چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
ضرورت ارائه برنامه‌هایی برای پایه‌ریزی تئاتر خلاق

رضا فیاضی با اشاره به این که در کتاب «گام‌به‌گام به سوی تئاتر خلاق» نمایش خلاق با تئاتر خلاق تفکیک شد، عنوان کرد: یعنی کار من و مراحلی که بنده طی می‌کنم به تئاتر خلاق منتج می‌شود و ما می‌توانیم اجرای نمایشی هم داشته باشیم و این‌که ما چگونه می‌توانیم تئاتر و تئاتر خلاق اجرا کنیم و پایه آن را چگونه بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «گام‌به‌گام به سوی تئاتر خلاق» یکی دیگر از آثار مجموعه کتاب شش‌جلدی «تجربه‌نامه‌های نمایش خلاق» است که رضا فیاضی آن را به نگارش درآورده است؛ این اثر کتابی کاربردی و عملی است و با استفاده از این کتاب مربیان می‌توانند کودکان و نوجوانان را برای رسیدن به یک اجرا آماده کرده و به یک نمایش خلاق برسند. با نویسنده این اثر گفت‌وگویی در خصوص تئاتر خلاق و کتاب «گام‌به‌گام به سوی تئاتر خلاق» انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
 
رضا فیاضی در گفت‌وگو با ایبنا اظهار کرد: من کتاب‌های زیادی نوشته‌ام؛ اما معتقدم تالیف چیزی که به نفع بچه‌ها باشد و چیزی به آن‌ها بیاموزد، در حوزه تئاتر است؛ از این‌رو این اثر را نوشتم. پیش از انقلاب اسلامی، دان لافون به ایران آمده بود و ما نزد او در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آموزش دیدیم؛ بعد به شهرستان‌ها رفته و شروع به کار کردن با بچه‌ها کردیم.
 
وی افزود: سال 1354 یا 1355 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بدون این که بدانیم این کاری که انجام می‌دهیم یک نوع نمایش خلاق است به عنوان مربی تئاتر به شهرستان می‌رفتیم و شروع به فعالیت در این زمینه کردیم. یکسری رئوس هم داشتیم که طبق آن کار می‌کردیم.
 
او با اشاره به این که کار ما نام‌های متعددی داشت که این روزها به آن نمایش خلاق می‌گویند، مطرح کرد: خلاقیت بچه‌ها را در بازی، بدون تماشاگر و بدون این که قصد اجرای تئاتر داشته باشند به کار می‌گرفتیم. من جایی خواندم که در کشور ژاپن یا چین چند کودک را انتخاب می‌کنند و با آن‌ها کار می‌کنند و از آن‌ها دولت‌مردان آینده درست می‌کنند.
 
 
این نویسنده همچنین تصریح کرد: یعنی با همین شیوه نمایش خلاق به کودک کمک می‌کنند و به او جهت می‌دهند که به سمت حرفه‌ای برود که در نهایت قرار است آنجا قرار گیرد. یعنی این فعالیت تا این اندازه دارای اهمیت بوده و تاثیرگذار است. بچه‌ها نمایش را بازی می‌کنند و با بازی آن‌ها نمایش‌‌ها شکل می‌گیرد و احتیاجی به تماشاگر نیست.
 
وی با اشاره به این که در کتاب «گام‌به‌گام به سوی تئاتر خلاق» نمایش خلاق با تئاتر خلاق تفکیک شد، عنوان کرد: یعنی کار من و مراحلی که بنده طی می‌کنم به تئاتر خلاق منتج می‌شود و ما می‌توانیم اجرای نمایشی هم داشته باشیم. اگر دوستان در آثار خود تعریفی از نمایش خلاق ارائه کردند من از تئاتر خلاق صحبت کردم و این‌که ما چگونه می‌توانیم تئاتر و تئاتر خلاق اجرا کنیم و پایه آن را چگونه بگذاریم.
 
وی در ادامه تصریح کرد: با تعریف دوستان، من کار عملی انجام دادم و اگر نوشته سایر نویسنده‌های مجموعه کتاب «تجربه‌نامه‌های نمایش خلاق» تئوری باشد و تفکرات تئوری را شامل شود، بنده در کتاب خود تفکر عملی ارائه کردم. همچنین در این اثر دو شیوه دارم که گروه سنی کودکان و نوجوانان از یکدیگر تفکیک شده‌اند. یعنی 13 برنامه برای کودک و 13 برنامه برای نوجوان ارائه کردم.
 
 رضا فیاضی در پایان گفت: من در این اثر، مجموعه‌ای از تجربیات و آموزه‌های خود از کلاس‌های بازیگری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، دوره دانشجویی در دانشگاه تهران و یک دوره فشرده با ماریو گونزالس بازیگر کمدیادلارته گذراندم، استفاده کردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها