مترجم دریاره این کتاب نوشته است: «کتاب تفکر از دریچه زیباییشناسی را پس از ترجمه و اطمینان در باب وفاداری به مضمونها و معانی آن، باری دیگر از دریچه ساختار پژوهشی آن بررسی کردم. حاصل کارْ درک رویکرد شناختی و الگوی بینظیر کار او بود. فرایند پژوهش و نگارش او را دقیق واکاوی کردم و تمرینهای کتاب را در زندگی روزمره بهکار گرفتم. طرحدرسها را بهدقت بررسی و تداعی های شبانهروزیام را با علاقه ثبت کردم. باور داشتم که برای درک عمیق کتاب باید در جایگاه مخاطب زندگی کنم. در این دوران، خاطرات زیادی از پرسشها و کندوکاوهای فلسفی و زیباییشناختی دوران کودکیام را بهیاد آوردم. در اتاقم، بولتن بوردی را به پرسشهای فلسفی اختصاص دادم، تمرین تمییز پرسشهای فلسفی از دیگر پرسشها برایم نقطه عطفی در شناخت معانی کتاب بود. به انواع پرسشهای معنوی، مفهومی، ارزشی، متافیزیکی، واقعی و تفسیری پیرامون خود فکر کردم؛ این تمرینها آنقدر تداوم داشت تا جایی که از مریلین استوارت جدا شدم و خودم در جایگاهی مستقل به طرح مسائل فلسفی و تجربههای زیباییشناختی پرداختم.»
برای کندوکاو فلسفی و عمق بخشیدن به تجربه زیباییشناسی کودکان، باید ابتدا چنین فضایی را خود تجربه کنیم و از مرز ترسها، تردیدها، بایدها و نبایدهای گذشته بگذریم.
آثار هنری و بستر ارائه آنها در تاریخ هنر، فرهنگ مردمی (فولکلور) و رویدادهای جاری، سرچشمه بزرگی برای کندوکاو فلسفی و زیباییشناختی است. نویسنده در این کتاب با تکیه بر رویکردهای معاصر آموزش هنر دیسیپلینمحور رهنمودهای بینظیری برای طراحی آموزش هنر متعادل در اختیار ما قرار میدهد؛ و نیز در طراحی مسائل و حل آنها، روشی مؤثر با سادهترین بیان را معرفی میکند.
در پیشگفتار این اثر آمده است: «در مجموعه کتابهای آموزش هنر در عمل، برای مربی هنر، مربی هنر موزه، دانشجو، پژوهشگر و فرد غیرحرفهای مشغول در کار هنر، یک نمای کلی نظری و عملی از عناوین مهم آموزش هنر فراهم است. این مجموعه با هدف پاسخگویی به نیازهای آن گروه از مربیان هنری پدید آمده است که میخواهند درباره موضوعات موجود، دلایل منطقی و مضامین عملی در برنامههای درسی پیشنهادی با دورنمای پژوهشی و سیاسی گوناگون شناخت پیدا کنند.
این مجموعه بر کارِ آگاهانه تأکید دارد. در هر متن، موضوعی در کانون توجه قرار میگیرد که در آموزش هنر و بیانیههای پشتیبان آن، توجه زیادی را به خود جلب کرده است؛ ولی نه آن موضوعاتی که همواره در کلاسهای درس با پیشنهادهای واضح، کوتاه و در دسترس همراهاند. با طرح موضوعات جدید، کتابهایی به این مجموعه افزوده خواهند شد؛ با این هدف که کاملکننده کتابخانههای حرفهای برای کارشناسان «آموزش هنر» باشند و به زندگی دانشآموزان (دانشجویان) هنر کمک کنند.»
الدون کاتر ویراستار این اثر در پیشگفتاری که بر آن نوشته بیان میکند: «این کتاب راهنمایی عملی برای کمک به مربیانی است که به سازمان و ساختار لازم برای آموزش مبتنی بر کندوکاو موفق، اطمینان دارند. مربیانی که به پیشرفت خود در زمینه مهارتهای طراحی و طرح پرسش و همچنین قابلیتهای خود در شناخت موضوعات مهم دنیای هنر علاقهمندند، در بسیاری از الگوهای آزمودنی کلاسی، پیشنهادهایی مییابند که به آنها کمک میکنند. مریلین استوارت، که از کارهایش در کندوکاو فلسفی و آموزش هنر برپایه چهار مؤلفه تاریخ هنر، نقد هنر، محصول هنری و زیباییشناسی شناخته میشود، نمونههای بسیاری از آموزش درست سازمانیافته را بهدست میدهد. او با طرح نمونههایی بر پایه کندوکاو منطقی، نشان میدهد که میتوان از روند پرسشگری در کلاس درس و کارگاه هنر بهره گرفت و به دانشآموزان کمک کرد تا دریابند که میتوانند درباره زیباییشناسی واضح بیندیشند.»
در این کتاب تلاش میشود الگوهایی برای مربیان فراهم شود. همچنین در این کتاب علاوه بر تأمین بنیانی برای گنجاندن کندوکاو فلسفی در برنامه هنر، اطلاعاتی درباره نظریههای هنر، پیشنهادهایی برای برنامهریزی کندوکاو فلسفی، نمونه برنامه و اهداف میانجی/ فرعی و نتایج درسی و مثالهایی از برنامه درسی و دیگر منابع مفید برای مربیان خواهان افزودن کندوکاو فلسفی به برنامه آموزشی مطرح میشود.
در فصل اول، زیباییشناسی حوزهای از کندوکاو فلسفی معرفی میشود و پیوندهای آن را با علایق و تواناییهای کودکان و سرانجام، مفاهیم و مهارتها و نگرشهای ارتقایافته از طریق برنامه آموزشی نشان داده میشوند.
در فصل دوم، بررسی مختصری در مورد دیدگاههای سنتی زیباییشناسی غربی و راههایی برای تشخیص پرسشهای فلسفی خواهید خواند. نمونههایی از پرسشها و پاسخهای طرحشده در طی سالها، مطرح و پیوند میان دیدگاههای دانشآموزان در مورد موضوعات فلسفی در فرایند خلق و واکنش به هنر نیز عرضه میشوند.
فصل سوم به رهنمودهایی برای شرکت دانشآموزان در گفتوگوهای فلسفی اختصاص داده شده است.
در فصلهای چهارم تا هفتم، تمرکز بر کار عملی است. خوانندگان پیشنهادهایی در مورد مهارتها و مفاهیم تدریس درباره کندوکاو فلسفی خواهند یافت. بسیاری از راهبردهای مطرحشده مختص مربیانی است که از صرفاً دادن امکان طرح پرسشها و موضوعات فراتر رفتهاند و برای این پرسشها و موضوعات، برنامهریزی و درباره آنها، واحدها و درسهایی طراحی کردهاند. در این فصول، به نتایج یادگیری خاصی نیز اشاره میشود.
در پشت جلد این اثر نیز درج شده است: «همه ما در زندگی روزمره با موضوعات فلسفی از جمله زیباییشناسی سروکار داریم و به دنبال آن چنین پرسشهایی در اشکال مختلف در ذهن ما شکل میگیرد و مطرح میشود. نکته جالب توجه این است که عموماً از کندوکاو و بررسی این موضوعات هراس داریم. مریلین استوارت در این کتاب با روش ساده و بسیار عمیق به کندوکاو موضوعات فلسفی و زیباییشناختی میپردازد و با ارائه راهبردها و تمرینهای دقیق مربیان را در مسیر آموزش چنین مضامینی هدایت میکند. این کتاب کندوکاو فلسفی را به فرایند ادراک عمیقتر هنر در بستر زندگی بدل میکند و برای تدیس زیباییشناسی، روش بسیار کاربردی و قابل درکی را معرفی میکند. مطالعه و بهکارگیری تمرینهای این کتاب را به همه علاقهمندان رشته هنر توصیه میکنیم.»
نظر شما