت نشان دهد، در همین راستا او برای کاستن از استبداد نقطه (.) از سه نقطه (…) میکند تا جملات را همچنان در جریان نگاه داشته و فهیمانه آزاد گرداند.
کتاب «تاملات و ایده موسیقی از متن مشاهده» نوشته معین کمالی در 96 صفحه از سوی نشر پایان منتشر شده است.
نظر شما