سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
کتاب «مرجعیت رسانه‌های اجتماعی در انتخابات» منتشر شد

کتاب «مرجعیت رسانه‌های اجتماعی در انتخابات؛ طلیعه‌ای بر پسا حزب‌گرایی» نوشته محمد مهدی اسلامی در قطع رقعی از سوی انتشارات سروش در آستانه‌ای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری 1400 منتشر شد.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) رصد برگزاری انتخابات ایران در دو دهه اخیر، نشان می‌دهد که توسعه شبکه‌های اجتماعی متکی بر رسانه نوین موجب برجسته شدن حداقل یک نرم افزار در هر انتخابات شده است.

همه گیری کووید-۱۹ در هنگامه آغاز رقابت‌های سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ممانعت از تشکیل شبکه‌های اجتماعی حقیقی به شیوه سنتی و با حضور فیزیکی نیز موجب تشدید اقبال به شبکه‌های اجتماعی مجازی و رسانه‌های نوین شد و این بار، ستاره جدید میدان کلاب هاوس (Clubhouse) بود.

کتاب «مرجعیت رسانه‌های اجتماعی در انتخابات؛ طلیعه‌ای بر پسا حزب‌گرایی» به این موضوع نگاه داشته و مولف محمد مهدی اسلامی مباحث خود را در بخش‌های زیر سامان داده است: ترسیمی از نقطه تفحص؛ سرگذشت انتخابات و رسانه؛ تطور رسانه‌های اجتماعی؛ جایگزینی با کارکرد احزاب؛ مرجعیت یافتن رسانه‌های نوین؛ بررسی دیدگاه کارشناسان و نخبگان پیرامون مرجعیت شبکه‌های اجتماعی در انتخابات 1396؛ تجزیه و تحلیل داده های تحقیق؛ ارزیابی نظرات نخبگان؛ آینده رسانه‌های اجتماعی و انتخاباتی بدون احزاب.

در کتاب به این موضوع اشاره شده است که انقلاب اسلامی ایران ناقد همه سیاست‌های سلطه برجای مانده از رژیم شاهنشاهی بود. از جمله می‌توان به نگاه نقادانه درباره تک حزبی شاه اشاره کرد.

شاید به همین دلیل بود که جمهوری اسلامی ایران در آغاز، شاهد شکل گیری احزاب متعددی بود که گاه بدیهی‌ترین ملزومات یک حزب، یعنی اساسنامه را نیز نداشتند. در این میان، «حزب جمهوری اسلامی» یک نمونه قابل اتکا بود که به لحاظ شاخص‌های گوناگون، حزبی تمام عیار بود. حزبی که به مرور، اصلی‌ترین حرف را در انتخابات‌ها بر عهده داشت.

در بخش پایانی کتاب می‌خوانیم: «انتخابات ۱۴۰۰ را شاید بتوان انتخاباتی بدون حضور احزاب نامید. دو نامزد اصلاح‌طلب در حالی به صورت جدی به فعالیت پرداختند که اغلب احزاب اصلاح‌طلب هیچ حمایتی از آنها نکردند؛ این اتفاق از زمان تأسیس مجمع روحانیون مبارز در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی بی‌مانند است. احزاب اصول‌گرا نیز تقریبا نقش چندانی در ستاد و پشتیبانی نامزدها نداشتند. این در حالی بود که همه نامزدها بر بستر اینستاگرام، توئیتر، تلگرام و ... به شدت فعال بودند؛ حتی آن‌ها که پس از فیلترینگ، به صورت رسمی اعلام به خروج از تلگرام کرده بودند....»

کتاب «مرجعیت رسانه‌های اجتماعی در انتخابات؛ طلیعه‌ای بر پسا حزب‌گرایی» نوشته محمد مهدی اسلامی در 185 صفحه با قیمت 65 هزار تومان منتشر شده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها