سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۴
شاعران جوان از سرايش شتابزده بپرهيزند

خالق كتاب "اشارات اشك" ‌معتقد است: شاعران جوان دفاع‌مقدس، تجربيات پيشكسوتان اين حوزه را به آيندگان منتقل خواهند كرد. به همين دليل، آنان بايد از شعرسرايي شتابزده براي شركت در جشنواره‌هاي ادبي خودداري كنند._

محمدرضا سهرابي‌نژاد،‌ برگزيده تقديري گروه مجموعه شعر مستقل به خاطر كتاب "وطنم ابراهيم"، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)درباره اين اثر اظهار داشت: مجموعه شعر "وطنم ابراهيم"، شامل اشعار سپيد و نيمايي مرتبط با موضوع 8 سال دفاع‌مقدس است كه سال گذشته توسط انتشارات خورشيد باران به چاپ رسيد.

وي شعر را آفرينش توصيف كرد و افزود: شاعران جواني كه جنگ را از نزديك لمس نكرده‌اند، مي‌توانند با استفاده از توانايي لفظي و تخليل خود و تلفيق‌ اين عناصر با واقعيات دفاع‌مقدس، به خلق اشعار بديع دراين‌باره بپردازند.

خالق كتاب‌ "نيلوفرهاي مهتابي" خاطرنشان كرد: شاعران جوان دفاع‌مقدس، نسلي هستند كه تجربيات پيشكسوتان اين حوزه را به آيندگان منتقل خواهند كرد. به همين دليل، آنان بايد از شعرسرايي شتابزده براي شركت در جشنواره‌هاي ادبي خودداري كنند و با آرامش خاطر به شعرسرايي بپردازند.

سهرابي‌نژاد در ادامه تصريح كرد: بسياري از شاعران دفاع مقدس، با احساس مسووليت در قبال رزمندگان به شعرسرايي مشغولند و وظيفه زنده نگه‌ داشتن اين واقعه تاريخي را بر خود واجب مي‌دانند. 

وي تاكيد كرد: نويسندگان و شاعران دفاع‌مقدس ‌در انتخاب سوژه، دچار تكرار شده‌اند. به همين دليل بايد به موضوع اشعار اين حوزه بيشتر اهميت دهند و از به كارگيري زبان پيچيده در شعر دوري كنند تا مخاطبان مجذوب آثار شوند.

اين برگزيده دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس، شفاف بودن زبان، ‌اختصار و حفظ لطافت كلام با توجه به نوع موضوع، توجه به معيارهاي ارزشي و حفظ جنبه معنوي و آييني در قطعات ادبي دفاع‌مقدس را جزء‌ معيارهاي اساسي انتخاب شعر برتر اين حوزه دانست و گفت: تشويق بي‌مورد برخي از شاعران جوان در بعضي از جشنواره‌هاي ادبي، به آن‌ها لطمه مي‌زند و باعث عدم پيشرفت مي‌شود. 

محمدرضا سهرابي‌نژاد با انتقاد از عقيده برخي شاعران، مبني بر عدم توانايي شعر در توصيف دفاع‌مقدس گفت: شعر در مقابل اين حماسه تاريخي، رسالت بزرگي دارد. بسياري از شاعران اين حوزه با استفاده از آرايه‌هاي ادبي،‌ به توصيف جزئيات مطرح نشده جنگ پرداخته‌ و در اين راه، ‌موفق شده‌اند. 

اين شاعر دفاع‌مقدس در پايان از انتشار مجموعه شعر جديد خود با عنوان "ديدي عرشيا كمتر از آرش نيست" خبر داد و افزود: اشعار اين كتاب، با موضوع دفاع‌مقدس و در قالب سپيد و نيمايي سروده شده و توسط انتشارات خورشيد باران به چاپ خواهد رسيد.

محمدرضا سهرابي‌نژاد، متولد سال 1332 از شهر تهران و داراي مدرك كارشناسي زبان و ادبيات فارسي است. اولين اثر وي در سال 1369 با عنوان "اشارات اشك" و با موضوع انقلاب اسلامي، توسط انتشارات برگ منتشر شد.

"بر شانه‌های رود، دریاها شناورند!"، "گ‍زی‍ده‌ م‍ث‍ل‌ه‍ای‌ ف‍ارس‍ی‌"، آی‍ی‍ن‍ه‌ه‍ا" و "از صاعقه تا باران" از جمله آثار اين شاعر دفاع‌مقدس هستند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط