پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
برون‌ریزی مسائل مخاطبان با اجرای بداهه نمایش خلاق

داوود کیانیان با اشاره به این‌که مخاطبان با اجرای نمایش خلاق -که یک کار بداهه است- مسائل خود را برون‌ریزی می‌کنند، بیان کرد: نمایش خلاق یک فعالیت نمایشی است که اصلا جنبه تئاتری ندارد. درواقع فرآیندی است که با فعالیت مخاطب شروع می‌شود و در یک اجرا زیرنظر مربی -که با اهداف خاصی صورت می‌گیرد- تمام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «تجربه‌نامه‌های نمایش خلاق» مجموعه کتاب شش‌جلدی است که به قلم شش تن از اهالی هنر به نگارش درآمده است و هرکدام از آن‌ها به نحوی از تجربیات خود سخن گفته‌اند و با زاویه نگاه خود به نمایش خلاق برای کودکان پردخته‌اند. این مجموعه، کتاب‌های «مبانی نمایش خلاق» اثر داوود کیانیان، «نمایش خلاق برای کودکان» اثر منوچهر اکبرلو، «گام‌به‌گام به سوی تئاتر خلاق» اثر رضا فیاضی، «نمایش خلاق، راهی به سمت تفکر و تجسم خلاق» اثر فائزه فیض شیخ‌الاسلام، «سفر نمایشی به دنیای داستان با نمایش خلاق» اثر حسین فدایی‌حسین و «نمایش خلاق، آزمایشگاهی برای زندگی» اثر اکرم ابوالمعالی را شامل می‌شود. با داوود کیانیان -که نظارت بر این مجموعه را نیز برعهده داشت- گفت‌وگویی در خصوص نمایش خلاق و کتاب «نمایش خلاق برای کودکان» انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.               
 
داوود کیانیان در گفت‌وگو با ایبنا درباره نمایش خلاق اظهار کرد: به واقع نمایش خلاق، یک فعالیت نمایشی است که اصلا جنبه تئاتری ندارد. درواقع فرآیندی است که با فعالیت مخاطب شروع می‌شود و در یک اجرا زیرنظر مربی -که با اهداف خاصی صورت می‌گیرد- تمام می‌شود.
 
وی در ادامه افزود: این اهداف می‌تواند در حوزه آموزشی، سرگرمی، پرورشی و درمانی باشد و همه این موارد را دربربگیرد؛ یعنی بستگی به نوع هدفی که مربی دارد، می‌تواند با مخاطب یا مخاطبان، این فعالیت نمایشی را کار کند و مخاطبان نیز با اجرای نمایش خلاق -که درواقع یک کار بداهه است- مسائل خود را برون‌ریزی کنند.
 
 این نویسنده همچنین مطرح کرد: مربی و متولیان این امر با اهدافی که دارند، سرمایه‌گذاری کرده و به اهداف خود می‌رسند. نمایش خلاق می‌تواند مخاطبان متفاوت و متنوعی، یعنی خردسال، کودک، نوجوان، جوان، بزرگسال، کهنسال و حتی انسان‌های ویژه -مثلا کسانی که به درمان نیاز دارند- را دربربگیرد.
 
او درباره کتاب «مبانی نمایش خلاق» عنوان کرد: در رابطه با نمایش خلاق کتاب‌های زیادی چه به صورت تالیفی و چه به صورت ترجمه داشتیم؛ اما هیچکدام به مبانی و اصول این فعالیت نپرداخته بودند. به‌هرحال کتاب‌های مختلفی که در این زمینه منتشر شده، تعاریف متعددی از این فعالیت ارائه کردند؛ اما همه در یک‌سری اصول مشترک هستند؛ ولی در این اثر برای اولین‌بار است که به مبانی و اصول نمایش خلاق پرداخته شده است.
 
وی با بیان این که سایر آثار این مجموعه نظرات شخصی نویسندگان در حوزه نمایش خلاق است، عنوان کرد: من در کتاب خود علاوه بر این که مبانی را گفتم، سیر نمایش خلاق در ایران را هم بررسی کردم و به موارد و قله‌ها و اوج و فرودهایی که در این زمینه وجود داشت، اشاره کردم.
 
این نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر همچنین تصریح کرد: بنده این مجموعه را به مربیان و خانواده‌ها توصیه می‌کنم تا این مجموعه را ببینند؛ به ویژه در زمانی که دوران کرونا تمام نشده و بچه‌‌ها در خانه‌ها حضور دارند؛ به واقع فعالیت نمایش خلاق، فعالیتی است که می‌تواند در خانه‌ها ادامه پیدا کند و به وجود بیاید.
 
داوود کیانیان در پایان سخنان خود گفت: پتانسیل و ظرفیتی وجود دارد که مادرها یا خانواده‌ای که علاقه‌مند هستند، با بچه‌ها در این زمینه کار کنند. تجربیاتی که در این مجموعه آثار گردآوری شده است، تجربیاتی است که با کودکان انجام شده است؛ ولی واقعیت این است که نمایش خلاق ویژه کودکان نیست؛ بلکه ویژه تمام گروه‌های سنی است و برای همه مفید است؛ ولی متاسفانه در ایران کمتر به آن پرداخته شده است.
 

انتشارات جهاد دانشگاهی کتاب «مبانی نمایش خلاق» اثر داوود کیانیان را در 150 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 37000 تومان منتشر کرده است.              

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها