دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
پدیده سلبریتیسم چگونه به وجود آمد؟

هفتمین شماره از نشریه تخصصی «خردورزی» با نگاهی به پدیده سلبریتیسم و ارتباط آن با مسائلی مانند شهرت، اسوه، پیشوا و پیشرو منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به همت موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت، هفتمین شماره از نشریه تخصصی «خردورزی» با نگاهی به پدیده سلبریتیسم و ارتباط آن با مسائلی مانند شهرت، اسوه، پیشوا و پیشرو منتشر شد.
 
پدیده سلبریتیسم با وجود گسترش معنایی، و مفهومی گسترده‌ای که در سال‌های اخیر داشته‌ است، همچنان مفهوم و انضمام آن با دیگر مفاهیم مُبهم به نظر می‌رسد. برخی سلبریتی را ترجمه دیوانه‌وار شهوت شهرت می‌شمارند و برای آن پیشینه‌ای تاریخی و باستانی بیان می‌کنند. بر این اساس تبیین دقیقی از این مفهوم حاصل نشده است؛ عدم تبیین دقیق این مفهوم در مجامع علمی و آکادمیک به همراه سرعت گسترش آن در مجامع عمومی منجر شده است که به یک پدیده‌ قابل تأمل تبدیل شود؛ با وجود شبکه‌های اجتماعی و گسترده شدن ارتباطات، قاعده‌مندی شهرت نیز از بین رفته است.
 
با توجه به نیاز وافر یک جامعه‌ پویا و کارآمد به الگو و نقش مهم و تأثیرگذار سلبریتی‌ها در هویت‌بخشی به جامعه و جامعه‌سازی در هفتمین شماره از نشریه تخصصی «خردورزی» از دریچه‌ای متفاوت به آسیب‌ها و چالش‌های «پدیده سلبریتیسم» پرداخته شده و ارتباط آن با مسائلی مانند شهرت، اسوه، پیشوا و پیشرو تبیین شده است.
 
در این شماره از نشریه، مفهوم سلبریتی از خاستگاهی انتزاعی به یک جهان‌بینی عینی و در جایگاه مقایسه با شأنیت اسوه‌پذیری قرار گرفته و به موضوعاتی مانند: بازنمایی تأثیر و تأثرات شهرت مجازی در سبک زندگی اجتماعی، تأثیر رسانه بر بروز بزهکاری در جامعه با تأکید بر نقش سلبریتی‌ها، سلبریتیزه شدن روشنفکران، میکروسلبریتی‌ها و خودبرندسازی، نسبت‌شناسی الگو در رسانه‌ توحیدی و غیرتوحیدی، سلبریتیسم و بازتولید نیاز کاذب در نظام سرمایه‌داری، درنگی در چرایی فرهنگ شدنِ شهرت در دوران کنونی، بررسی نقاط اشتراک و افتراق سلبریتی‌ها، رهبران فکری و روشنفکران و… پرداخته شده است.
 
علاقه‌مندان برای استفاده از مطالب این نشریه می‌توانند با مراجعه به نشانی برخطhttp://fekrat.net/?p=۴۳۸۴ آن را به صورت رایگان دانلود کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها