دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
گسترش فیزیکی و فضای مجازی از برنامه‌های چشمه 1400

رضا بهرامی، رویکرد اصلی نشر چشمه در سال جدید را توسعه فیزیکی کتاب‌فروشی‌ها و توجه بیشتر به فضای مجازی دانست و درباره ضرورت تحول در صنف کتاب‌فروشی با وجود تداوم کرونا گفت: نمی‌توان انتظار داشت، زمان درحال گذر با ما تطبیق پیدا کند، بلکه ما هستیم که باید خودمان را با تحولات زمان هماهنگ کنیم.

رضا بهرامی، مسئول کتاب‌فروشی شعبه کریمخان نشر چشمه در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره راهکار‌های نشر چشمه در حوزه عرضه با وجود تداوم شرایط کرونایی بیان کرد: کتاب‌فروشی در ایران همچنان در قالب نظام سنتی تعریف می‌شود. قدیمی‌ها و افراد با‌تجربه به روش‌های قدیمی عادت کرده‌اند و ترک عادت برای آن‌ها دشوار است و برای تغییر این رویکرد بسیار باید تلاش کرد. فروشگاه و یا نشر‌های خلاق و پیشرو‌ هر‌‌چند فعالیت‌های چشمگیری دارند و گاهی به‌عنوان الگوی فعالان این حوزه شناخته می‌شوند، در مجموع اندک است و برای تحول یک صنف کافی نیست.
 
وی با بیان این مطلب که هشدار جدی کرونا گویا برای توجه صنف به ایجاد تحول کافی نبوده است، افزود: ایجاد تحول در صنف کتاب‌فروشی نیازمند فرهنگسازی است. به نظر می‌‌رسد با وجود هشدار جدی کرونا برای کسب و‌کار‌های فرهنگی همچنان متوجه این موضوع نیستیم که کسب و کار مدرن نیازمند مهیا کردن زمینه‌های مدرن است. به‌ نظر می‌رسد مقصر تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها به‌ویژه کتاب‌فروشی‌های قدیمی که بسیار دردناک هم هست، ناشی از عملکرد سنتی کتاب‌فروش است. نمی‌توان انتظار داشت، زمان درحال گذر با ما تطبیق پیدا کند، بلکه ما هستیم که باید خودمان را با تحولات زمان هماهنگ کنیم.  
 
بهرامی ادامه داد: کتاب‌فروشانی که خودشان را همگام با زمان تغییر دادند، موفق شدند و به نظر می‌‌رسد اگر مابقی به روال گذشته ادامه دهند سال جاری نیز خبر‌ تعطیلی کتاب‌‌فروشی را خواهیم شنید.            
 
وی درباره نقطه عطف سیاست‌‌گذاری پیش‌رو نشر چشمه در عرصه فروش در سال جدید بیان کرد: گسترش فیزیکی در سال جدید با وجود شیوع ویروس کرونا، همچنان رویکرد اصلی نشر چشمه است. با وجود توجه به فضای مجازی، از توسعه فیزیکی غافل نیستیم و برای مدیران نشر چشمه مهم است که حضور در خیابان‌ها را از دست ندهیم یعنی معاشرت با مردم چراکه بخشی مهمی از تداوم فعالیت کتاب‌فروشی‌‌ها بر همین اصول استوار است. سال گذشته دو شعبه جدید در رشت و کرج افتتاح کردیم و اگر کرونا شیوع پیدا نمی‌کرد، هدف‌گذاری افتتاح چهار شعبه محقق می‌شد.
 
بهرامی درباره تجربه یک‌سال همزیستی با کرونا گفت: سال گذشته با آغاز همه‌گیری کرونا غافلگیر شدیم و فرصتی برای برنامه‌ریزی وجود نداشت. برخی با تدوین برنامه‌های نوین و سرمایه‌گذاری در حوزه تولید محتوا برای فضای مجازی موفق شدند در زمان کوتاهی خود را با شرایط جدید وفق دهند. مجموعه نشر چشمه نیز سال گذشته صفحه کتاب‌فروشی در اینستاگرام جریان فروش اینترنتی کتاب در سایر شبکه‌های مجازی را تقویت کرد و بخشی از آسیب‌ و ضرر‌های اقتصادی جبران شد. با این تجربه مدیران نشر چشمه به قابلیت‌های فضای مجازی توجه بیشتری نشان دادند و سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش پیدا کرد و البته نتیجه بهتری اخذ شد.
 
وی افزود: با وجود کسب تجربه‌های جدید واقعیت این است که بخش عمده خسارت‌ها جبران نشد؛ به‌عبارت دیگر اگر قرار بود با سرعت سال‌های پیش حرکت کنیم، نتیجه قابل‌توجهی را به دست می‌آوردیم شاید نیمی از انتظارات نیز برآورده نشد و اجرای برنامه‌های توسعه‌ محور نشر چشمه از‌جمله در افتتاح فروشگاه‌های جدید مانع ایجاد کرد همچنین نشست‌های رونمایی و نقد کتاب را نیز لغو کرد و میزان فروش را دچار آسیب کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها